Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas panna inimesi tegutsema?

    Inimesed tegutsevad tõhusalt siis, kui neil on selleks motivatsioon ja tahe. Et panna inimesi midagi tegema, näidake neile, et teised juba teevad seda.

    Panemaks inimesi pikaks ajaks midagi automaatselt tegema, laske neil kujundada uus harjumus või muuta mõnd olemasolevat harjumust. Enne kui üritate inimesi midagi tegema panna, tehke midagi nende heaks, nii et nad tunneksid vajadust vastata, kirjutab 15. septembri Äripäeva Kuidas-rubriik.
    Tänapäeva teadus on motivatsioonikäivitajate uurimises jõudnud päris kaugele ning enam pole kohane, et juht ainsate vahenditena hoiab ühes käes piitsa ja teises präänikut.
    Peatselt Äripäeva raamatukirjastuses ilmuvas raamatus kirjeldab käitumispsühholoog Susan Weinschenk inimese tahte äratamise taga peituvat seitset liikumapanevat jõudu ja seda, kuidas nende abil on võimalik inimeste otsuseid ja tegevust suunata.
    Seitse motivatsioonikäivitajat:
    1. Kuulumisvajadus. Inimene on väga sotsiaalne ja tal on tugev alateadlik soov teistega seotud olla, see on kaasa sündinud. See innustab meid tõhusamalt tegutsema, kui tunneme, et töötame teistega koos. Me otsustame meelsamini millegi sellise kasuks, mida suur hulk inimesi pooldab. Me teeme tõenäolisemalt midagi sellist, mida palub tuttav või autoriteetne inimene ning järgime parema meelega sellise inimese soovitusi või palveid, kes meile meeldib või on meie sarnane.
    2. Harjumused. Suur osa inimese igapäevaseid tegevusi on harjumused, mida me järgime mõtlemata. Nii enda kui ka teiste väljakujunenud harjumusi pole lihtne muuta, sageli peetakse seda lausa võimatuks. Ometi on võimalik üsna kergesti vanu harjumusi muuta ja uusi luua, kui tunda nende kujunemise taga olevaid mehhanisme. Harjumused toimivad päästiku ja preemia mehhanismi alusel ning teadliku päästikute ja preemiate valiku ja rakendamise abil saab neid ka kujundada ning muuta.
    3. Lugudes kätkev jõud. Kõik meie tegemised on seotud looga, mis me oleme endast ja ümbritsevast kujundanud. Me tahame oma minapildile truuks jääda ja sellele tugineb suur osa meie otsuseid. Nende lugude tundmine ja muutmine on võimas inimeste tegutsemise suunamise vahend.
    4. Piits ja präänik. Head ja läbiproovitud piitsa ja prääniku meetodit ei maksa moodsamate kõrval siiski unarusse jätta. Tänapäevased uuringud ja võimalused tõestavad sageli, et ­aegade vältel katse-eksituse meetodil leitud lahendused on tõhusad. Nüüdse aja eelis on vaid see, et tunneme täpsemini nende taga peituvaid mehhanisme ja saame neid seetõttu paremini rakendada. Küllap on igaüks märganud, et piitsa ja prääniku meetod ei toimi sugugi alati. Sel juhul ei ole viga meetodis eneses, vaid selles, kuidas täpselt seda rakendatakse.
    5. Instinktid. Instinktiivsed reaktsioonid on tugevad ja automaatsed. Nende hulka kuuluvad meie reaktsioonid uudsusele, ohule, toidule ja seksile. Instinktid sunnivad meid mõnda asja teravalt tähele panema ja teist ignoreerima. Kõige võimsamad tegudele ärgitavad instinktid on seotud kaotuse- ja ohuhirmuga, kontrollimisvajadusega, turvalisusvajadusega ning toidu ja seksiga. Kaotuse- ja ohuhirmuga seotud olukorrad pälvivad inimese jäägitu tähelepanu ja jäävad meelde. Kui aga eesmärk on inimesi osalema ärgitada, tuleb tagada nende turvatunne.
    6. Meisterlikkuse saavutamise soov. Inimestel on suur sisemine tung omandada uusi oskusi ja teadmisi. Soov saavutada meisterlikkus võib avaldada isegi tugevamat mõju kui preemia andmine. Ümbrust ja olukordi on võimalik niimoodi mõjutada, et see kaasasündinud tung ilmneks. Mõned olukorrad õhutavad meisterlikkuse saavutamise soovi, teised suruvad seda alla. Meisterlikkuse saavutamise tung on tugevam, kui ülesanne on parajalt raske, kui inimesed saavad ülesandele läheneda iseseisvalt, neil lastakse vigu teha ning antakse selget tagasisidet, mis laseb vigadest õppida.
    7. Aju trikid. Meie aju on seadistatud kiireid järeldusi tegema. See on inimesele vajalik ümbruskonnale reageerimiseks, kuid loob ühtlasi automaatseid mõttemustreid, mis tegutsemist mõjutavad. Inimese otsus võib sõltuda sellest, kas ettepanek on esitatud talle lihtsas või keerulises vormis. Lihtsas vormis ettepaneku üle inimene sügavalt mõtlema ei hakka. Kui ettepanek on keeruline või kaasneb sellega midagi üllatavat, mõeldakse sügavamalt järele.
    Allikas: Susan Weinschenk
    Mis on mis
    “Kuidas panna inimesi seda või teist tegema”
    Omandage veenmise ning motiveerimise kunst ja teadus­
    Autor: Susan Weinschenk
    Tõlkija: Victoria Traat
    maht: 288 lk
    Ilmub: 20. septembril
    raamatupood.aripaev.ee
     
     
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Riik loob 50 miljoni euroga kaitsetööstuse fondi
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.