Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maailm kui kiire auto

    Ferdinand Alexander Porsche sündis 1935. aastal Stuttgardis autofirma loojate Ferry Porsche poja ja Ferdinand Porsche pojapojana. Kui tema isa ja vanaisa olid insenerid, siis Ferdinand tundis dünastia kõige loomingulisema liikmena huvi toote väljanägemise vastu.
    Perekonna tavaks oli, et iga uus generatsioon võttis osa uue auto loomisest. Uut mudelit kavandades oli mõte valmistada neljaistmeline auto, kuid kartes konkurentsi, otsustati jääda nišitoote ehk kaheistmelise sportauto juurde. Plaanitav nimi oli 901, kuid kuna selle oli juba patenteerinud Peugeot, siis esitleti 1963. aasta Frankfurdi messil F. A. Porsche kavandite alusel valmistatud autot nimega Porsche 911, mis nüüdseks on kujunenud sportautode klassika sümboliks.
    Kogu Ferdinand Alexander Porsche loomingut mõjutab tugevasti Waldorf-koolist saadud haridus. Ikka ja jälle toonitab ta, et disain pole eesmärk omaette, vaid peab olema funktsionaalselt põhjendatud. Tema tööd on äratuntavad lihtsate ja voolujooneliste vormide poolest. Tehnikaseadmete puhul kritiseerib ta mõttetute vidinate kuhjamist: kõige lihtsamaidki funktsioone ei saavat enam ilma kasutusjuhendita mõista. Ka mudeli 911 juures peitub võlu selle teadlikult loodud spartaliku sportlikkuse tundes. Oma loometöös propageerib F. A Porsche lihtsuse ilu: "Hea disain peab olema aus."
    Perekonna taandumisel autofirma juhtkonnast otsustas Ferdinand Alexander Porsche rajada disainifirma, mis sai nimeks Porsche Design. Esimene toode, millega tuntust koguti, oli kronograaf: mustast kroomitud terasest stopper-kell, mis esialgu oli mõeldud Porsche autode omanikele. Et toode leidis kiiresti sooja vastuvõtu, tehti neid ka teistes toonides, militaarvärvides kronograafi ostjate hulgas olid mitme riigi õhukaitseüksused ja NATO.
    Ehkki käekellad ja kronograafid on praeguseni Porsche Designi ühed populaarsemaid tooteid, on firma paarikümne aastaga palju arenenud ja tegevusampluaa on lai. Tegeletakse nii oma toodete arendamise ja müügiga kui ka kujundustöö pakkumisega teistele ettevõtetele. Märget Porsche Design või Design by F. A Porsche võib tõenäoliselt leida kõigist tootevaldkondadest ja, mis seal salata, enamik neist on mõeldud eelkõige meestele. Tuntud on Porsche Designi reisikohvrid, prillid, piibud, spordirõivad ja -jalatsid, kotid, golfivarustus, mobiiltelefonid, aksessuaarid. Viimaste aastate töödeks on olnud ka sisustus- ja kodukaubad: köögiseadmed, söögiriistad, valgustid, mööbel ja isegi klaver. Wendelin Wiedeking, Porsche AG president, on Ferdinand Alexanderi ebatavaliselt laiast tootevalikust rääkides öelnud: "Tema loomingus on olemas kõik asjad, mida meesterahvas eluks vajab, ja paljud neist on saanud klassikaks." Nii nagu Porsche auto omamine on aastakümneid olnud omamoodi staatusesümbol, on välja kujunenud kindel austajaskond Porsche disaintoodetele.
    Porsche Designi kavandite alusel Poggenpohli toodetud köögikollektsiooni nimega P'7340 on lihtsa ja jõulise disaini tõttu nimetatud meeste köögiks. Kollektsiooni ülesehitus põhineb massiivsel alumiiniumist raamistikul, millesse on sobitatud spoonitud ustega kapid, mustast graniidist tööpind, efektvalgustid ja eritööna valmistatud köögimasinad. Nagu aimata võiski, peidab Porsche köök oma ülilihtsa fassaadi taga keerulisi kõrgtehnoloogilisi audiovisuaalseid lahendusi - mustuse ja vee eest kaitsva klaasist tagaseina alla on ehitatud LCD- moodulid ja helisüsteem.
    Veuve Cliquot esitles hiljuti Porsche disainiga šampusekülmikut, mida võib pidada omaette edevuse tippteoseks. Roostevabast terasest külmikusse on n-ö sisse disainitud kaheteistkümnest pudelist koosnev valik Veuve Cliquot' šampust aastakäikudega 1955 kuni 1995. Külmik on üle kahe meetri kõrge ja hoiab parima joogikvaliteedi säilitamiseks ühtlast temperatuuri, 12 7C. Et tegemist on äärmiselt eksklusiivse mudeliga, toodetakse seda üle maailma täpselt 15 eksemplari. Arvestades, et hinna poolest jäävad nii Porsche köök kui ka šampusekülmik Porsche Cayenne'i hinnaklassi, võib aimata, et tooted on mõeldud tõelistele fännidele.
    Suure autodünastia liikmena ei saa Ferdinand Alexander üle ega ümber sõiduvahendite loomisest. Tema stuudiost on tellitud ideekavandeid nii trammidele, luksusjahtidele, mootorratastele, mitmele jalgrattale, tõstukitele kui ka võidusõidupaatidele. Ta on kujundanud metrooronge ja valmistanud disainiprojekti lennuki interjööri tarvis.
    Kui Porsche grupp võtab maailma autoturul sisse aina võimsamat positsiooni, saadab samasugune edu ka Porsche Designi tooteid. Mees, kelle garaažis ei ole kunagi olnud ühtegi Porschet, on ennast maailma ajalukku kirjutanud sportautodega disainiga.
    Fotod: Posrche Design
    Autor: Mai Anni
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.