Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aku jääb abita jõuetuks
Valdavalt on akud hooldevabad, nende veetarbimine normaalsetes tingimustes on viidud miinimumini. Vaatamata sellele tuleb regulaarselt kontrollida elektrolüüdi taset. See peaks ulatuma 5--10 mm plaadi ülaservast kõrgemale.
Linnasõitudel, kaugtulede ja täiendavate voolutarbijate (stereosüsteemid, külmikud, telefonilaadijad, elektriaknad, istmesoojendused jne) korral tuleb aku laetust tihemini kontrollida.
Kõige lihtsam võimalus selleks on kasutada elektrolüüdi tiheduse mõõtjat. Kui elektrolüüdi tihedus on piirides 1,24--1,285 kg/l, on aku laetud. Langeb tihedus allapoole, tuleb aku kohe üle laadida.
Elektrolüüdi taseme langus ja värvi muutus viitavad elektrisüsteemi vigadele. Tühjalt seisev aku võib rikneda mõne nädalaga.
Akut ei ole soovitatav käivitades üle koormata, see lühendab tema eluiga. Kui auto ei käivitu kohe, tuleb hetk enne uut käivitust oodata.
Sagedaseks põhjuseks, miks auto ei käivitu, on niiskus. Soovitatav on kasutada niiskuse-eemaldajat, mida tuleb liigniiskuse korral pihustada süütesüsteemi osadele: jagajale, küünlajuhtmetele. See säästab akut pikast koormamisest käivitamisel.
Nn abikäivitamine lühendab nii tühja kui ka laetud aku eluiga. Käivitades peavad autode mootorid olema seisatud, elektritarbijad välja lülitatud. Miinusjuhe kinnitatakse abi vajava auto kere külge, ühendatakse viimasena ja eemaldatakse esimesena.
Aku pikaajalise kasutamise korral tuleb tähelepanu pöörata klemmidele, mis peaks olema tugevasti kinnitatud ja konserveeritud vaseliini või muu sobiva määrdeainega.
Kui on autosõidust loobutakse pikaks ajaks, on soovitatav klemmid lahti ühendada. Piisab isegi kellast, et aku energiast tühjendada.
Aku laadimisel eemaldatakse aku anumate korgid, kontrollitakse elektrolüüdi taset ja vajadusel lisatakse destilleeritud vett (mitte mingil juhul hapet või elektrolüüti).
Esmalt ühendatakse laadija plussjuhe aku plussklemmiga, seejärel miinusjuhe miinusklemmiga. Laadida tuleb voolutugevusega 10% aku mahtuvusest seni, kuni elektrolüüdi tihedus on 1,28 kg/l 25kraadise temperatuuri juures. Mingil juhul ei tohi edasi laadida, kui temperatuur tõuseb üle 40 kraadi.
Autor: Ormes Tamm