Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Oreool välise ilu ümber
Ameerika näitekirjaniku Neil LaBute’i “Eedeni aed” räägib loo vähese elu- ja karjäärikogemusega neljast tudengist. Laval on armastajapaar ja nende sõbrad.
Provokatiivset kunstnik Evelyni mängib Kaili Viidas ning temasse armunud ujedat öövalvurina töötavat üliõpilast Adamit Tambet Seling.
“Autor paneb tegelased kokku ja tekitab reaktsioonid, mille tulemusena ei välju keegi lõpus endisena,” ütles lavastaja Laura Mets, kes on ka ise tudeng kevadel Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia Lavakunstikooli lõpetavas 26. lennus.
Homme esietenduv tükk on Metsa diplomilavastus.
Vildakad iluideaalid. Armastuslugu on tormiline ja toob Adamile kaasa hulgaliselt muutusi, mis üllatavad tema sõpra. Noormees asendab kallima õhutusel prillid läätsedega, muudab riietumisstiili ja läheb koguni ninakohendamisoperatsioonile.
“Praeguse aja kinnisideed on paljuski seotud välise ilu, sära, glamuuri ja kuulsusega,” selgitas lavastaja, miks tükk näitab muutusi peategelase välimuses.
“Tahame mõelda, et me ei ela pealesurutud mallide või iluideaalide kehtestatud normide järgi, kuid endaga aus olles peab ilmselt igaüks tunnistama, et millegipärast need normid siiski mõjutavad meie igapäevast käitumist oluliselt,” toonitas ta ja lisas: “empaatiat on järjest raskem leida”.
Tegelased muutuvad sündmuste keerises aga ka sisemiselt. “See sunnib vaadates pidevalt küsima, mis tegelaste sees toimub, kui nad muutusi läbi elavad,” kirjeldas Mets pingekõvera tõusu lavateoses.
Just sisemistele muutustele keskendumist rolli loomisel nimetas esmatähtsaks meespeaosaline Tambet Seling. “Lavastuses tekib küsimus, et kui muutus tehakse kellegi pärast, kellesse ollakse armunud, siis kas see muutuja hiljem end ka ise ära tunneb,” mõtiskles ta. “Armastus teeb pimedaks ja armastuse nimel ollakse valmis laskuma äärmustesse,” sõnastas Seling oma tegelaskuju motivatsiooni lavastuses, mille mängimine on talle seni tekstimahukaim roll Endlas.
Diskussiooni tekitamine. Lavastaja sõnul on tükis oluliseks küsimuseks ka kunsti roll ühiskonnas. Kui kaugele peaks kunst minema? Kas kunstil on piirid? Seda teemaliini kannab peamiselt naispeaosaline, kes leiab, et kõik, ka armastus, on subjektiivne.
Näidendi autori LaBute’i (50) teoseid pole Eestis varem mängitud. Tema näidendi originaalpealkirja “The Shape of Things”, mille tõlkijaks on Endla dramaturg Triinu Ojalo, on seega esmakordne.
LaBute käsitleb oma näidendites inimliku headuse olemasolu küsimust ning välise ilu ümber keerlevaid probleeme. LaBute on tunnustatud autor ja teda peetakse koguni moodsaks klassikuks.
Selle 2001. aastal ilmunud näidendi mõte on autori sõnul küsida küsimusi, uurida elu ja algatada keskustelu. “Oleme nagu keegi kutt peol, kes ütleb: “Hei, kas keegi märkas, et…”, mille peale inimesed vaatavad meile otsa, ning kas naeratavad, naeravad või hoopis ühmavad: “Kes kurat selle selli kutsus?,” on ta öelnud ühes intervjuus.
Tragikomöödia
“Eedeni aed”
Autor: Neil LaButeLavastaja: Laura Mets (külalisena lavakunstikoolist)Osades: Kaili Viidas, Kati Ong (külalisena), Tambet Seling, Bert RaudsepEsietendus: 8.02 Endla teatrisJärgmised etendused: 13., 19. ja 27.02Piletid: 12–15 eurot
www.endla.ee