Tiit Elner • 30. november 1999 • 4 min
Jaga lugu:

Vanad rivaalid saavad raha televiisori abil

Kummagi ettevõtte juht ei taha jutuajamises telekaubandust eriti oma äriks nimetada ega sellega uhkustada.

«Ma rõhutan, et meie ettevõtte roll telekaubamaja toodete müügil on kohapealse logistika korraldamine Soome Ostoskanava tellimusel,» räägib Eesti, Läti ja Leedu riigitelevisioonides Ostoskanava toodete müüki korraldava OÜ Baltic Media Saleshouse (BMS) juhatuse esimees Oleg Sõnajalg.

Ma ei näeks heameelega oma pilti ajalehes Oleg Sõnajala omaga ühel leheküljel, nendib Linkman Eesti ASi juhtiv Heiti Hendrikson.

Hendrikson on mees, kelle Ühispank saatis panga suurvõlgniku TV1 juhatusse korda looma. Osapoolte nägemus telekanalis toimunu kohta erineb kõvasti, fakt on, et telekanalist jäid Sõnajalad ilma.

Sõnajalgade põhikonkurent on Rootsi börsiettevõttele Modern Times Group kuuluva TV Shopi kauba müüki korraldav Linkman Eesti AS. Linkman müüb kaupu kolme Eesti, kahe Läti ja ühe Leedu eratelekanali ning kohalikus kaabeltelevisioonis näidatava Eurospordi kaudu.

Linkmani nõukogu liikmed olid veel möödunud suvel ühispankurid Ain Hanschmidt ja Margus Schults ning tänaseks Preatoni Panka läinud Ott Karolin.

Selle aasta sügiseni asus algselt väärtpaberitehinguteks asutatud Linkman Ühispanga majas Tartu maantee 13, sealt koliti ametlik aadress septembris üle hoopis Pärnusse.

Ühispanga president Ain Hanschmidt ei taha «mingisugusest teleturust» midagi teada. «Me müüsime selle Hendriksonile kaasa, kui ta pangast ära läks. Palun näidake mulle mõnda nõukogu otsust, kus on minu allkiri! Ma ei ole seal juba mitu aastat. Ettevõte sai tehtud koos rootslastega, aga sellest ei saanud asja ja sai ära müüdud,» ärritub muidu ajakirjandusega rahulikult suhtlev pangajuht.

Äriregistri andmetel olid aga Hanschmidt, Schults ja Karolin Linkmani nõukogus kuni 1998. aasta 1. juulini, mil uus omanik, Hispaania firma PS Import S.L vahetas nad välja kolme avalikkusele tundmatu Pärnumaa mehe vastu.

PS Import ei tegele telekauplemisega, vaid on tavaline kaubandusettevõte, selgitab Hendrikson uue omaniku tausta.

TV Shopi kaupa vahendab Linkman alates 1997. aastast. Möödunud aasta 7,28 miljoni kroonise käibe juures oli ettevõtte kahjum 1,65 miljonit krooni. «See tuli Eesti aktsiaturult,» selgitab Hendrikson. TV Shopi peamisteks müügihittideks Eestis nimetab ta kogumikplaate ja trenazhööre.

CD-kogumikke Power of Love on Eestis müüdud ligi tuhat, mis Eesti ahtal muusikaturul on kõva sõna. See unustamatute armulaulude kogumik lähebki Hendriksoni ütlusel hästi peale Eesti ja Portugali ostjaile.

Oleg Sõnajala hinnangul ei ületa kogu telekaubanduse käive Eestis paarikümmet miljonit krooni aastas ning turg jaguneb BMSi ja Linkmani vahel umbes pooleks.

Sõnajalgade müük käib ETVs kaks korda päevas ekraanile ilmuva Telekaubamaja kaudu. Telekaubamajas pakutav imekreem Siluet 40 vähendab reklaami järgi liigse rasva all kannatava inimese reite või kõhu ümbermõõtu 40 minutiga mitme sentimeetri võrra.

Ladina-Ameerika päritoluga klippides jäävad lõunamaised kaunitarid pärast kreemi määrimist aina peenemaks.

«Siin ei ole tegu pettusega,» räägib Oleg Sõnajalg imekreemist. «Aga selliste toodete mõju efektiivsust on raske hinnata. Tean inimesi, kellele see on hästi mõjunud. Oleme kauba tagasi võtnud ja raha tagasi maksnud neile, kes rahul ei ole.»

Ilukirurg, ASi Clinica omanik Peep Pree on imekreemi kommenteerimisel tagasihoidlik: «Mõju on personaalne, inimene ei ole masin. Kui ma ütleksin, et see ei toimi ega saagi toimida, võiks tootja leida kasvõi ühe inimese, kelle puhul see toimis, ja mind nende kauba laimamise pärast kohtusse kaevata.»

Sõnajalg tunnistab, et kreemi tagastusprotsent on võrreldes mõne muu telekaubamaja tootega küllalt kõrge.

Oleg Sõnajalg kinnitab ise, et tema perekonnaliikmed on tarvitanud mitmeid telekaubandusest ostetud tooteid. Osa neist toimisid tema sõnul hästi, näiteks saleduskreem Siluet 40 ja kütuselisand Motor Up.

Kuna aga valdav osa toodetest ja nende otsepakkumise saatelõikudest pärineb Ameerikast ja on mõeldud sealsele tarbijale, ei ole need Eestis kasutamiseks just parim lahendus, nendib Sõnajalg. Ta räägib pikalt televisiooni kaudu tehtava otsepakkumise võimalustest ning jõuab tõdemuseni, et Eesti ostjale suunatud pakkumistes peaks olema rohkem infot toote kohta ja vähem sõna «osta» korrutamist.

Peale kahe vahendaja ning Eesti Posti ja Eesti Telefoni teenivad telekaubanduse toodete müügilt ka Eesti telekanalid, kes saavad teatud protsendi imekreemide, trenazhööride ja muude jutu järgi üliefektiivsete toodete müügist.

ETV reklaamijuhi Rivo Saarna sõnul toob telekaubandus piisavalt sisse, et seda oleks mõttekas seda eetris pidada.

Pikad videoklipid kaubapakkumistega kollitavad televaatajaid tavaliselt päeval ja õhtul pärast programmi lõppu. «Parimal reklaamiajal on meie klipid siis, kui telekanalil on jäänud see reklaamiaeg välja müümata,» räägib Hendrikson.

Viimastel päevadel ETV saate «Kapital» vahele pikitud teleturu-lõigud on saate tegijate kinnitusel tehniline aps, mitte kannapööre reklaamistrateegias.

Telekaubamaja

- müüki korraldab OÜ Baltic Media Saleshouse

- omanikud Oleg, Andres, Siiri ja Viivi Sõnajalg

TV Shop

- müüki korraldab Linkman Eesti AS

- tegevjuht endine ühispankur Heiti Hendrikson

- omanik Hispaania kaubandusfirma PS Import S.L.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt