Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maailm kui kiire auto
Ferdinand Alexander Porsche sündis 1935. aastal Stuttgardis autofirma loojate Ferry Porsche poja ja Ferdinand Porsche pojapojana. Kui tema isa ja vanaisa olid insenerid, siis Ferdinand tundis dünastia kõige loomingulisema liikmena huvi toote väljanägemise vastu.
Perekonna tavaks oli, et iga uus generatsioon võttis osa uue auto loomisest. Uut mudelit kavandades oli mõte valmistada neljaistmeline auto, kuid kartes konkurentsi, otsustati jääda nišitoote ehk kaheistmelise sportauto juurde. Plaanitav nimi oli 901, kuid kuna selle oli juba patenteerinud Peugeot, siis esitleti 1963. aasta Frankfurdi messil F. A. Porsche kavandite alusel valmistatud autot nimega Porsche 911, mis nüüdseks on kujunenud sportautode klassika sümboliks.
Kogu Ferdinand Alexander Porsche loomingut mõjutab tugevasti Waldorf-koolist saadud haridus. Ikka ja jälle toonitab ta, et disain pole eesmärk omaette, vaid peab olema funktsionaalselt põhjendatud. Tema tööd on äratuntavad lihtsate ja voolujooneliste vormide poolest. Tehnikaseadmete puhul kritiseerib ta mõttetute vidinate kuhjamist: kõige lihtsamaidki funktsioone ei saavat enam ilma kasutusjuhendita mõista. Ka mudeli 911 juures peitub võlu selle teadlikult loodud spartaliku sportlikkuse tundes. Oma loometöös propageerib F. A Porsche lihtsuse ilu: "Hea disain peab olema aus."
Perekonna taandumisel autofirma juhtkonnast otsustas Ferdinand Alexander Porsche rajada disainifirma, mis sai nimeks Porsche Design. Esimene toode, millega tuntust koguti, oli kronograaf: mustast kroomitud terasest stopper-kell, mis esialgu oli mõeldud Porsche autode omanikele. Et toode leidis kiiresti sooja vastuvõtu, tehti neid ka teistes toonides, militaarvärvides kronograafi ostjate hulgas olid mitme riigi õhukaitseüksused ja NATO.
Ehkki käekellad ja kronograafid on praeguseni Porsche Designi ühed populaarsemaid tooteid, on firma paarikümne aastaga palju arenenud ja tegevusampluaa on lai. Tegeletakse nii oma toodete arendamise ja müügiga kui ka kujundustöö pakkumisega teistele ettevõtetele. Märget Porsche Design või Design by F. A Porsche võib tõenäoliselt leida kõigist tootevaldkondadest ja, mis seal salata, enamik neist on mõeldud eelkõige meestele. Tuntud on Porsche Designi reisikohvrid, prillid, piibud, spordirõivad ja -jalatsid, kotid, golfivarustus, mobiiltelefonid, aksessuaarid. Viimaste aastate töödeks on olnud ka sisustus- ja kodukaubad: köögiseadmed, söögiriistad, valgustid, mööbel ja isegi klaver. Wendelin Wiedeking, Porsche AG president, on Ferdinand Alexanderi ebatavaliselt laiast tootevalikust rääkides öelnud: "Tema loomingus on olemas kõik asjad, mida meesterahvas eluks vajab, ja paljud neist on saanud klassikaks." Nii nagu Porsche auto omamine on aastakümneid olnud omamoodi staatusesümbol, on välja kujunenud kindel austajaskond Porsche disaintoodetele.
Porsche Designi kavandite alusel Poggenpohli toodetud köögikollektsiooni nimega P'7340 on lihtsa ja jõulise disaini tõttu nimetatud meeste köögiks. Kollektsiooni ülesehitus põhineb massiivsel alumiiniumist raamistikul, millesse on sobitatud spoonitud ustega kapid, mustast graniidist tööpind, efektvalgustid ja eritööna valmistatud köögimasinad. Nagu aimata võiski, peidab Porsche köök oma ülilihtsa fassaadi taga keerulisi kõrgtehnoloogilisi audiovisuaalseid lahendusi - mustuse ja vee eest kaitsva klaasist tagaseina alla on ehitatud LCD- moodulid ja helisüsteem.
Veuve Cliquot esitles hiljuti Porsche disainiga šampusekülmikut, mida võib pidada omaette edevuse tippteoseks. Roostevabast terasest külmikusse on n-ö sisse disainitud kaheteistkümnest pudelist koosnev valik Veuve Cliquot' šampust aastakäikudega 1955 kuni 1995. Külmik on üle kahe meetri kõrge ja hoiab parima joogikvaliteedi säilitamiseks ühtlast temperatuuri, 12 7C. Et tegemist on äärmiselt eksklusiivse mudeliga, toodetakse seda üle maailma täpselt 15 eksemplari. Arvestades, et hinna poolest jäävad nii Porsche köök kui ka šampusekülmik Porsche Cayenne'i hinnaklassi, võib aimata, et tooted on mõeldud tõelistele fännidele.
Suure autodünastia liikmena ei saa Ferdinand Alexander üle ega ümber sõiduvahendite loomisest. Tema stuudiost on tellitud ideekavandeid nii trammidele, luksusjahtidele, mootorratastele, mitmele jalgrattale, tõstukitele kui ka võidusõidupaatidele. Ta on kujundanud metrooronge ja valmistanud disainiprojekti lennuki interjööri tarvis.
Kui Porsche grupp võtab maailma autoturul sisse aina võimsamat positsiooni, saadab samasugune edu ka Porsche Designi tooteid. Mees, kelle garaažis ei ole kunagi olnud ühtegi Porschet, on ennast maailma ajalukku kirjutanud sportautodega disainiga.
Fotod: Posrche Design
Autor: Mai Anni