Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu koogi jagamine toob tüli majja

    Foto: Anti Veermaa

    Kõigi huvides on, et megaprojekti ehituse reeglid saaksid võimalikult kiiresti ja selgelt paika.

    Rail Balticu ehitus ei ole veel alanud ning võimalikud hanketingimusedki pole veel selged, kuid võitlus suurprojektis osalemise pärast on suutnud juba tülli ajada traditsioonilised killustikutootjad ja aherainest toodetava killustikuga nende mängumaale trügiva Eesti Energia.
    Äripäev on kindel, et suuremahuline ehitus põhjustab osaleda soovijate vahel vaidlusi ja pingeid edaspidigi, seetõttu on eriti oluline, et hanked oleksid läbipaistvad ja kõigile mõistetavate reeglitega.
    Ei ole saladus, et Eesti on huvitatud põlevkivi aheraine ja tuha kasutamisest raudtee ja teetammide rajamisel. Ühelt poolt on see loodussäästlik, sest aheraine on juba maa seest välja võetud ning jääks muidu lihtsalt kasutult hunnikutesse vedelema. Teiselt poolt on aheraine 100protsendiliselt riigile kuuluva Eesti Energia tootmise kõrvalsaadus ning selle taaskasutamine oleks riigile topelt kasulik.
    Kõik soovivad tükikest torti
    Pole siis ime, et Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liitu kogunenud suured kaevandusfirmad haistavad alatut sohimängu. Kaevandusfirmad on Rail Balticu megaprojekti ehituse ootuses asunud tegema ettevalmistusi trassi lähedusse liiva- ja killustikukarjääride rajamiseks ning musta hobusena ehitusmaterjalide turule kappav Eesti Energia ähvardab konkurentsi sekkuda ebavõrdsetel alustel. Kas aherainekillustik ikka vastab kvaliteedinõuetele? Kas sellelt on kõik vajalikud maksud makstud? Kas aherainet tarniv ja hiljuti nime vahetanud riigifirma EVR Cargo ikka kohtleb Eesti Energiat samadel alustel eraettevõtetega? Need ja mitmed teised kaevandusfirmasid vaevavad küsimused ootavad ammendavat vastust.
    Vähemalt osaliselt oleks saanud neid küsimusi ennetada, kui Rail Balticu ehitusel osalemisele ja ehitusmaterjalidele esitatavad nõuded oleksid selged. Täna ei ole veel ühtki hanget välja kuulutatud ja ootus ning teadmatus muudabki osaleda soovijad närviliseks.
    Rail Balticu rajamist koordineeriva RB Raili tegevdirektor Kaspars Rokens nentis hiljuti Postimehele antud intervjuus, et Euroopa hankeseaduse järgi moodustab hind üksnes 30–40 protsenti pakkumisele antud hinnangust. Taaskasutuse mõju võib seega hinna kõrval osutuda väga oluliseks näitajaks lõpliku otsuse tegemisel. „Kuid loomulikult välistame võimaluse, et üks pakkuja saab teiste ees mingisuguse eelise,“ kinnitas ta. Sellised vastused ilmselt ehituses osalemisest huvitatutele suuremat selgust ei loo.
    Palju vastuseta küsimusi
    Rokensil oli eestlastele veel üks oluline sõnum – kuna suurim hulk maailma kiirraudteedest ehitatakse praegu Hiinas, ei maksaks imestada, kui hiinlased sooviksid oma teadmisi ja kogemusi ka Rail Balticu rajamisel rakendada. See oleks aga suur väljakutse Balti riikide valitsustele, kuidas korraldada ja hallata siia koos peredega saabuvate tööliste immigratsiooniprotseduure, majutamist ja mõju ümbritsevale.
    Rail Balticu ümber on vastuseta küsimusi endiselt palju ja teadmatus tekitab pingeid. Kõigi huvides on, et megaprojekti ehituse reeglid saaksid võimalikult kiiresti paika ning need oleksid läbipaistvad ja kõigile üheselt mõistetavad.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.