Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riigihangetega kaasnevad ohud
Tänavu jõustunud uus riigihangete seaduse redaktsioon ühest küljest lihtsustab riigihanke menetlust, samas toob kaasa muudatusi, mis võivad põhjustada ostjapoolseid eksimusi riigihanke menetluse läbiviimisel ja seeläbi ka täiendavaid lisakulutusi.
Riigihanke korraldamine on ostja jaoks kulukas protsess, kuna nõuab tihti palju ajalisi kulutusi ja peale selle olulisel määral finantsvahendite kasutamist. Kui ostja või riigihangete amet riigihanke tühistab, tuleb kogu menetlust uuesti korrata. Halvimal juhul võib sellega kaasneda pakkuja rahaline nõue pakkumise esitamisega seotud kulude hüvitamiseks ning ostja vastutus karistusseadustiku ja väärteomenetluse seadustiku alusel. Kuid lisaks sellele ei saa alahinnata luhtunud riigihanke negatiivse tagajärjena 6?12nädalast ajakaotust, mistõttu võib aastaajatundlik töö lükkuda järgmisesse aastasse.
Ostjale on tähtis orienteeruda riigihangete korraldust reguleerivais ja pidevalt muutuvais seadustes ja välistada oluliste asjaolude vastu eksimist. Tüüpiliseks ostja veaks on riigihangete läbiviimise juures saanud see, et hankemenetlust korraldatakse pidevalt sama malli järgi, kasutades pikaajaliselt väljakujunenud tava ja varasematest riigihangetest omandatud kogemusi. Ostja seisukohast vaadatuna on tähtis mõista ? kui asutusel või ettevõttel ei ole ebaühtlase riigihangete menetluste läbiviimise koormuse tõttu otstarbekas pidada palgalist hankespetsialisti, on mõistlik kasutada juriidilise ja vajadusel ka tehnilise konsultandi abi.
Riigihankega kaasnevate lisakulutuste oht tuleneb asjaolust, et riigihangete seadust ei saa tõlgendada kui lõplikult ammendavat käitumisjuhendit, kuna lisaks sellele seadusele on tähtis arvestada muude seaduste ja kohtupraktikast tulenevate iseärasustega. Probleemidele riigihangete väljakuulutamise ja pakkumismenetluse läbiviimisega viitab ajaolu, et riigihangete ametis vaidlustati ainuüksi 2003. aasta jooksul ligi 170 riigihanget (ei kajasta loendamatuid taotlusi riikliku järelevalve tegemiseks ega halduskohtuvaidlusi).
Ostja peab näitama üles ülimat hoolsust nii riigihankemenetluse läbiviimisel kui pakkumiskutse dokumentide koostamisel. Vaidlustatud riigihange on juba ebaedukas riigihange.
Autor: Aleksander Vares