Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veomasinate praamisõit läheb kallimaks
Väinamere Liinid on Vjatšeslav Leedole kuuluva Saaremaa Laevakompanii tütarfirma. Uue lepinguga on Väinamere Liinide kahe liini (Saaremaa ja Hiiumaa) aastaeelarve umbes 200 miljonit krooni, sellest on 111,7 miljonit krooni riigilt saadav kindel periooditasu ja hinnanguliselt 8 miljonit krooni reisitasu. Ülejäänu on piletitulu, mille firma peab ise teenima.
"Kui periooditasu, reiside tasu ja piletihinna liitmisel ei saada kokku 200 miljonit krooni, korvab vahe riik. Me saame suurendada reiside arvu 10%. Kogu ühistransporditoetus hakkab muutuma vastavalt tarbijahinnaindeksi, kütusehinna ja keskmise palga muutusele," selgitas Väinamere Liinide juht Urmas Treiel. Ta lisas, et tulevikus ei tohiks olla üldse vaidlusi dotatsioonisumma suuruse üle, vaid selle määrab majandusareng.
Veoautode üleveotasu tõusu põhjendas Treiel pikka aega püsinud hinnaga. "See on kaua, kui ma ei eksi, siis 4-5 aastat, olnud samas suuruses. Leiti, et hinnaskaala ei vasta masinate suurusele. Varem oli hind sama nii 16meetrise sadulveoki kui ka 7meetrise veoauto ja väikebussi kohta," rääkis Treiel.
Liinihindu dikteeriva majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kinnitusel reisijate, sõiduautode ja muude veoautode, v.a sadulveokid, ülevedu ei kalline.
Saaremaa ettevõtjad lepivad uue hinnaga. Saaremaa Liha- ja Piimatööstuse juht Andi Saagpakk möönis eile, et kindlasti avaldab suurenenud piletihind mõju, kuid ta ei uskunud, et sellest midagi katki jääb. "Iga päev sõidab mandrile kaks suurt veokit, kes ka tagasi tulevad. Kokku neli sõitu päevas, 300 päeva aastas. Summa, mis lihtsalt ära võetakse, on täitsa suur," sõnas Saagpakk.
Kuivastu-Virtsu reisi hind tõusis 160 krooni ots, mis teeb päevas Saaremaa Liha- ja Piimatööstusele 740 krooni. 300 päevaga teeb see 222 000 krooni lisakulu aastas.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi merendus- ja lennundusosakonna peaspetsialisti Martin Rakovi sõnul on uus liinileping kasulik nii riigile kui ka Leedole. "Mitmed asjad said senisest selgemini paika. Näiteks on eraldi välja toodud periooditasu ja reisitasu. Esimene katab ettevõtja püsikulud, nagu töötajate palk ja kulud laevadele. Reisitasu katab muutuvkulud, näiteks kütusekulu. Samuti on kirjas, mis alustel saab hinda muuta, näiteks kütusehinna tõusu korral - varem olid hinnamuutused rohkem läbirääkimiste asi," sõnas ta.
Treieli sõnul hakkavad uue liinilepingu järgi liinidel laevad liikuma kindlasti iga kahe tunni tagant, pikk ootamine praamijärjekorras peaks minevikku jääma.