Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
British Airwaysi tehing viis kahjumini
Ostsin oma ettevõttele British Airwaysi aktsiat, kuid ootamatu sündmuse tõttu olin sunnitud selle halvema ärahoidmiseks maha müüma.
Briti lennukompanii British Airwaysi aktsia paelus, kuna on suutnud trendikalt tõusta vaatamata nafta hinna tõusule, mis peaks ettevõttele negatiivselt mõjuma.
British Airways eristub teistest lennukompaniidest kasumliku tegevuse poolest. Märtsi lõpus lõppenud majandusaastal tuli ettevõttelt positiivne signaal - nad on suutnud isegi lähimaa- ehk Euroopa-siseste lendudega jõuda tegevuskasumini, samas on see segment, kus käib armutu võitlus Ryanairi ja EasyJetiga.
Ettevõte on teinud läbi re-struktureerimisprogrammi. Töötajate arv on vähenenud, võlakoormus on järsult kahanenud, tegevusi on lihtsustatud. Osa ettevõtte edust tuleb kirjutada selle arvele, et lennukipargi uuendamist on edasi lükatud. Et edasi minna, peab ettevõte parandama oma krediidireitingut. Ettevõte on ka osaliselt kütuse hinnariski maandanud tulevikutehingutega.
British Airways eristub odavlennukompaniidest sellega, et nad lendavad kliendile sobival ajal sobivasse kohta (mitte öösel 50 km kaugusele linnast kõrvalisele lennuväljale). Mulle meeldib ettevõtte avatus ja selge strateegia.
Ettevõte pole suutnud end kõigist probleemidest läbi närida. Kui jätta kõvale kütuse hinnatõus, on ettevõtte probleemiks nr 1 alafinantseeritud pensionikohustused. Hiljutisel presentatsioonil esinedes naljatles ettevõtte juht, et mitte asjata pole BAd nimetatud tiibadega pensioniplaaniks.
Ostsin British Airwaysi aktsiat 9. juunil 342,5 penniga tükist.
Müüsin aktsiad 22. juunil hinnaga 345,5 penni tükist ja sain tehingust kahjumit seoses Tema Majesteedi valitsuse toetamisega börsi tempelmaksu maksmise näol ja maaklerfirmale teenustasude maksmisega. Kahjumis tehinguid tuleb ikka ette, kahjumil ei tohi lihtsalt lasta suureks kasvada.
Otsustasin aktsia müüa, kuna USA ja Briti konkurentsiametid alustasid British Airwaysi uurimist seoses võimaliku kartellikokkuleppega lennukipileti ja kütuse lisatasu asjus Põhja-Ameerika ja Suurbritannia vahelistel marsruutidel. Kaks ettevõtte tippjuhti lahkusid.
Olen pigem nõus Iiri maaklerfirmaga, et kivi tuleks visata hoopis regulaatorite ja lennuväljade kapsaaega. Goodbody Stockbrokers kirjutas turuülevaates tõelisest kartellikokkuleppest. USA ja Suurbritannia konkurentsiametid vehivad liberaalse turu kaardiga, käitudes elevandina portselanipoes. Briti ja USA valitsused, kellele konkurentsiametid alluvad, on loonud lennukompaniidele monopolilähedase seisundi, lubades lennata USA ja Londoni Heathrow' lennuvälja vahet vaid neljal lennukompaniil, sealhulgas British Airwaysil. Kui nad tahaksid konkurentsi, tuleks avada Atlandi-ülesed lennud konkurentsile, nii nagu Euroopa turg on lahti avatud taeva lepingu raames. Siis saaksid samadel liinidel lennata ka lennukompaniid, keda praegu valitsuste poolt jõuga eemal hoitakse. Euroopa avatud lennundusturul kompaniid hinnakokkuleppes ei süüdistata.
Briti aktsiaturul tehingute tegemine on kallis. Paraku on tegu Euroopa kõige huvitavama turuga - sellel on lai valik eri sektorite ettevõtete aktsiaid ja väga suur valik väljaspool Suurbritanniat tegutsevaid ettevõtteid. Välisfirmade seas on muutunud trendikaks viia aktsiad USA börside asemel Londonisse, kuna Briti väärtpaberijärelevalve pole erinevalt USA omast nõuetega Enroni skandaali järel üle vindi keeranud.
Maaklerteenuse tasu on Suurbritannia aktsiatel suhteliselt kõrge (minul 6 naela tehing ehk umbes 135 krooni). Briti aktsiaturu kasuks räägib USAst sobivam ajavöönd, kuid vastu kallis reaalajas info tellimise tasu. Viimast pole ma vaatamata ponnistustele kusagilt tasuta leidnud.
Häirib Londoni börsil võetav tempelmaks (tuntud ka börsi käibemaksuna). Tempelmaks on pool protsenti tehingu summalt (Dublini börsil, muide, koguni 1% tehingu summalt). Suuremate summade korral muutub tempelmaks maaklertasu kõrval üllatavalt suureks. Tempelmaks ei meeldi ka brittidele, kes on hakanud üha enam kasutama aktsiatega kauplemise asemel CFDsid (Contracts For Difference), mille tarvitamine vabastab tempelmaksust.