Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veebi kasv edestab lehti
Maailma populaarseima otsingumootori Google'i esimese kvartali puhaskasum kasvas tänu reklaamimüügi suurenemisele 69 protsenti, ületades 11 miljardi krooni piiri, teatas ettevõte.
Samal ajal kirjutas Associated Press, et USA meediafirmad kurdavad väheneva käibe, kasumi ja tiraažide üle. USA meediaettevõtted Cannett Co., Tribune Co., New York Times Co. ja Media General Inc. teatasid kõik vähenenud tuludest.
"Suur punane lipp USA ajaleheäride jaoks on see, et senisega võrreldes on rahunemas ka online'i käibe kasv ja selle kasvu võime korvata trükimeedia kaotusi lõpeb väga kiiresti otsa," rääkis Outselli meediaanalüütik Ken Doctor.
Postimehe tegevjuhi Erik Roose sõnul on USA ajalehed nautinud pikalt tohutuid reklaamitulusid ning mugavaks muutumine hakkab neile nüüd kätte maksma. "Samuti ei ole USA meediafirmad piisavalt arendanud oma veebikeskkondi, nii et reklaam liigub hoopis mitte meediaga tegelevatesse veebikeskkondadesse nagu Google," nentis Roose.
Kui USAs on ajalehed hädas üha kahaneva reklaamikäibega, siis Eestis õitseb reklaamiäri nii veebis kui ka ajalehtedes.
Meediasektori heast elust annab märku viie Eesti juhtiva ajalehe 40protsendiline reklaamikäibe kasv tänavu esimeses kvartalis võrreldes 2006. aasta esimese kvartaliga.
Äripäeva peatoimetaja Igor Rõtovi sõnul ongi Põhjamaade eripära, et veebi kiire kasv ei kujuta endast ohtu ajalehtedele. "Kõige suuremad kannatajad on siin välireklaamide müüjad. Lihtsam on tellida veebi suur värviline bänner kui terve linn plakateid täis riputada," arvas Rõtov.
"Online-äri on vaatamata kiirele kasvule Eestis alles lapsekingades ja kui lähiaastatel jõuame selleni, et online'i reklaamikäive moodustab meediaettevõtete kogukäibest 20 protsenti, on see väga hea tulemus," sõnas Eesti Ajalehtede Liidu peadirektor Toomas Leito. Postimehes ja Äripäevas on see protsent praegu 10 ringis.
Kuigi Eestis on veebimeedia käibenumbrid veel pisikesed, on nende numbrite kasv siiski muljetavaldav ja ületab mitmekordselt paberlehe reklaamikäivete kasvu.
"Kui vana meedia reklaamikäive kasvab aastas 20-25 protsenti, siis uue meedia puhul on kasv 50-100 protsenti," iseloomustas veebimeedia suurt potentsiaali Postimehe tegevjuht Erik Roose.
Äripäev tuli eelmise aasta septembri lõpus välja uue veebikeskkonnaga ning tänavu on portaali reklaamikäive iga kuuga umbes 50 protsenti kasvanud. "Aastaga on aripaev.ee reklaamikäive kasvanud ligi 20 korda," ütles Äripäeva peatoimetaja Igor Rõtov.
Ajalehtede liidu juht Toomas Leito tõi online-meedia kasvu iseloomustamiseks välja võrdluse, kus mullu oktoobris oli viie Eesti suurema ajalehe online-versioonide reklaamikäive 1,6 miljonit ja tänavu märtsis oli kuu käive juba 2,7 miljonit.