Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbimise tagasitulek?
Vaadeldes maailma tippjuhtide kindlustunnet kriisi-järgses maailmas, joonistub selgelt välja, et tarbekaupade tootjad, sh toiduainetööstus, on kasvu osas oluliselt optimistlikumad kui enamik teisi.
Nagu näitab PwC uuringu kokkuvõte, usub valdav enamus (93%) selle majandusharu tippjuhtidest oma ettevõtte käibe suurenemist eeloleva 12 kuu jooksul.
Ettevaatlik optimism. Eelkirjeldatud optimism on küll valdav, ent mitte tingimusteta. Tootjad tajuvad selgelt, et nende kasvuvõimalused on tihedalt seotud majanduse üldise käekäiguga. 70% küsitlusel osalenuist näevad majanduskeskkonna ebastabiilsuses ja/või halvenemises oma peamist tegevusriski.
Positiivsel poolel on kasvav tarbimine, seda nii rikaste riikide majanduste taastumise, kui Aasia ja Lõuna-Ameerika kasvavate turgude mõjul. Kasvu hoiavad tagasi eraisikute suur võlakoormus ning värskelt meeles olev kriis ja sealt saadud õppetund säästmise vajalikkuse osas. Sarnaselt Eestile, kus eraisikute hoiused pankades kasvavad ja uute tarbeesemete ostmist lükatakse edasi (olemasolev ajab ju veel asja ära ja ehk on millalgi oodata suuremat allahindluskampaaniat), on tarbijad ka mujal maailmas veel kulutamise suhtes ettevaatlikud. Samuti on suurenenud tarbijate hinnatundlikkus ning ootused parema hinna-kvaliteedi suhtes.
Äge konkurents toidab innovatsiooni. Hoolimata üldisest optimismist mõjutavad tarbekaupade äri kaks negatiivset pikaajalist trendi: ostjate poolne hinnasurve ning sihtgruppide killustumine. Tootjate ainsaks võimaluseks neid kasumlikkust vähendavaid suundumusi ületada on tarbijate südamete võitmine innovaatiliste toodete või lahendustega. Tuntuim selline edulugu on Apple iPhone’i fenomen, aga innovatsioon ei pea sugugi seisnema revolutsioonilises tooteuuenduses või teadusavastustes – olulisem on pidev tootearendus, mis tooted konkurentide omadest erinevaks ja tarbijatele meelepärasemaks teeb. Üha rohkem levib seejuures n.n „avatud innovatsioon“ - koostööpartnerite ja tarbijate kaasamine tootearendusse.
Mitte jõud vaid mõistus. PwC tippjuhtide uuring näitab selgelt, et viimase aastaga on ettevõtjate teadvuses toimunud murrang – peamiseks konkurentsieeliseliseks ei peeta enam turuosa suurust (ehkki ka see on oluline) vaid ideid ja uuendusi. See peaks olema suurepärane uudis Eesti ettevõtjatele, kelle võimalused konkureerida ideedega on oluliselt paremad kui konkureerida tootmismahtudega.
Autor:_PwC auditiosakonna juht Tiit Raimla.
* Jaanuaris 2011 toimunud Davosi maailma majandusfoorumil esitati PwC iga-aastase tippjuhtide uuringu tulemusi, mille käigus küsitleti 1200 tippjuhti 69 riigist. Äripäev annab ülevaate olulisematest uuringu tulemustest majandusharude kaupa.