Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ryanair tekitas teenimisvõimaluse

    Ryanairilt oodatakse tulemuste märkimisväärset paranemist.Foto: Reuters/Scanpix

    Iiri odavlennufirma otsus tühistada järgneva 6 nädala jooksul massiliselt lende kukutas aktsia tugevalt punasesse, analüütikute hinnangul võidavad otsusest pikas plaanis nii investorid kui ka ettevõte.

    Kuue nädala jooksul iga päev 40-50 lennu tühistamist õigustas Ryanair sooviga anda oma töötajatele Iirimaa seaduste järgi ettenähtud mahus puhkust. „Me oleme pilootide puhkusi valesti planeerinud. Teeme kõik endast oleneva, et seda viga parandada,“ ütles lennukompanii turundusjuht Kenny Jacobs. Täpsemalt on Iirimaa lennuamet teinud Ryanairile ettekirjutuse likvideerida puhkusevõlad selle kalendriaasta jooksul. See aga vähendab pilootide arvu ja võimekust teenindada talvist lennuplaani.
    Segadus tulenes Ryanairi majandusaasta arvestamise kalendri muutusest. Kui varem peeti puhkuste üle arvestust aprillist märtsini, siis sellest aastast tehakse seda jaanuarist detsembrini. See põhjustas valearvestusi ja jättis lennufirmale aasta lõppu suure puhkuste jäägi.
    Aktsia avanes uudise peale ligi 5protsendilises miinuses. Bloombergi küsitletud analüütikute hinnangul on tegemist ajutise langusega. „Loomulikult on selline käik pettumus,“ ütles üks küsitletud analüütikutest Chiara Remondini. „Pikas perspektiivis pole sel aga ettevõtte fundamentaalnäitajatele mingit mõju.“
    Ühekordsed kompensatsioonid
    Analüütikute arvutuste järgi puudutavad ära jäänud lennud ligikaudu 2 protsenti ettevõtte klientidest ehk kokku umbes 300 000 inimest. Ajutise negatiivse mõjuna nähakse vaid ühekordsetest kompensatsioonidest tulenevat kahju.
    Ryanairi aktsia on tublisti kosunud.Foto: Äripäev
    Iiri lennuamet on juba teatanud, et Ryanair peab maksma kompensatsiooni nendele reisijatele, kellele teatati lennu ära jäämisest vähem kui kaks nädalat ette. Lennureeglites on kirjas, et vedaja ei pea maksma kompensatsiooni juhtudel, mil lennud tühistatakse erakordsete või ettenägematute asjaolude tõttu ning lennufirma on teinud kõik, et neid vältida, kuid lennuameti teatel praegune juhtum selle kategooria alla ei kuulu – tegemist on ettevõttesisese segadusega.
    Seni on lendude tühistamisest ette teatamise aeg jäänud paari tunni kuni viie päeva piiresse, mistõttu arvatakse, et Ryanairi vastu tekkivad nõuded on märkimisväärsed. Uudisteportaal RTE kirjutas, et kompensatsioonid algavad 250 eurost 1500kilomeetriste lendude puhul ning pikemate reiside puhul sõltub kompensatsiooni suurus sellest, kas lennatakse Euroopa Liitu või väljapoole, ulatudes 400 või 600 euroni.
    Ryanairile jääb võimalus maksta reisijatele poole väiksemat kompensatsiooni, kui tühistatud lend suudetase asendada 2-4 tunni jooksul sõltuvalt vahemaast. Lisaks kompensatsioonikuludele peab Ryanair ka müüdud piletid tagasi ostma. Kokku hinnatakse negatiivse mõju suurust käibele kümnetes miljonites eurodes ja seetõttu vähendati ka müügituluprognoosi 5 protsendi võrra.
    Leidub ka pikaajalisi riske
    Ajaleht Independent kirjutas, et lendude tühistamisest palju rohkem võib Ryanairi investorit mõjutada pilootide vähesus. Ettevõte ei suuda oma töötajaid paigal hoida, ainuüksi sel aastal on Norwegian Air odavlennufirmalt 140 pilooti üle meelitanud.Samuti teatas Norwegian Air, et avab aasta lõpus lisaks olemasolevale kontorile kohalikus lennujaamas Dublinis ka uue piloodibaasi, kuhu on vaja 40 pilooti.
    Ryanairi lendude tühistamine sattus ettevõtte kõige kasumlikumasse perioodi.Foto: Äripäev
    Väidetavalt proovib Ryanair uusi piloote meelitada 10 000 euro suuruse boonusega liitumise eest. Sellele vaatamata on Iiri lennuamet väljendanud muret, kas praegu väljamüüdavaid lende suudetakse ikka teenindada või tuleb needki tühistada.
    Veel valmistab Bloombergi küsitletud analüütikutele muret lennufirma maine. Ryanair on viimastel aastatel vaeva näinud, et näida kliendisõbralik ja meelitada enda juurde ka nõudlikumaid tarbijaid. „Maine võib kahjustatud saada pikaajaliselt, sest tuhanded reisijad jäetakse hätta,“ ütles RBC Capitali analüütik Damian Brewer. „Kehv kommunikatsioon võib vähendada broneeringuid tulevikus, seda eriti täpsustundlike äriklientide hulgas,“ arvas ta.
    Brewer leidis, et tühistamisi oleks saanud vältida, kui lennufirma poleks agressiivse laienemise käigus oma meeskonda ära kurnanud. Praegu lendab Ryanair 189kohaliste lennukitega ja vedas augustis 12,7 miljonit reisijat. Lennukite täituvus on 97 protsenti.
    Usutakse tulevikku
    Kuigi ühekordselt väljamakstavad kompensatsioonid, piloodipõud ja lendude ära jätmisest tulenev mainekahju võivad negatiivselt mõjuda Ryanairi järgmise kvartali tulemustele, usuvad investorid jätkuvalt lennufirma helgesse tulevikku. Nii suurenes hoolimata aktsia tugevast kukkumisest börsiettevõtte väärtpaberi käive ning tehinguid tehti päeva esimeses pooles kümme korda rohkem kui viimase kuu ajaga keskmiselt.
    Samuti soovib Ryanair muudatustega saavutada 90protsendilise täpsuse lennugraafikutes, mis praeguseks oli langenud alla 80 protsendi. Analüütikud leiavad, et see aitab pikas perspektiivis lennufirma mainet pigem parandada.
    Seetõttu jätsid analüütikud muutmata ka Ryanairi hinnasihi.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.