Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Eesti foto grand old man’i viimane kaader
Fotomuuseumis on avatud eesti tunnustatuima fotograafi Kalju Suure retrospektiiv, mis viib rännakule läbi tema loomingu. Näituse kuraator on fotograaf Kaupo Kikkas.
Kalju Suure olulisust eesti fotograafias on raske ülehinnata. 1956. aastal tööd alustanud piltniku loomingu hulka kuuluvad hindamatud portreefotod eesti kultuuri- ja ühiskonnategelastest ning osavalt tabatud hetked argipäevadest.
Kulissidetagused hetked. Eelmise aasta novembris meie hulgast lahkunud Suurt mäletatakse kui äärmiselt sõbralikku ja sooja südamega inimest. Ei olnud palju kultuurisündmuseid, kus ta ei oleks oma kaameraga ringi käinud ja sobivat hetke klõpsutegemiseks oodanud.
Nii kuuluvad Suure portreede hulka näiteks pildid Lennart Merist ja Arvo Pärdist, Rein Rannapist ja Mihkel Mutist. Viimase portrees saavad kokku nii lavastuslikkus kui ka hetke tabamine: auto tagumisel istmel aknast välja vaatav Mutt kihutab fotograafist mööda nagu filmistaar, keda ainult hetkeks tabada jõuab.
Hea portreefoto aluseks on fotograafi terav silm inimese eheduse tabamisel. Mõjuv portree on selline, kus poos ja silmavaade peegeldavad seda ühte teesklusevaba hetke. Olles ise niivõrd vahetu inimene, õnnestus Kalju Suurel näha neid kulissidetaguseid momente.
Portretisti ameti kõrval on Suur ilmselt veelgi tuntum oma aktifotode poolest. Nõukogude Liidu kontekstis oli aktifotode avaldamine peaaegu võimatu, kuna ideoloogia taunis igasugust, ka väljapeetud, erootikat ja sensuaalsust.
Kalju Suure tuntuim töö on “Liivakell” ja tema käe alt on tulnud ka väidetavalt Nõukogude Liidu esimene publitseeritud aktifoto. Aktifoto kandidaate sõelus Suur välja naistega vesteldes, mille järel alles selgus kas kedagi üldse pildistada tasub.
Argipäeva varjatud lummus. Lavastatud aktifotode kõrval on Kalju Suur tuntud ka kui ehedate hetkede püüdja. Üks tema varasemaid töid Fotomuuseumi näitusel on 1964. aasta foto “Ühel väiksel tänaval”. Suure eriliseks oskuseks oli üdini tavapärastele, kohati igavatele momentidele läbi oma kaamera sisse puhuda poeetiline hing.
Ajaloolisi hetki jäädvustas Suur ka laulva revolutsiooni ajal. Lastega isekeskis lauluväljakul istuva Mart Laari ja võimsalt kaks kätt üles tõstnud Alo Mattiiseni fotod pakatavad pöördeliste hetkede pingestatusest.
Foto
“Kalju Suur – retrospektiiv”
Fotomuuseumis, Galeriis Lee, Raekoja 4/6, TallinnNäitus on avatud kuni 3. aprillini