Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas on teie ettevõttes rakendatud kodus töötamise võimalust?
Loomulikult oleme TNT Eestis mõelnud kodubüroo võimaluse peale, kuid päris kasutamiseni pole jõudnud. Põhjus on väga lihtne. Nimelt oleme ühendatud TNT ülemaailmse arvutivõrguga ja enamik töötajaid kasutab oma töö tegemiseks seda võrku. Võrgu kasutamine on väga rangelt määratletud ja turvalisuse kaalutlustel ei ole lubatud luua ühendusi väljapoole kontorit. See ongi hetkel ainus tõsisem põhjus, miks meie firmas pole kodubüroo variant praktikas tulnud kõne alla.
Meie firmas on kokku ainult seitse töötajat. Me kasutame paljude teenuste sisseostmist nii väikefirmadest kui ka FIEdelt, nemad töötavad nn kodubüroodes (näiteks kaamera juhendite tõlkimine). Kodus töötamist me pole kaalunud. Neli töötajat on meil väga liikuvad ning kontoris on neid harva näha. Peaks järele uurima, äkki nad ongi kodus?
Programmeerijad ei tööta üldiselt kodus, infovahetuse ja projektijuhtimise vajadustest lähtuvalt on parem, kui nad kontoris töötavad. Samas on majandustarkvara konsultantide töö liikuva iseloomuga. Seetõttu tekib sageli vajadus tehtud töötundide raporteerimiseks, klientide ja kolleegidega kirjavahetuse pidamiseks või terminalserveri kaudu kliendi süsteemis mõne protseduuri käivitamiseks päevadel, mil kontorisse ei satuta. Osa tööde tegemine kodus on möödapääsmatu ja selles mõttes on kodutöö meie firma igapäevaelu osa. Ka pole me teinud takistusi, kui konsultandil on käsil süvenemist nõudev töö, millega on parem kodus tegeleda, see lepitakse osakonnajuhiga kokku.
Inimesed on erinevad: osale ei meeldi tööd koju kaasa võtta, teised naudivad võimalust rahulikult kodustes tingimustes tegutseda ja võib-olla ka seda, et hetkega on hommikusöögilauast võimalik kõrvaltuppa tööpostile jõuda. Tegelik elu on sümbioos büroos, kliendi juures ja kodus töötamisest. Kolleegidega silmast silma kohtumine on kindlasti oluline osa tööelust ja seda nii suhtlemise seisukohast kui ka kogemuste ja tööinfo vahetamiseks.
Kodus töötamise võimaluse loomisel on suurimad kulud seotud kodust tööd toetava firmasisese infrastruktuuri loomisega ning arvuti soetamisega. PerSimplexi konsultandi töövahendite hulka kuulub üldjuhul sülearvuti. Vajalikud dokumendid on konsultantidel kaasas serverist sünkroniseeritud kujul. Lisaks saab kasutada büroos asuvat terminalserverit, mis võimaldab distantsilt tööd kontori võrgukeskkonnas. Kasutada on ka veebipõhine rühmatöövahendite kasutajaliides, mis sisaldab ligipääsu postkastile, kalendrile, firmasisest kontaktide haldust jms. Lisaks veel veebipõhine keskkond tööde registreerimiseks, kus nii kliendid kui ka konsultandid saavad püstitada ülesandeid, konsultandid saavad sisestada ning kliendid vaadata ülesannete lahendamiseks kasutatud tööaega. Internetiühendus, mis kodus töötamisega seoses esimesena meenub, pole sageli suur kulu. See sõltub muidugi ka töötaja elukohast. Keskmine kulu on ca 350 kr kuus, mille hüvitamist vähemalt osaliselt ei saa välistada, mida meil keegi pole aga taotlenud.
Kui töötajal on võimalus valida sobivaim töökeskkond, paraneb töö kvaliteet ja efektiivsus. Tänu konsultantide töö liikuvale iseloomule võimaldab kodus töötamine kiirendada info liikumist, kuna tööd puudutavate kannete sisestamiseks ettevõtte infosüsteemi või kirjadele vastamiseks pole vaja tulla kontorisse.
Kodus töötamise võimalused hõlbustavad ehk pisut ka konsultantide stressirohke tööelu ja eraelu vahel tasakaalu leidmist, mis mõjutab positiivselt tööõhkkonda ning parandab tulemusi. Teinekord õnnestub kodus töötamise võimaluse olemasolul töötajal lõpetada kiiremini haigusleht, vähendades seeläbi haigusest tingitud töötasu vähenemist. Meil on omal selline näide. Meie ettevõtte töö mahust moodustab kodus tehtud töö veel väikese osa, aga ma ei kujuta elu selleta ette.
Autor: ÄP