Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uus jäätmeseadus muudab sõidukite kokkuostu vanametallina senisest karmimaks
Samuti jätab seadus jõusse elektrikaabli eraisikutelt kokku ostmise keelu .
Autoregistrikeskuse direktori Tamur Tsäkko sõnul kaob uue jäätmeseaduse jõustumisel võimalus viia vanametalli kokkuostupunkti varastatud sõidukeid. ?Seni pole vanametalli kokkuostupunktidel ega autolammutuskodadel olnud kohustust nõuda auto liiklusregistrist kustutamise tõendit, seadusemuudatuse jõustudes tuleb neil seda tegema hakata,? selgitas olukorda Tamur Tsäkko.
Tema sõnul välistab liiklusregistrist kustutamise tõendi esitamise nõue ka olukorra, kus tegelikkuses juba ammu lammutatud auto võetakse mõnes muus riigis arvele. Juhtumeid, et lammutatud auto ilmub mõne muu riigi registrisse, on varemalt sageli ette tulnud. ?Kui nüüd uue seaduse kohaselt mootorsõiduk liiklusregistrist kustutatakse, ei saa sama VIN-koodi ehk tehasetähisega sõidukit kuskil mujal arvele võtta, kuna märge on nähtav Eucarise ehk Euroopa Sõidukite ja Juhilubade Otsingusüsteemis,? lisas Tsäkko.
Uus jäätmeseadus sätestab ka teatud toodetele, nagu mootorsõidukid ja nende osad (k.a rehvid, elektri-elektroonikaseadmed, patareid ja akud) tootja vastutuse põhimõtte. Sellistest toodete jäätmed peavad toodete valmistaja ja turustajad, keda samuti tootjatena mõistetakse, kokku koguma ja nõuetekohaselt käitlema, nõudmata üldjuhul selleks jäätmevaldajalt tasu.
Praktiliseks täitmiseks eeldab see keskkonnaministeeriumi andmeil kindlasti vastavate tootjate ühinemist ja tootjavastutusorganisatsioonide moodustamist.
Seadus sätestab ka jäätmete ladestamisel saastetasude tõusu alates järgmisest aastast. Osa maksust laekub praegusest erinevalt otse kohalikele omavalitsustele sihtotstarbeliselt jäätmehoolduse arendamiseks.
Seadus jõustub 1. mail, välja arvatud metallijäätmete kokkuostu sätestav osa, mis jõustub avaldamise järel. Seaduse rakendamiseks tuleb kehtestada ligi 30 alamat õigusakti.
Juhul kui leitakse lahendus, kus erinevad materjalid saab peale purustamist eemaldada, tähendab see odavate varuosade turu lõppu, sest automüüjatel pole huvi utiilsete autode osi säilitada.
?Samas tuleb asja vaadata ka sotsiaalse nurga alt, sest kõik inimesed ei jõua endale kallist originaalvaruosa osta,? selgitab keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna juhataja Peeter Eek.
Riik peab siin Eegi hinnangul sekkuma, sest lisaks äri- ja keskkonnaaspektile tuleb vaadata sotsiaalset poolt. Nimelt ei jaksa paljud vanemate autodega sõitjad uusi, kasutatud varuosadest sageli kordi kallimaid originaalvaruosi osta.
Auto lammutamise kulud aga liiguvad autotootja õlule, täna on see auto viimase omaniku koorem. See tähendab Eegi ennustusel autohindade mõningast tõusu. ?Auto omanikul peab kindlasti olema võimalus anda auto tasuta lammutusse,? leiab Eek.
Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu (AMTEL) juhataja Jaak Uudla aga ei usu, et tootjavastutuse printsiip ehk autofirmade esindajate kohustus lammutamist korraldada autode soetamist kallimaks muudaks või mingit moodi autode hinnas peegelduks. ?Utiliseerimise kulud peaksid katma autode jääkväärtusest saadava tulu,? selgitab Uudla. Hetkel käivad läbirääkimised firmadega, kes lammutust korraldama hakkavad, kuid midagi kindlat Uudla sõnul veel kokku lepitud ei ole.
Autori ASi City Renault? poe turundusdirektor Henrik Raave ennustas, et uued regulatsioonid ja kohustused siiski kergitavad pisut autode hinda. Mil määral, ta ennustada ei tahtnud. See sõltub Renault? puhul ka maaletooja ehk Renault Polska regulatsioonidest, kus määratakse ka müügimarginaalid. Need regulatsioonid praegu Raave sõnul veel valmis ei ole.
Esmaspäeval alustas Eesti Metallieksport (EMEX) eelregistreerimist elanike ja ühistute autovrakkide ja vanametalli tasuta äraveole Tallinnas ja Harjumaal. Teistes Eesti piirkondades võtab EMEX vanametalli vastu kohalikes esindustes tavatingimustel.
Kõik Tallinna ja Harjumaa elanikud ja ühistud, kes soovivad oma koduhoovi ja -ümbruse puhastada keskkonnaohtlikest autoromudest või suuremõõtmelistest metallesemetest, saavad seda teha alates 12. aprillist 15. maini kestva heakorrakampaania ajal. Mujal Eestis kestab kampaania 15. märtsist kuni 15. maini.
Seoses uue jäätmeseadusega on muutunud autovrakkide üleandmise kord. Auto tasuta äravedamiseks tuleb tellijal esitada isikut tõendav dokument ning kohapeal vormistatakse autoloovutajaga vara tasuta üleandmise akt.
Kui sõiduk ei ole veel autoregistrikeskuse (ARK) registrist kustutatud, on võimalik loovutada sõiduki tehniline pass ning tehingu osapoolte vahel sõlmitakse volikiri mootorsõiduki registrist kustutamise kohta.
Utiilsete sõiduautode vanametalliks müümisel on vajalik tõend sõiduki ARKi registrist kustutamise kohta.
EMEX korraldab vanade autovrakkide ja olmemetalli tasuta äravedamise aktsiooni seitsmendat aastat koostöös Tallinna linnavalitsusega. Eelmisel aastal viidi kampaania korras vanametalliks ligi pool tuhat autot. Autovrakke ja vanametalli saab ka ise viia EMEXi esindustesse üle Eesti. Sel juhul makstakse vanametalli eest vastavalt kehtivale hinnakirjale.