Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nafta hinna kõikumine solgutab Euroopa lennufirmade aktsiaid
Eilse seisuga olid nafta hinna suhtes suuresti mõjutatud lennukompaniide aktsiad languses. Euroopa suurim lennufirma Air France kukkus eile õhtuks 1,6%, suuruselt teise lennufirma British Airwaysi aktsia langes 2,7 ja Lufthansa aktsia väärtus 3,1 protsenti.
Ka Iiri odavlennufirma Ryanair pidi leppima 1,1protsendilise langusega.
Soome lennufirma Finnairi ja Rootsi konkurendi SASi aktsiaga eile kirikliku püha tõttu kauplemist ei toimunud.
Euroopa aktsiaturud langesid, sest investorid muretsesid kõrge nafta hinna pärast, mis aeglustab majanduskasvu ja mõjub negatiivselt firmade majandustulemustele.
?Ebastabiilsus kasvab, samal ajal kui nafta hind tõuseb. Terrorirünnakud toimuvad endiselt,? ütles M.M. Warburgi investeerimisstrateegide asejuht Christian Jasperneite Bloombergile. Nende firma vähendas hiljuti aktsiapositsioone, sest turg võib edasi kukkuda.
Suurbritannia lennukompanii British Airways juhatuse esimees Rod Eddington ütles nädala alguses Bloombergile, et selle aasta väljavaade on karm, sest pileti hinna osas käib kõva rebimine ja nafta hinnad tõusevad. Käibele annavad tema sõnul hoobi odavlennufirmade, nagu näiteks EasyJet, hinnasõda ja nafta kõrge hind, ütles Eddington.
?Ära ähvardab jääda aktsiaturu taastumine sellises mahus, nagu oodati,? ütles investeerimispanga JPMorgan Chase & Co Londonis asuv analüütik Chris Avery. Tema sõnul on halva arengu taga peamiselt kõrge nafta hind ja kehv majanduslik keskkond.
Toornafta hinnad on viimase nädala jooksul tõusnud ajaloo kõrgeimale tasemele. Juunikuu nafta futuurileping käis eelmise nädala reedel järelkauplemise käigus New Yorgis ajaloo kõrgeimal tasemel, 41,75 dollaril.
Eelmisel nädalal tuli British Airwaysil lennukipileti hinnale lisada viis naela pileti kohta. Euroopa suuruselt teine lennufirma on viimasel ajal töökohtade arvu kahandanud ligi neljandiku võrra ning alandanud hindu regioonis.
British Airways teatas, et märtsiga lõppenud kvartalis teenis ta 12 miljoni naela suuruse kasumi, mis teeb aktsia kohta 1,1 penni. Mullu samal perioodil tuli lennufirmal alla neelata 133 miljoni naela suurune kahjum ehk 12,4 penni aktsia kohta. Käive kasvas ligi 11 protsenti, 1,85 miljardi naelani.
Euroopa suuruselt kolmas lennukompanii Lufthansa teenis esimeses kvartalis kasumi tänu reserveerimissüsteemi Amadeus osaluse müügile. Lennukompanii teenis maailma suurima reisireserveerimisfirma Amadeus Global Travel Distribution SA 13,2protsendilise osaluse müügist 290 mln eurot (4,5 mld krooni). Lufthansa kätte jäi veel 5,1 protsenti Amadeusist.
Lufthansa teenis esimeses kvartalis 62 mln euro (970 mln krooni) suuruse kasumi võrreldes aastataguse 356 mln euro (5,6 mld krooni) suuruse kahjumiga. Kölnis peakorterit omava firma kasumiks aktsia kohta kujunes 0,16 eurot võrreldes mulluse 0,93eurose kahjumiga.
Firma kasum jäi alla Bloombergi poolt küsitletud analüütikute 179 mln euro (2,8 mld krooni) ootusele. Firma käive kasvas 5,2 protsenti, 3,9 mld eurole (61 mld kroonile).
Air France pole oma esimese kvartali tulemusi veel avaldanud.
?Nafta hinna järsu tõusu tõttu kasutasime esimeses kvartalis juba 16 protsenti kallimat kütust kui eelmisel aastal keskmiselt,? ütles Estonian Airi asepresident kommertsalal Leela Lilleorg. Mullu oli lennukikütuse tonnihind keskmiselt 318 USA dollarit, selle aasta esimese nelja kuu keskmine hind on 368 dollarit tonni eest. Tema sõnul on hinnad veelgi tõusnud ja langusest tulevate kuude jooksul märke pole.
Selleks, et nafta hind firma kasumlikkust kogu sel aastal väga palju ei mõjutaks, tõstetakse Lilleoru sõnul alates esmaspäevast keskmise ja kõrgema klassi piletite hindu kolme kuni nelja protsendi võrra. ?Tõstame rohkem ärieesmärgil lendavate klientide piletite hindu,? ütles Lilleorg. Ta lisas, et kuna kontserni strateegia on suunatud turu suurendamisele, tahetakse pakkuda edasi ka odavaid lende ja seetõttu jäetakse korrigeerimata kõik madalamad hinnad. ?Need, kes on väga hinnatundlikud ja broneerivad varakult, neile hind ei tõuse,? märkis ta.
Skandinaavia lennukompanii SAS juht Jörgen Lindegaard teatas esmaspäeval, et SAS tahab tulevikus saada enamusosaluse Estonian Airis. Praegu kuulub talle 49%.