• OMX Baltic0,06%300,2
  • OMX Riga−0,03%892,74
  • OMX Tallinn0,12%2 071,12
  • OMX Vilnius0,13%1 203,99
  • S&P 5000,00%6 227,42
  • DOW 300,00%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,57%8 824,57
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,43
  • OMX Baltic0,06%300,2
  • OMX Riga−0,03%892,74
  • OMX Tallinn0,12%2 071,12
  • OMX Vilnius0,13%1 203,99
  • S&P 5000,00%6 227,42
  • DOW 300,00%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,57%8 824,57
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,43
  • 08.10.13, 07:12
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ÄP: monopolist Vichmann jonnib asjata

Transpordiettevõtja Marcel Vichmann nimetab intervjuus Postimehele majandusminister Juhan Partsi sotsialistliku suhtumisega riigikapitalismi pooldajaks. Teadagi ministri otsuse pärast lõpetada reisijateveo leping Edelaraudteega enne tähtaega ning anda reisrongidega sõitmise õigus ja dotatsioon juba järgmisest aastast riiklikule Elektriraudteele/Elronile.
Äripäev ei toeta endistviisi monopole ja ettevõtluse doteerimist, aga on selge, et osa ühiskonna jaoks oluliste valdkondade puhul on need praegu vältimatud. Samas lasub riigil kohustus sekkuda, kui toetuste sihipärase kasutamise suhtes tekib kahtlusi.
Väliselt oleks nagu kõik korras. Rongid sõidavad ja reisijaid on aasta-aastalt juurde tulnud. Seega polnud riigil majandusministeeriumi näol justkui põhjust 2014. aasta lõpuni sõlmitud lepingut Edelaraudteega üles öelda. Ometi seda tehti ning peamiseks põhjuseks on küllap just ebapiisav läbipaistvus Edelaraudteele jagatud miljonite eurode suuruse reisijateveo toetuse kasutamisel. Riik ei soovinud uusi ronge sellises olukorras lihtsalt Edelaraudtee kätte usaldada. Või üldse erakätesse.
Edelraudtee omaniku Vichmanni isiklik nördimus ja vimm on mõistetav, kui seni kenasti dotatsioonimune munenud riigihani otsustas „töösuhte“ lõpetada. Tõenäoliselt asuks võitlusse iga ettevõtja ning pikad kohtulahingud ei jää tulemata ka riigi ja Edelaraudtee vahel. Aga kui Vichmann peeglisse vaataks, siis võiks osa lepingu lõpetamise põhjusi talle sealt vastu vaadata. Alustades majandusaruandlusega, kust ei kajastu täie selgusega, kuidas on toetust kasutatud, ning lõpetades mitte just väga suurest pingutamisest kas või rongide uuendamiseks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pole ka ime, sest Edelaraudteegi pole pidanud kuigivõrd konkurentsi ja turupositsiooni pärast pingutama. Monopoolne seisund koos kindla toetusrahaga reisijateveol liigitab sellise ettevõtluse samuti pigem sotsialistliku kui kapitalistliku ettevõtluse valda. Kas riik on sellisel juhul parem peremees? Ei pruugi olla, aga ta on siiski peremees. Kui ta juba maksab toetust, tahab ta olla kindel, et seda kasutatakse otstarbekaimal viisil. Dotatsioonile äri rajades jääb riigi sekkumine ettevõtja jaoks alati riskiteguriks. Seda ei saa pahaks panna, aga saab suurelt jaolt ennetada korrektselt riigi toetusega majandades.
Siin võib tuua analoogia Väinamerel reisijate veoga, kus riik plaanib samuti enda laevad sõitma panna. Sealgi on peamiseks põhjuseks just asjaolu, et dotatsiooni kasutamine ei ole läbipaistev ehk riik ei tea täpselt, mida tema kaudu erafirma(de)sse liikuva maksumaksja rahaga tegelikult tehakse.
Teisalt ei ole aga hea, kui riik trügib ettevõtjaks ning hakkab tagasi endale kuhjama kõiki tegevusi, mis kord on erakätesse antud. See tähendab, et kusagil mujal võib jääda midagi olulist tegemata. Lisaks võib tekkida probleeme hakkamasaamisega.
Riigile võib tekkinud vastasseisu puhul ette heita sedagi, et leping Edelaraudteega ei olnud näiteks varasema lõpetamise osas piisavalt paindlik või eelnevalt läbimõeldud. Või et seni on suhtutud dotatsiooni kasutamise kontrollimisse liiga leebelt. See on aga tagantjärele tarkus, mida saab edasiste lepingute sõlmides rakendada. Küllap soovibki majandusministeerium vahepeal kogu reisijatevedu Elroni korraldada andes jõuda jälle selgusele, mida see äri tegelikult kujutab, millist toetust vajab, kuidas läheb uutel rongidel jne. Enne, kui uuesti mõne erafirmast operaatori leidmiseks konkursi välja kuulutab.
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele