Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Börs P/E kütkes?

    Kinnisvaraarendusettevõtte Pro Kapi-tal käimasolev aktsiaemisioon on analüütikute seas tekitanud vastakaid arvamusi ning taas kord toonud päevakorda küsimuse, millise mõõdupuuga peaks hindama Eesti avalike või avalikuks pürgivate ettevõtete aktsiate hindu.
    Äripäev on oma 11. juuni numbris ilmunud artiklis teinud protsessi väga lihtsaks -- Tallinna börsil kaubeldavate ettevõtete keskmine P/E suhe (ettevõtte hinna ja kasumi suhe) on 9, järelikult on kallid kõik ettevõtted, millel nimetatud suhe on suurem...
    Selline lähenemine ettevõtte hindamisele on aga liialt lihtsustatud. Piisab, kui võrdleme maailma ühel efektiivsemal väärtpaberiturul -- USAs -- noteeritud ettevõtete P/E suhteid. Selgub tõsiasi, et samal turul kauplevad ettevõtted nagu General Motors -- P/E suhe 4,5 -- ja Yahoo -- P/E suhe 1200. Enamik juhtivaid Wall Streeti analüütikuid annab Yahoo aktsiale ka sellise hinnataseme juures ostusoovituse.
    Paika ei pea ka väide, et juhul kui ettevõtte P/E suhe on 18, tuleb investoril oma raha tagasiteenimiseks oodata 18 aastat. Sellest loogikast lähtuvalt oleks need investorid, kes ostsid 1997. aastal Yahoo aktsiaid, pidanud ootama üle 1200 aasta, et oma raha tagasi saada. Paraku kasvas nende investeeringu väärtus, risti vastu «loogikale», ainuüksi esimese kaheteistkümne kuuga rohkem kui viiekordseks!
    Seega, P/E suhe on küll oluline ja laialdaselt kasutatud suhtarv, kuid kindlasti tuleb silmas pidada, et selle suhtarvu järgi saab ettevõtteid võrrelda ainult sama tööstusharu ja sarnase turu lõikes, arvestades ka ettevõtete arengustaadiumit ja kasvu. On ju loomulik, et investorid hindavad jooksva aasta kasumi suhtes kallimalt potentsiaalset kasumi kasvu näitavaid ettevõtteid.
    Pro Kapitali võiks võrrelda näiteks Stockholmi börsi O nimekirjas noteeritud kinnisvaraarenduse ettevõttega Realia. Realia P/E on 65 ja P/B (hinna ja omakapitali suhe) 2. Teiseks näiteks võib võtta Stockholmi börsil OTC nimekirjas noteeritud Wallenstam'i. Selle firma P/E on 62 ja P/B 2. Stockholmi börsi keskmine P/E suhe on 22.
    Kui tuua siia kõrvale nüüd ASi Pro Kapital vastavad suhtarvud (P/E 18, P/B 2), siis võime näha et see on siiski oluliselt odavamalt hinnatud kui sama tööstusharu vanemad vennad Skandinaavias.
    Allahindlus tuleneb peamiselt kohaliku turu tunduvalt suuremast riskantsusest, kui seda on Skandinaavias (poliitiline risk, valuutarisk, jms). Oluline on ka asjaolu, et Pro Kapital on oma arengu alguses, seega kasv on erakordselt kiire.
    Ettevõtte hindamine on oluliselt komplitseeritum kui ainult P/E suhte väljaarvutamine. Professionaalne hindamine sisaldab diskonteeritud rahavoogude analüüsi, suhtarvude võrdlusi, turu olukorra hindamist jms. Peale emissiooni korraldaja annavad ettevõtte ajaloolistele andmetele ja varade seisule sõltumatu hinnangu ka audiitorid ja advokaadid.
    Tavaliselt tellib emissiooni korraldaja mõnelt teiselt investeerimispangalt või audiitorfirmalt nn lisaarvamuse hindamise kohta. Pro Kapitali puhul teostas selle audiitorfirma KPMG Estonia, kelle hinnangu kohaselt on firma aktsia hind 42 krooni.
    Ülalkirjeldatud põhjalikku analüüsi ei ole võimalik teostada väikeinvestoril. Küll teevad seda aga enamik pankadest ja investeerimisfirmadest, kes siis edastavad analüüsi tulemuse soovituse näol oma klientidele. Soovitused võivad olla analüütikute puhul vastukäivad, mis tuleneb analüütikute kogemusest ja analüüsi tulemuste erinevast tõlgendamisest. Rohkem võidavad need (ja nende kliendid), kelle analüüs ja soovitused osutuvad pikemas perspektiivis täpsemateks.
    Andres Rätsepp on Balti Cresco Investeerimisgrupi juhatuse esimees. Cresco korraldab Pro Kapitali aktsiaemissiooni.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Leslie Leino: on aeg hämarate Hiina ettevõtete taust läbi valgustada
Nüüd, mil Hiina võrguplatvormid on tulemüürile vaatamata rahvusvaheliselt kättesaadavad, saab lõpuks teha väga täpseid sissevaateid nende tausta, kirjutab Tallinna Ülikooli Aasia uuringute teadur Leslie Leino.
Nüüd, mil Hiina võrguplatvormid on tulemüürile vaatamata rahvusvaheliselt kättesaadavad, saab lõpuks teha väga täpseid sissevaateid nende tausta, kirjutab Tallinna Ülikooli Aasia uuringute teadur Leslie Leino.
DelfinGroupi poolaasta mahud kasvasid järsult
AS DelfinGroupi esimene poolaasta oli ettevõtte ajaloos edukaim periood laenu väljastamisel ja kasutatud kaupade müügis.
AS DelfinGroupi esimene poolaasta oli ettevõtte ajaloos edukaim periood laenu väljastamisel ja kasutatud kaupade müügis.
Nelja Eesti juhi teed tippu - kriisiloits, ettemääratus ja õpetaja võimendus
Värskes Äripäeva raadio saates "Juhi jutud" võtame kokku kuulajate lemmiksaated ja nopime nendest välja neli põnevat kildu Eesti juhtidelt. Tänases saates saavad sõna Eesti suurima panga Swedbanki juht Olavi Lepp, 2020. aastal Eesti parimaks kooliks valitud Uulu põhikooli juht Egle Rumberg, noorim Tallinna börsi firmade juht ehk Arco Vara juht Miko-Ove Niinemäe ja LHV grupi juht Madis Toomsalu, kes pälvis tänavu tunnustuse parim juht.
Värskes Äripäeva raadio saates "Juhi jutud" võtame kokku kuulajate lemmiksaated ja nopime nendest välja neli põnevat kildu Eesti juhtidelt. Tänases saates saavad sõna Eesti suurima panga Swedbanki juht Olavi Lepp, 2020. aastal Eesti parimaks kooliks valitud Uulu põhikooli juht Egle Rumberg, noorim Tallinna börsi firmade juht ehk Arco Vara juht Miko-Ove Niinemäe ja LHV grupi juht Madis Toomsalu, kes pälvis tänavu tunnustuse parim juht.
Stroomi ranna suplusalalt avastati raske kütteõli reostus
25. juunil avastati Stroomi rannas raskekütteõli reostus, mida Päästeamet koos Keskkonnaameti ja Põhja-Tallinna linnaosa valitsusega nüüd kokku kogub, teatas Päästeamet.
25. juunil avastati Stroomi rannas raskekütteõli reostus, mida Päästeamet koos Keskkonnaameti ja Põhja-Tallinna linnaosa valitsusega nüüd kokku kogub, teatas Päästeamet.
Verston võitis 10 miljoniga Võrumaa teede riigihanke
Taristuehitaja Verston sõlmis transpordiametiga lepingu, mille kohaselt hakkab Verston järgmisel viiel aastal hooldama 1250 kilomeetrit Võrumaa peamisi maanteid.
Taristuehitaja Verston sõlmis transpordiametiga lepingu, mille kohaselt hakkab Verston järgmisel viiel aastal hooldama 1250 kilomeetrit Võrumaa peamisi maanteid.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.