Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtja, löö ärksalt kaasa ametikoolide arengus
Ettevõtjad võiksid kutseõppe taseme üle nurisemise asemel ise märksa rohkem ametikoolide õppeprotsessis osaleda ja panustada noorte töötajate väljaõppesse. Võimalusi kutsehariduse arengus kaasa rääkida on piisavalt.
Näiteks koosnevad ametikoolide nõunike kogud suuresti just tööandjate esindajatest. Nõunike kogu otsused on koolijuhile täitmiseks. Küsimus on aga selles, kas koolil on piisavalt ressurssi väljaõppe taset tõstvate ettepanekute teostamiseks. Samuti selles, kas nõunike kogude häält on riigis piisavalt kuulda ja kas nende visioon oma valdkonna ettevõtluse arengust on selge.
Iga ametikool peaks praegu õpetama neid noori, keda vajatakse tööjõuturul 2-3 aasta pärast. Kas me oskame aga seda täpselt öelda või tegutseme rohkem omaenese tarkusest, tuginedes kõhutundele ja kogemusele? Suuri tööandjaid, kellel on lähiaastateks selge strateegiline plaan, leidub Eestis vähe. Väikesed tegijad aga rabelevad tihtipeale ellujäämise nimel ega tea isegi, mis neid paari aasta pärast ees ootab.
Teine võimalus kutsehariduse arengut suunata on koostada uued riiklikud õppekavad. Sellesse kaasatud tööandjad peaksid jõulisemalt oma seisukohti kaitsma. Mõistagi saab seda teha juhul, kui seisukohad ja ettekujutus arengust on olemas. Vähemasti on meil aga nüüd tänu riiklikele õppekavadele möödas ajad, mil iga kool tegi enda õppekava, lähtudes oma pedagoogilisest kaadrist.
Kvaliteedikontroll ettevõtjate käes. Aastaid on ametikooli lõpetajate erialase väljaõppe taseme kvaliteedikontroll olnud tegelikult tööandjate käes, seda kutseeksamite vastuvõtmise kaudu. Tööandjad kui sõltumatud eksperdid panevad paika kvaliteedikriteeriumid, koostavad eksamiülesanded ja viivad ka eksami läbi. Aineõpetaja on üksnes komisjoni lihtliige, kui sedagi.
Kutseeksamid on muutunud populaarseks ja hulk ametikoole on koolilõpueksamid nendega asendanud. Praegu on kutseeksami tegijaid ca 60% lõpetajatest. Osakaal oleks kindlasti suurem, paraku kõikidel erialadel pole veel võimalik kutseeksamit sooritada. Kutseeksami läbib positiivselt keskmiselt 75% õpilastest. Kui valdav enamik sooritab eksami, ületades tööandjate poolt ette pandud lävendi, ei saa me rääkida väljaõppe madalast tasemest.
Samuti pole harvad juhtumid, kui tööandjad heidavad ametikoolidele ette, et ei saa piisavalt heade isikuomadustega töötajaid. See on tõsine probleem, kuid vaevalt on ametikoolis 1-3 aastaga võimalik juba väljakujunenud isikuomadusi kuigivõrd muuta. Ametikool on viimane etapp enne tööjõuturule minekut, seega kõik varasemates haridustasemetes tegemata jäänu läheb sageli teenimatult meie kapsaaeda.
Gümnaasiumid võitlevad. Põhikooli lõpetajate arv on praegu madalseisus. Needki, kes sooviksid pärast põhikooli tulla ametit õppima, seda sageli ei tee, sest gümnaasiumid võitlevad ellujäämise nimel ning on seejuures eelisseisus, sest asuvad oma õpilastele lähemal. Kui enamik põhikooli lõpetajaid jätkab aga gümnaasiumis, kust tulevad siis tulevased SKP tõstjad? Ettevõtjad lapsevanematena saaksid ehk seda protsessi mõjutada.
Mööda ei saa vaadata ka kurioossest olukorrast, et praegu on Eestis kutsehariduse süsteemis õppiva õpilase pearaha väiksem kui üldhariduse puhul. Paberi ja kriidiga paraku head spetsialisti ei koolita. Elektroodid, metall, puit, tööriistad, toiduained jms maksavad aga päris palju. Ning neid kulub igapäevases õppeprotsessis omajagu, mistõttu on õpetamine tunduvalt kallim kui üldhariduskoolis.
Nii mõnigi ettevõtja on aru saanud, et parim tulemus sünnib koostöös, ning on ametikooli õppebaasi arendusse väga tõsiselt õla alla pannud, investeerides näiteks õppetöökoja tehnoloogiasse või lubades oma spetsialistidel õpetamises osaleda. Need ettevõtted ei kurda kindlasti õpilaste viletsa väljaõppe üle.
Ilmselt ei pea igas ametikoolis olema tehnoloogia tipptaset. See oleks ebamõistlikult kallis, pealegi jääb töötaja lõplik väljaõpe ikkagi töökohale. Küll aga ei saa me läbi ilma vähemasti “eilse” tehnoloogiata, ent praegune ametikoolide rahastamise süsteem ei võimalda sedagi soetada. Kõik tõsised investeeringud on tehtud euroraha toel. Küsimusele, mis saab edasi, praegu vastust pole.