Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kellele on vaja ühekorrapakendi aktsiisi?

    Eestis tuleb täna otsustada -- kas keskkonnasõbralikum ringluspakend või keskkonda koormav ühekorrapakend. Sellest otsusest sõltuvad peale keskkonna aspekti ka tootjate tänased investeeringud, mistõttu põhimõtte paikapanemisega ei tohiks viivitada.
    Enamik tänaseid Euroopa riike, sealhulgas ka meie lähinaabrid, on otsustanud ringluspakendi kasuks, juhtides läbi mõistlike maksude ja hästitoimiva süsteemi nii tootjaid kui ka tarbijaid pakendit taaskasutama.
    Selle süsteemi eesmärk on käituda heaperemehelikult, kaitstes loodust ja elukeskkonda tarbimisühiskonnaga kaasneva prahi eest. Loomulikult nõuab sellise ideaalse süsteemi väljatöötamine aega, raha ning riigi osalust.
    Ühekorrapakendi poolt räägib hetke majanduslik madalseis, väidetavalt ka tarbija madal teadlikkus ning sellega otseselt seotud mugavus ja hoolimatus.
    Euroopa Liidu direktiivid näevad liikmesriikidele ette pakendijäätmete taaskasutamise protsendiks 50--60, taaskasutatava materjali protsendiks 25--45 ja iga materjali liigi taaskasutusprotsendiks vähemalt 15. Ka Eesti jaoks võiks see olla eesmärk, kuigi tõenäoliselt sinna jõudmine võtab kaua aega.
    Jättes täna toetamata ringluspakendi kasutamise, on meie väljavaated seda protsenti saavutada tulevikus veel väiksemad ja probleemi lahenduse edasilükkamisega suureneb kohalike tootjate risk teha valesid investeerimisotsuseid.
    Ühekordse pakendi maksustamist on rakendatud kõikides Põhjamaades. Põhiliselt on maksustatud joogipakendid, samas piimapakendite maksustamist kasutatakse harva.
    Eestis villib täna kohalik õlletööstus praktiliselt kogu toodangu ringluspakendisse, organiseerides ise uute pudelite ostmise, juba ringluses olevate pudelite kokkuostu ja ladustamise. Ainsatena villivad purki Saku ja Viru. Eestis on täna kuni 50 miljonit õllepudelit.
    Nüüd vajame otsust, kas see on prügimäetoodang, millele igal aastal lisanduks kohaliku turu arvel umbes sama palju pudeleid või toetatakse maksustamise kaudu pudeli ringluses hoidmist ja sellega kaasnevaid lisakulutusi.
    Eestis käibivat süsteemi peab arendama. Miks peaksime lootma ainult prügimäe elanikele, kes tühja pudeli kauplusesse tagasi toovad? Nagu mujalgi maailmas, peaks tarbija teadma, et ta saab oma tühja pudeli igas poes tagastada, riik kinnitab selleks ühtse hinna ja tootjad lepivad juba kauplustega pudeli tagasiostu tingimustes kokku.
    Täna ringleb Eesti turul üks klaasist õllepudel umbes 4--5 korda aastas. Soomes (suurima karastusjookide tootja Hartwalli andmetel) on pudelite tagastamise aste 7%, kusjuures üks klaaspudel on ringluses 50--60 korda.
    Põhjus, miks Soome tarbija pudelit aktiivselt tagastab, on just selles samas hästitoimivas süsteemis -- toote hinnas on pakendil märkimisväärne osa, mis panebki inimesi seda tagasi tooma. Tootja kasutab ringluspakendit selle tõttu, et ühekorrapakendi aktsiisi tõttu on ringluspakend talle majanduslikult soodsam.
    Kui Eesti õlletootja tahab oma kaupa eksportida, siis tema pakendimaksust ei pääse -- enamikul eksportturgudel maksab nii taara kogumine kui ümbertöötlemine. Soomes on pakendusmaksu osa õlle hinnas protsentuaalselt sama suur kui õlle väljamüügihinna osa Eestist Soome.
    Kui aga Soome või mõne muu maa õlu tuleb Eestisse, siis tuleb ta siia ilma oma maa maksudeta (eksporti ei maksustata), jättes enamiku tootega seotud kuludest Eesti maksumaksja (prügimaksud, selle transpordimaksud jne) kanda. Ka võrdsed kauplemistingimused tähendavad samu reegleid riikide vahel.
    Pakendiaktsiis ei tõsta hinda õlledel, mis villitud Eestis korduvkasutusega pakendisse. Ühekordse pakendi lõbu maksaks aga kinni selle otsene tarbija (kas prügimäe või ümbertöötlemise kulu), mida seni on teinud maksumaksja.
    Kui importõllede osa praegustes kõrge aktsiisimaksu tingimustes on turul 10%, siis võrdsustav aktsiisimaks suurendab importõlle osakaalu.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Maailmatasemel rallistaarile sauna müünud ettevõte haarab üha enam uusi välisturge
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.