Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uus jäätmeseadus muudab sõidukite kokkuostu vanametallina senisest karmimaks

    Samuti jätab seadus jõusse elektrikaabli eraisikutelt kokku ostmise keelu .
    Autoregistrikeskuse direktori Tamur Tsäkko sõnul kaob uue jäätmeseaduse jõustumisel võimalus viia vanametalli kokkuostupunkti varastatud sõidukeid. ?Seni pole vanametalli kokkuostupunktidel ega autolammutuskodadel olnud kohustust nõuda auto liiklusregistrist kustutamise tõendit, seadusemuudatuse jõustudes tuleb neil seda tegema hakata,? selgitas olukorda Tamur Tsäkko.
    Tema sõnul välistab liiklusregistrist kustutamise tõendi esitamise nõue ka olukorra, kus tegelikkuses juba ammu lammutatud auto võetakse mõnes muus riigis arvele. Juhtumeid, et lammutatud auto ilmub mõne muu riigi registrisse, on varemalt sageli ette tulnud. ?Kui nüüd uue seaduse kohaselt mootorsõiduk liiklusregistrist kustutatakse, ei saa sama VIN-koodi ehk tehasetähisega sõidukit kuskil mujal arvele võtta, kuna märge on nähtav Eucarise ehk Euroopa Sõidukite ja Juhilubade Otsingusüsteemis,? lisas Tsäkko.
    Uus jäätmeseadus sätestab ka teatud toodetele, nagu mootorsõidukid ja nende osad (k.a rehvid, elektri-elektroonikaseadmed, patareid ja akud) tootja vastutuse põhimõtte. Sellistest toodete jäätmed peavad toodete valmistaja ja turustajad, keda samuti tootjatena mõistetakse, kokku koguma ja nõuetekohaselt käitlema, nõudmata üldjuhul selleks jäätmevaldajalt tasu.
    Praktiliseks täitmiseks eeldab see keskkonnaministeeriumi andmeil kindlasti vastavate tootjate ühinemist ja tootjavastutusorganisatsioonide moodustamist.
    Seadus sätestab ka jäätmete ladestamisel saastetasude tõusu alates järgmisest aastast. Osa maksust laekub praegusest erinevalt otse kohalikele omavalitsustele sihtotstarbeliselt jäätmehoolduse arendamiseks.
    Seadus jõustub 1. mail, välja arvatud metallijäätmete kokkuostu sätestav osa, mis jõustub avaldamise järel. Seaduse rakendamiseks tuleb kehtestada ligi 30 alamat õigusakti.
    Juhul kui leitakse lahendus, kus erinevad materjalid saab peale purustamist eemaldada, tähendab see odavate varuosade turu lõppu, sest automüüjatel pole huvi utiilsete autode osi säilitada.
    ?Samas tuleb asja vaadata ka sotsiaalse nurga alt, sest kõik inimesed ei jõua endale kallist originaalvaruosa osta,? selgitab keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna juhataja Peeter Eek.
    Riik peab siin Eegi hinnangul sekkuma, sest lisaks äri- ja keskkonnaaspektile tuleb vaadata sotsiaalset poolt. Nimelt ei jaksa paljud vanemate autodega sõitjad uusi, kasutatud varuosadest sageli kordi kallimaid originaalvaruosi osta.
    Auto lammutamise kulud aga liiguvad autotootja õlule, täna on see auto viimase omaniku koorem. See tähendab Eegi ennustusel autohindade mõningast tõusu. ?Auto omanikul peab kindlasti olema võimalus anda auto tasuta lammutusse,? leiab Eek.
    Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu (AMTEL) juhataja Jaak Uudla aga ei usu, et tootjavastutuse printsiip ehk autofirmade esindajate kohustus lammutamist korraldada autode soetamist kallimaks muudaks või mingit moodi autode hinnas peegelduks. ?Utiliseerimise kulud peaksid katma autode jääkväärtusest saadava tulu,? selgitab Uudla. Hetkel käivad läbirääkimised firmadega, kes lammutust korraldama hakkavad, kuid midagi kindlat Uudla sõnul veel kokku lepitud ei ole.
    Autori ASi City Renault? poe turundusdirektor Henrik Raave ennustas, et uued regulatsioonid ja kohustused siiski kergitavad pisut autode hinda. Mil määral, ta ennustada ei tahtnud. See sõltub Renault? puhul ka maaletooja ehk Renault Polska regulatsioonidest, kus määratakse ka müügimarginaalid. Need regulatsioonid praegu Raave sõnul veel valmis ei ole.
    Esmaspäeval alustas Eesti Metallieksport (EMEX) eelregistreerimist elanike ja ühistute autovrakkide ja vanametalli tasuta äraveole Tallinnas ja Harjumaal. Teistes Eesti piirkondades võtab EMEX vanametalli vastu kohalikes esindustes tavatingimustel.
    Kõik Tallinna ja Harjumaa elanikud ja ühistud, kes soovivad oma koduhoovi ja -ümbruse puhastada keskkonnaohtlikest autoromudest või suuremõõtmelistest metallesemetest, saavad seda teha alates 12. aprillist 15. maini kestva heakorrakampaania ajal. Mujal Eestis kestab kampaania 15. märtsist kuni 15. maini.
    Seoses uue jäätmeseadusega on muutunud autovrakkide üleandmise kord. Auto tasuta äravedamiseks tuleb tellijal esitada isikut tõendav dokument ning kohapeal vormistatakse autoloovutajaga vara tasuta üleandmise akt.
    Kui sõiduk ei ole veel autoregistrikeskuse (ARK) registrist kustutatud, on võimalik loovutada sõiduki tehniline pass ning tehingu osapoolte vahel sõlmitakse volikiri mootorsõiduki registrist kustutamise kohta.
    Utiilsete sõiduautode vanametalliks müümisel on vajalik tõend sõiduki ARKi registrist kustutamise kohta.
    EMEX korraldab vanade autovrakkide ja olmemetalli tasuta äravedamise aktsiooni seitsmendat aastat koostöös Tallinna linnavalitsusega. Eelmisel aastal viidi kampaania korras vanametalliks ligi pool tuhat autot. Autovrakke ja vanametalli saab ka ise viia EMEXi esindustesse üle Eesti. Sel juhul makstakse vanametalli eest vastavalt kehtivale hinnakirjale.
    Lisainfo: www.emex.ee
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Riik loob 50 miljoni euroga kaitsetööstuse fondi
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.