Mõni kuu tagasi teatas CNBC, et Hiina keskklass kasvab, kuna pullituru tõttu jõuab üha rohkem hiinlasi keskklassi. Väljaanne Bloomberg annab ülevaate, kuidas elab ning mida tarbib Hiina keskklass.
- Muusika ning kontsertide külastamine on hiinlaste seas populaarne Foto: epa
Hiinas on tööealist elanikkonda 770,4 miljonit inimest. Kuid keskklass, kes domineerib tarbijaturgu, moodustab sellest üksnes väikese osa: vähem kui 2 protsenti töötajaist teenib Goldman Sachsi andmeil nii palju, et nende sissetulekule rakendub tulumaks.
Enamik hiinlasi teenib ja kulutab vähem kui ameeriklased
Kuigi hiljuti avaldatud statistika kohaselt on Pekingis kõige rohkem miljardäre maailmas (varem kuulus esikoht New Yorgile) ning inimesed asuvad üha rohkem elama just linnadesse, on Hiina keskmine aastapalk vaid 8655 dollarit (7700 eurot). Veelgi enam, Goldman Sachsi andmeil elab pool tööealisest elanikkonnast maapiirkondades ning nende inimeste aastapalk jääb 2000 dollari (1800 eurot) juurde.
Goldman Sachsi andmeil kulutab keskmine töötav hiinlane päevas 7 dollarit ehk veidi üle 6 euro. Keskmise hiinlase kuus kulutatavast summast pool läheb toidu ning riiete peale, 9,2 protsenti summast kulub sellistele tegevustele nagu reisimine, väljas söömine ja sportimine. Võrdluseks, keskmine ameeriklane kulutab päevas 97 dollarit (87 eurot), sellest 17,3 protsenti kulub erisugustele harrastustele.
Perekonnad on väiksemad kui eales varem
2014. aasta seisuga on keskmises Hiina peres vähem kui kolm inimest. 1950. aastatel oli näitaja veidi rohkem kui viis inimest. Hiina rahvastik on sooliselt maailmas kõige rohkem tasakaalust väljas – 100 tüdruku kohta sünnib 116 poissi. Võrdluseks, globaalne keskmine on 100 tüdruku kohta 107 poissi.
Aastail 1979-2015 viljeles Hiina ühe lapse poliitikat, mis rakendus suuremale osale Hiina perekondadest. See on kaasa toonud selle, et riigis on naistega võrreldes 33 miljonit meest rohkem ning paljud neist ei pruugi endale kunagi partnerit leida.
Hiinlased reisivad vähe
Kuigi ainult 4 protsendil hiinlastest on pass, viivad need inimesed igal aastal välisriikidesse 200 miljardit dollarit. Seda on Goldman Sachsi andmeil rohkem kui ühegi teise riigi puhul üle maailma. Usinamad reisijad tulevad just linnades elavast keskklassist. Goldman Sachsi hinnangul peaks passi omavate hiinlaste arv tulevikus kasvama: praeguse kümnendi lõpuks peaks panga ennustuste kohaselt olema pass 12 protsendil hiinlastest.
Hiina keskklass armastab muusikat
Hiinlased armastavad muusikat ning kulutavad sellele hea meelega ka raha. Muusikaga seotud tegevustele-harrastustele kulutab keskmine hiinlane 86 dollarit aastas. Muu hulgas on hiinlaste seas väga populaarsed muusika voogedastusprogrammid, samuti meeldib neile külastada kontserte.
Internetis ostlemine kogub hoogu
Turu-uuringufirma eMarketer andmeil teevad hiinlased 16 protsenti kõigist ostudest internetis ning omakorda pooled neist ostudest tehakse mobiilis. 2013. aastal tegid hiinlased 35 protsenti kõigist maailma internetiostudest. 2018. aastaks oodatakse, et see arv tõuseb veelgi.
Suurenevad kulutused tervise edendamiseks
Selgub, et hiinlastel panustavad hea meelega raha oma tervise edendamiseks. Aastail 2004-2011 kulutused terviseteenustele suisa kahekordistusid, kasvades varasemalt 51 dollarilt aastas rohkem kui 102 dollarile. Põhjus on lihtne: hiinlased on muutunud rikkamaks ning inimeste teadlikkus terviseteemadest on tõusnud.
Ühtlasi selgub, et vitamiinid ning dieedipreparaadid on hiinlaste seas väga populaarseks saanud ning nende populaarsus kasvab tulevikus veelgi. 2011. aastal avaldatud 12. viisaastakuplaan oli esimene, mis mainis ära ka tervislikku toitu tootvad ettevõtted.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.