Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Streik lükkus edasi
Euroopa lennujuhte ühendav organisatsioon ATCEUC otsustas tühistada 10. oktoobrile kavandatud streigi, mis oleks kaasanud ligi 14 000 töötajat. Euroopa Komisjoni transpordivoliniku Siim Kallase kabinetiülem Henrik Hololei nimetab seda heaks uudiseks nii reisijatele kui ka Euroopa ettevõtetele.
“Aplodeerin ATCEUCi juhtidele nende valmisoleku eest rahulikult probleeme lahendada. See on väga positiivne samm, mis aitab edasisi arutelusid, et leida viis edasiminekuks,” sõnas Hololei.
Ametiühinguid koondava ATCEUCi president Dick Volker teatas, et Euroopa Komisjon on lubanud tõsiselt arutada lennuohutuse murekohti ja kuluefektiivsuse eesmärke. Järgnevatel päevadel loodab ATCEUC jõuda dialoogini, mis arvestaks lennujuhtide esindajate muresid ja ettepanekuid Ühtse Euroopa Taeva (SES) reeglitekogumiku SES2+ nimelise uuenduspaketi kohta.
Lennujuhid: komisjonil ohtlikud eesmärgid. SESi eesmärk on suurendada õhuruumi kasutajate ohutust ning parandada õhuruumi ja lennuliiklust koordineeriva süsteemi kasutamise efektiivsust nii Euroopa Liidus kui ka selle ümbruses.
Lennujuhtide esindajate väitel ei ole Euroopa Komisjoni eesmärgid uuenduses SES2+ saavutatavad, pigem nimetab ATCEUC neid ohtlikeks. Ametiühingute seas tekitab ka pahameelt, et seni polnud poliitikud arvestanud ATCEUCi ettepanekute, vaid lennufirmade soovidega.
Vilniuses peetud Euroopa Liidu tippkohtumisel otsustas liikmesriikide transpordiministrite enamus SES2+ ettepaneku tagasi lükata. ATCEUC loodab ministrite 10. oktoobri kohtumisest järgmisi samme ametiühingute ettepanekute arvestamisel, vastasel juhul võivad lennujuhid siiski streikida.
ATCEUCi juhatuse liige Giorgos Georgiou teatas Äripäevale, et edasilükatud Action Day nimeline üritus ei pruugi tähendada ainult streiki, vaid ka näiteks pressikonverentsi. “Eesmärk on avalikkusele ja otsustavatele osapooltele probleemi teadvustada. Samuti Euroopa Komisjoni survestada, et nad nõustuksid sisulise sotsiaalse dialoogiga,” ütles Georgiou.
ATCEUCi esindaja sõnul on Action Day edasi lükatud kuni kõneluste lõpuni Euroopa Komisjoniga. “Kui näeme, et meie vaateid võetakse vastu ja nähtub tõeline soov ühiseks lahenduseks, pole Action Day tõenäoliselt vajalik. Samas, kui Euroopa Komisjoni soov dialoogiks ei ole palve tegelikuks koostööks, siis Action Day tuleb,” selgitas Georgiou.
Hololei ütles, et SES2+ on praegu seadusloomeprotsessis ning kõik muudatused saaksid olla ainult üldise kompromissi osa. Kuna läbirääkimised algasid septembris, ei ole veel Euroopa Parlament ega ka Euroopa ministrite nõukogu ametlikku seisukohta võtnud.
Eesti võib osaleda passiivselt
Lennuliiklusteeninduse ASi juhatuse esimehe Tanel Rautitsi sõnul ei ole Eesti lennujuhtidel Euroopa Komisjoni pakutava SES2+ projektiga teravaid vastuolusid, mistõttu puudub ka põhjus streiki toetada. Eestis ja selle lähedal õhuruumis kohalikke ja rahvusvahelisi lende koordineeriva ettevõtte juhi Rautitsi sõnul võivad Eesti lennujuhid streigiga ühineda, kuid sellest tulenevalt ei tohi lende ära jääda.ATCEUCi mõju hindab lennuliiklusteeninduse juht tugevaks, kus isegi lennuliikluse piiramine võib kahjud viia kümnete miljonite eurodeni ja kümned tuhanded inimesed võivad jääda lendu ootama.
Pooled lennud oleks ohus. Rautits peab oluliseks Saksamaa ja Prantsusmaa rolli, sest kuna suur osa Euroopast lendab üle nende kahe riigi, kannataksid streigi korral ka teised regioonid. “Eelmine kord, kui samalaadne streik toimus, piirati Prantsusmaal liiklust 50 protsendi võrra ja sellest kannatasid kõik,” selgitas Rautits. “Sisuliselt pooled lennud tuli ära jätta,” lisas ta.Rautits ei näe lahendusena ka lennuliikluse suunamist teistesse piirkondadesse, kuna läbilaskepiir ei lubaks piisavas mahus lende ümber suunata.
Mis on mis
Action Day streigipäev
Kavandatud 10. oktoobriksOleks koondanud Euroopa lennujuhid ja põhjustanud lendude massilisi hilinemisi ja ka tühistamisi – kavandaja ATCEUC esindab rohkem kui 14 000 lennujuhti 26 Euroopa riigis.Proteste oodati Saksamaal, Prantsusmaal, Hispaanias ja Portugalis, vähem ka Luksemburgis, Hollandis ja Belgias. Osalenud oleks ka Albaania, Bulgaaria, Horvaatia, Iirimaa, Itaalia, Küpros, Makedoonia, Malta, Poola, Rumeenia, Sloveenia ja Šveits.