• OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,01%6 296,79
  • DOW 30−0,32%44 342,19
  • Nasdaq 0,05%20 895,66
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,43
  • OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,01%6 296,79
  • DOW 30−0,32%44 342,19
  • Nasdaq 0,05%20 895,66
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,43
  • 09.01.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mullu osteti Eestis üle 11 000 uue sõiduauto

Edukaim kuu oli september, mil müüdi 1311 sõiduautot. Novembris-detsembris leidis sügisese raha- ja börsikriisi tõttu aset tagasiminek kevadisele tasemele: 800--1000 autot kuus.
Ka ?kodasid ja Mitsubishisid müüva ASi Eesti Helkama Auto direktor Ants Allik märkis, et mingist langusest on kohatu rääkida. «1996. aastal müüsime novembris 27 autot ja nüüd 60 autot. 1996. aasta detsembris müüsime 37 autot ja nüüd 70 autot. Kus siin see langus on?»
Vahepealset müügibuumi, kui kuus leidis ostja 1200--1300 sõiduautot, on mitu automüüjat hinnanud kui ebanormaalset olukorda. «Ei toimunud mitte autode, vaid raha müük,» ütles Hyundai Balti tegevjuht Tarmo Noot.

Artikkel jätkub pärast reklaami

«Olukord, kus inimene astus autosalongi ja talle vormistati kohe liisinguleping, tundmata huvi töökoha, raha ja garantiide vastu, oli kaugel normaalsest autokaubandusest,» ütles Allik. «Täpselt nagu Soomes kümmekond aastat tagasi!» Siis müüdi Soomes aastas kuni 160 000 sõiduautot. Järgnes kukkumine (1993. aastal vaid 56 000 autot) ja alles lõppenud aastal jõuti pärast mitut aastat taas üle 100 000 piiri.
Eestis on viimastel kuudel liisingutingimused rangemaks muutunud ja üha sagedamini tuleb ette klientidele äraütlemist. Liisinguühingute liidu tegevdirektor Reet Hääl hindas sügisest börsikrahhi ja finantskriisi isegi kasulikuks, sest liisingufirmade portfellid muutusid kvaliteetsemaks.
Hääl leiab, et suvises autoeufoorias pole süüdi mitte ainult liisingufirmad -- liigseid kohustusi on endale võtnud ka automüüjad ise. «Kui leping tehakse kolme aasta peale, auto jääkväärtuseks on 60 protsenti ning automüüjal on tagasiostukohustus, siis ma tahaksin teada, kus bilansivälisel kontol need kohustused kajastuvad?» küsis Hääl.
Ta lisas, et eriti ohtlik on väike esmane sissemaks ja kuumakse, millega kliente peibutatakse odavamaid automarke ostma. Nende turuväärtus võib kolme aasta pärast olla oluliselt madalam, kui lepingus fikseeritud 60 protsenti ja selle vahe omast taskust kinnimaksmine võib automüüjale saatuslikuks saada. vt ka lk 18

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 28 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele