Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Helenius: Eesti Soomele järele tunneliga

    Tallinna ja Helsingi vaheline merealune tunnel võib olla ainuõige viis, kuidas Eesti Soome elatustasemele järele viia, rääkis Soome investeerimispankur Joakim Helenius konverentsil “Äriplaan 2014”.

    Hinnanguliselt 4 miljardi euro suurust projekti võiks geopoliitilistel põhjustel vähemalt pooles mahus rahastada Euroopa Liit ning kahe riigi jagatavast summast kataks suurema osa põhjanaabrid, leidis Helenius.
    Ideest on varem räägitud, kuid keegi pole seda tõsise eesmärgina ette võtnud, mis jääb investeerimispankurile senimaani arusaamatuks. “Meil on vaja tunnelit, mis ühendaks Helsingit Tallinnaga,” ütles Helenius. Tema meelest on ideega seotud suur hulk skeptitsismi.
    Pant skeptiline. Heleniuse sõnul peavad eestlased, kellega ta on sel teemal vestelnud, tunneli ideed utoopiliseks. Helenius aga küsib, mida võiks selline lahendus tähendada nii Tallinnale kui ka Eestile tervikuna. Ta usub tunneli ühe mõjuna para­digma muutust, mis teeks Tallinna ja Helsingi piirkonna sarnaseks Malmö ja Kopenhageniga.
    Rootsi ja Taani vahele ehitatud sild on aidanud kaasa kahe linna integreerumisele, mille tulemusena on Malmö 30 aasta taguse madalseisuga võrreldes suutnud kasvatada rahvaarvu kolmandiku võrra ning viia linnadevahelise autosõiduaja 15 minutini.
    “See on üks dünaamilisemaid regioone Euroopas, võib-olla kõige dünaamilisem majanduspiirkond Skandinaavias,” ütles Helenius. Ta usub sarnast mõju ka siinselt tunnelilt.
    Tallinki juht ja omanik Enn Pant ei usu tunneli vajalikkusesse.  “Ma tahaks näha majandusteadlast, kes põhjendaks, et see ennast ära tasub. Ma ei usu, et see tunnel järgmise 50 aastaga tuleb. Küll aga muutub laevaliiklus tihedamaks,” ütles ta.
    Soome tööle, Eestisse ettevõtjaks. Helenius tõstab tunneli hea küljena esile tööjõu ja ettevõtluse integreerumise. Helsingis töötaks parema palga pärast rohkem eestlasi ning Soome ettevõtjad alustaksid siin tänu paremini konkureerivale ärikeskkonnale rohkem ärisid. Ohtu, et eestlased koliksid naaberriiki, Helenius ei näe, sest kiirrongiga ulatuks kahe linna vaheline reisimisaeg vaid 30 minutini.
    “Ei pea olema geenius mõistmaks, et Eesti kasu oleks suurem Soome omast,” lausus Helenius. “Tunneliga saaks Eestist osa kahe miljoni inimesega metropolist, mis oleks üks rikkamaid suurlinna piirkondi Euroopas.”
    Tunnelist oleks eestlastele kasu ka Helsingi lennu­jaama pääsemisel, mis on üks paremini ­Euroopaga ühendatud lennujaamu.
    Heleniuse sõnul ei oleks Soome poliitikud tunneli vastu, kuid puudub ka nendepoolne tõuge, sest põhjanaabrid taipavad, et nemad poleks projektis peamised kasumisaajad. “Ma ei saa aru, miks pole Eesti poliitilised otsustajad seadnud seda (tunnelit) suureks eesmärgiks,” imestas investeerimispankur. “See võib olla ainuke võimalus tuua paradigmaatiline muutus, et Eesti jõuaks järele Soome elatustasemele,” lisas Helenius.
    Rail Balticast olulisem? Heleniusele jääb arusaamatuks, kuidas kulutab Eesti raha infrastruktuurile, sealhulgas Rail Balticule. Helenius imestab, millist kasu võiks raudtee tuua Eesti jaoks, seades tugeva kahtluse alla ka Tallinna-Tartu maantee arenduse. Heleniuse ettekande lõppedes tekkis diskussioon Heleniuse ja Tallinki juhi Enn Pandi vahel, viimane suhtus Helsingi-Tallinna tunneli rajamise ideesse väga skeptiliselt. Publiku sümpaatia kaldus siiski Heleniuse poole.
     
    Kommentaar
    Arutame edasi pärast Rail Balticat
    Gea Otsa, Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna nõunikSoome initsiatiiv on seotud ainult Helsingiga. Soome riigil puudub selle teema vastu huvi, oleme Soome ministeeriumi kolleegidega sellest rääkinud.Ei saa täiesti välistada, et Tallinna-Helsingi tunnelit mitte kunagi ei tule. Teema väärib arutelu, aga tasuks uurida la Manche’i tunneli kohta. Kui arvestame, et Eesti ja Soome vaheline tunnel tuleks pikem ja kui palju potentsiaalseid reisijaid ja kaupa oleks meil ja Soomel võrreldes Suurbritannia ja Prantsusmaaga, siis asetuks ehk teema konteksti. Juhin tähelepanu, et see oleks maailma pikim vee­alune tunnel.Eestis on väga palju reaalseid transpordi­probleeme, mida tuleks lahendada. Meie praegune piiriülene prioriteet on Rail Balticu raudteeühendus ja kui see on kunagi valmis, võib hakata edasi arutama. Kauba ja reisijate vedu üle Soome lahe on meritsi üsna hästi kaetud ning otsene vajadus tunneli jaoks puudub. Ka Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas on öelnud, et tunnel pole realistlik ja oleks astronoomiliselt kallis.
     
    Mis on mis
    Tallinna-Helsingi tunnel
    50 kilomeetri pikkune merealune tunnel.Idee kohaselt ka jätk Rail Balticule.Ainult kaubaveoks mõeldud tunneli maksumuseks on hinnatud miljard, koos reisijateveoga maksaks lahendus 3–4 miljardit eurot.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.