Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Williamsi aktsiad veerevad allamäge
Märtsi alguses täitus kolm aastat päevast, mil vormel 1 Williamsi meeskond läks revolutsiooniliselt börsile. Kuigi ettevõtte aktsia on alates esmaemissioonist kaotanud ligi viiendiku väärtusest, loodab läbi aegade üks edukamaid tiime uute regulatsioonide valguses varjusurmast välja tulla.
Esimese ja seni ainsa vormel 1 meeskonnana emiteeris Williams Grand Prix Holdings PLC 2011. aastal ligi kolm miljonit osakut hinnaga 24,38 eurot. Osakutest 27,39% läks pakkumisele Frankfurdi börsil, 50,82% osalusega jäi suuromanikuks võistkonna asutaja Sir Frank Williams, kes lõi tiimi 1977. aastal koos Patrick Headiga.
Juba sama aasta augustis oli aktsia hind langenud 12,5 eurole. Hirmutav algus sai leevendust eelmise aasta jaanuaris, mil aktsia tõusis rekordilisele 25,5 eurole. Sellest ajast on aga püsitud pidevas languses – viimase aastaga kukkus osakute hind 13%.
2013. aasta esimesel poolaastal vähenes 195 miljoni euro suuruse turuväärtusega firma käive 9,5%, 131,5 miljonile naelale. Puhaskahjum oli 17,3 miljonit naela. Õhkõrna lootust aktsia peatsesse paremasse minekusse võib süstida tõik, et päev enne treeningsõite on aktsiahind kerkinud 1,5% võrra, 19,485 eurole.
Mõõduvõtt muutub võrdsemaks. Vormel 1 maailm ootab hingevärinal eeloleval nädalavahetusel Austraalias Melbourne’i ringrajal peetavat avaetappi. Lisaks V6-mootorite kasutuselevõtule on muutunud autode kuju, nõuded rehvidele ja kütusekulule.
Ühelt poolt leitakse, et regulatsioonid muudavad masinad võrdsemaks ning Sebastian Vetteli ja Red Bulli ainuvalitsus saab läbi. Teisalt ei olda kitsid kriitikaga. Nüüdsest on igas sõidus lubatud kasutada vaid 100 kg kütust. Ferrari pealik Di Montezemolo pole sellega rahul – tema hinnangul on vormel 1st saamas “pealtvaatajate jaoks arusaamatu taksojuhtide võistlus,” vahendab Autosprint. Nimelt peavad sõitjad nüüdsest veidi rohkem kui 300 km distantsi läbima piltlikult öeldes ühe paagitäiega.
Itaalia väljaandele La Gazzetta dello Sporta antud intervjuus hoiatas autode elektroonikavarustaja Magnetti Marelli juht Roberto Dalla, et pühapäevasel avasõidul ei pruugi 22 masinast ükski finišijoont ületada. Põhjuseks uued nõuded ja vähene katsetamine.
Mootor Mercedeselt. Vaatamata kriitikale võivad algava hooaja uued nõuded aidata langustrendis püsinud Williamsi aktsia taas tõusule.
Austraalias Melbourne’i ringrajal peetavale avaetapile kihutatakse lootusrikkalt vastu tuliuue autoga Williams-Martini. Nimi tuleneb värskelt sõlmitud koostöölepingust Itaalia vahuveini ja vermuti tootjaga.
Lootust tõusuks lisab seegi, et uue mootori on valmistanud vastne tehniline partner Mercedes-Benz HPP. 2012. aastal sõlmitud liit eelmise partneri Renault’ga ei toonud soovitud edu, olgugi et 1990. aastatel suudeti üheskoos noppida viis konstruktorite MM-tiitlit. 2000. aastate koidikul püsiti BMW mootori jõul taas viivuks liidrite hulgas.
Pärast partnerluse lõppu Saksa autotootjaga 2005. aastal on tulemused jäänud keskpäraseks. Pärast 2004. aasta vormel 1 Brasiilia Grand Prix’ võitu on hiljem kulla maitset tunda saadud veel vaid 2012. aasta Hispaania Grand Prix’l.
Mõni aasta tagasi hõiskas Sir Frank Williams ametilikes teadaannetes, et IPOga algab meeskonna jaoks uus ajastu, millega tagatakse sõltumatus ja laotakse põhi tuleviku kasvule.
Sel nädalal koduleheküljel avaldatud teadaandes hindab Williams uusi reegleid heaks võimaluseks taas püünele pääseda. “Oleme viimastel kuudel tõestanud, et me ei karda muutusi ja meie eesmärk on saada tagasi võiduteele,” lausus ta.
Võrdlemisi radikaalsete reeglimuudatustega uus hooaeg peaks üsna kiirelt näitama, kas 297 korral poodiumil lõpetanud meeskonnal on mingit lootust kümnendipikkusest madalseisust välja tulla.
Taust
Vormel 1 kalender
14.–16. märts: Austraalia28.–30. märts: Malaisia4.–6. aprill: Bahrein18.–20. aprill: Hiina9.–11. mai: Hispaania22.–25. mai: Monaco6.–8. juuni: Kanada20.–22. juuni: Austria4.–6. juuni: Suurbritannia18.–20. juuli: Saksamaa25.–27. juuli: Ungari22.–24. august: Belgia5.–7. september: Itaalia19.–21. september: Singapur3.–5. oktoober: Jaapan10.–12. oktoober: Venemaa31. oktoober–2. november: USA7.–9. november: Brasiilia21.–23. november: Abu Dhabi
Tasub teada
F1-sarja sõitjad 2014
Red Bull Racing, Sebastian Vettel, Daniel RicciardoMercedes, Nico Rosberg, Lewis HamiltonFerrari, Kimi Räikkönen, Fernando AlonsoLotus, Romain Grosjean, Pastor MaldonadoMcLaren, Kevin Magnussen, Jenson ButtonForce India, Sergio Pérez, Nico HülkenbergSauber, Esteban Gutiérrez, Adrian SutilToro Rosso, Jean-Éric Vergne, Daniil KvyatWilliams, Felipe Massa, Valtteri BottasMarussia, Max Chilton, Jules BianchiCaterham, Marcus Ericsson, Kamui Kobayashi