Romet Kreek • 14. detsember 2010 kell 21:00

Lennufirmade kasumid ohus

Üleilmselt võivad tuleval aastal kahaneda lennukompaniide kasumid 40 protsenti seoses maailma majanduskasvu aeglustumise, kütusehindade tõusu ja Euroopa säästukuuridega, vahendas Bloomberg.

Lennundussektori puhaskasum langes selleks aastaks prognoositud 15,1 miljardilt dollarilt tuleval aastal 9,1 miljardile dollarile, prognoosis rahvusvaheline lennutranspordi liit IATA, ütles eilsel pressikonverentsil IATA juhatuse esimees Giovanni Bisignani. Kasumimarginaal kahaneb 2,7 protsendilt 1,5 protsendile.

"Marginaalid jäävad haletsusväärseteks," ütles ta. "Taastumistsükkel teeb 2011. aastal pausi. Kuigi 9,1 miljardit kasumit on parem, kui me varem prognoosisime, kannatab tööstusharu tuleval aastal raskemaid tingimusi kui sel aastal."

Lennunõudluse taastumine suurimast kriisist pärast II maailmasõda on olnud piirkonniti ebaühtlane. Euroopa lennukompaniid, nagu Deutsche Lufthansa, on hädas lennukipileti hindade tõstmisega. Majanduskasv Aasias ja pakkumise vähenemine Põhja-Ameerikas on aidanud neis piirkondades suurendada kasumeid. 2001. aastast kuni 2005. aastani kaotas sektor 51 miljardit dollarit.

Kõrgemad maksud Saksamaal, Austrias ja Ühendkuningriigis tõstavad tuleval aastal reisikulusid vahemikus kolm kuni viis protsenti, millest piisab, et aeglustada sektori taastumist.

Nafta hinnatõus 2010. aasta 79 dollarilt tuleval aastal 84 dollarile viib üles kütusekulud, mis moodustavad lennukompaniide kogukuludest 27 protsenti.

Kõige kasumlikumad on Aasia lennukompaniid. 2010. aastaks prognoositud 7,7 miljardilt dollarilt peaks seal kasum kahanema 4,6 miljardile dollarile. Aasias tunnevad end kodus Singapore Airlines ja Cathay Pacific Airways. Põhja-Ameerika lennukompaniide, sealhulgas United Airlines, Continental Airlines ja Delta Airlines, kasum kahaneb 5,1 miljardilt dollarilt 3,2 miljardile. Euroopa lennukompaniide kasum kukub 400 miljonilt dollarilt sajale miljonile, kui võtta puhta kullana organisatsiooni prognoose. Alles septembris prognoositi Euroopale 1,3miljardilist kahjumit.

Hetkel kuum