USA-Hiina kaubandussõja võitjad ja kaotajad

Kaubandussõja vallandumisel võtab Hiina tõenäoliselt kõigepealt ette USA suurfirmad, kes saavad suure osa oma käibest just Hiinast, näiteks Nike.  Foto: epa
Mait Kraun • 28. jaanuar 2017
Jaga lugu:

Hiinat tümitava Donald Trumpi saabumine Valgesse Majja on pannud analüütikud ennustama, kes on suurimad võitjad ja kaotajad juhul, kui kahe maailma tippmajanduse vahel peaksid pinged kasvama.

Ei ole veel selge, mida Donald Trump presidendina teha plaanib. Kampaania ajal rääkis ta, et Hiinaga sõlmitud kaubanduslepingud on USA-le kahjulikud ning on suurendanud riigi kaubandusdefitsiiti. Üks on selge – kui Trump võtab kasutusele protektsionistlikud meetmed, siis Hiina vastab samaga. Asjaga kursis olevad inimesed on Bloombergile öelnud, et kaubandussõja vallandumisel võtab Hiina kõigepealt ette USA suurfirmad, kes saavad suure osa oma käibest just Hiinast.

USA brändide suur boikoteerimine Hiinas mõjuks rängasti brändidele nagu Nike, General Motors, Ford Motor ja Tiffany & Co. USA sanktsioonid muudaksid elu raskemaks aga Hiina elektroonikafirmadel nagu Lenovo Group ja ZTE Corp, teatas Credit Suisse Group. Mõlema riigi ettevõtted, kes keskenduvad rohkem koduturule, peaks olukorrast aga võitma.

„Suurem osa inimestest ei arva, et kaubandussõda on kõige tõenäolisem – nad peavad seda nii-öelda musta luige stsenaariumiks,“ ütles investeerimisfirma Bocom International Holdingsi analüütik Hao Hong. „Ma arvan, et selle tõenäosus on palju suurem.“

Trump on ähvardanud kehtestada Hiina importkaupadele 45protsendilise maksu. Hiljem on ta seda väidet eitanud. Pärast Trumpi inauguratsiooni kirjutas Hiina riiklik ajaleht Global Times, et Trumpi kõne põhjal võib arvata, et kaubandussõda on küllaltki tõenäoline.

Riskistsenaariumid

Kui USA peaks Hiina kaupadele kehtestama 45protsendilise imporditariifi, siis võib Hiina aktsiaturge kajastav MSCI Hiina indeks langeda kuni 30 protsenti, ütles Morgan Stanley strateeg Jonathan Garner. Kui tariifid jääks 5protsendi juurde, siis oleks mõju Hiina aktsiatele küllaltki minimaalne, lisas ta. Garner on Hiina aktsiaturgude osas positiivselt meelestatud ning ta prognoosib, et Shanghai Composite indeks tõuseb sellel aastal 4400 punktini. Sellel nädalal kauples indeks 3150 punkti juures.

Bocomi analüütik Hao Hong arvab, et Shanghai Composite indeks kukub kaubandussõja puhkedes kiiresti alla 2800 punkti taseme. See oleks praegustelt tasemetelt 10protsendiline langus. Ta lisas, et investorid on USA aktsiaturgude osas üleliia optimistlikud ning S&P 500 indeks on tõusnud liiga kõrgele.

Hiina poolt vaadatuna võiks kaubandussõjas kaotada kõige rohkem elektroonika, rõivaste ja kodumasinate tootjad. Just nende sektorite ettevõtted saavad suure osa oma käibest Ameerika tarbijatelt, ütles Credit Suisse globaalsete aktsiaturgude uuringute juht Reto Hess.

Näiteks juhtmevaba tehnoloogiat arendav GoerTek Inxc ja rõivatootja Regina Miracle International Holdings saavad üle 70 protsenti oma käibest just USAst, mis on Hiina börsifirmade seas kõige kõrgem näitaja (ettevõtted hõivavad kaks esimest positsiooni), selgub Morgan Stanley andmetest.

Neile ettevõtetele järgnevad disaini- ja logistikafirma Li & Fung, sealihatootja WH Group ja erinevatele materjalidele kattekihti tootev Lens Technology. Kõigi kolme käibest moodustab USA müügitulu veidi üle 60 protsendi.

USA ettevõtete seas teenib Hiinas kõige rohkem tulu pooljuhtide tootja Ambarella (90 protsenti müügikäibest tuleb Hiinast), selgub Morgan Stanley andmetest.

Kui Hiina tarbijad hakkavad USA brände boikoteerima – nagu juhtus 2012. aastal Jaapani toodetega – siis saaksid sellest kasu kodumaised ettevõtted nagu autotootja BYD Co ja spordirõivaste valmistaja Anta Sports Products, ütles Hess Credit Suissest.

Teised välismaised brändid võivad samuti oma turuosa suurendada. „Võib-olla otsustavad Hiina tarbijad osta USA auto asemel Saksamaa auto. Nike’i särgi asemel võivad nad otsustada Adidase kasuks,“ ütles Hess.

Garneri arvates on USA firmadel kaubandussõja puhul rohkem kaotada kui Hiina omadel. MSCI USA indeksis teenivad 10 protsenti ettevõtetest vähemalt kümnendiku oma käibest Hiinas. Vähem kui 2 protsenti Hiina ettevõtetest saab USA kohta sama öelda, selgub Morgan Stanley andmetest.

Parima stsenaariumi puhul lepib Trump hiinlastega ära ning mingit kaubandussõda ei tule. Garneri sõnul saaksid sellest kõige rohkem kasu Hiina energia-, meelelahutus-, tehnoloogia- ja turismifirmad. USAs oleks või sees telekomid ja pooljuhtide tootjad.

Positiivset stsenaariumit on aga raske ette kujutada. „Raske on uskuda, et Trumpi administratsioon midagi ette ei võta,“ ütles Bank of America strateeg David Cui. „Kui pinged hakkavad kasvama, siis kõige avatumad aktsiad hakkavad kukkuma.“

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas