Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Esimest logistikategu hinnatakse ka praegu
MMT-teenust pakkuva ASi Telema juhatuse esimehe Toomas Veersoo sõnul oli omal ajal tegemist ühe esimese tõsisema äris kasutatava andmesiderakendusega, mis töötas mobiilside abil. "Lõime lahenduse, mille abil ringi liikuv müügipersonal sai kliendi juures teha ära kõik oma toimingud, ilma et pidi kuhugi helistama või midagi faksima. Tollal polnud GPRS-teenuseid veel avatudki ning andmeside ärikasutuses peaaegu ei eksisteerinud."
Ta lisab, et teenuse järele oli suur nõudlus, mida näitas ka kiirelt tõusma hakanud klientide arv. "Kes süsteemi kasutama hakkasid, teevad seda senini ja uusi kliente lisandub pidevalt. Tänapäeval ei kujutaks kaubandusettevõtete tööd selleta ettegi."
Telema MMT-le lisaks on Telema analoogseid elektroonilisi teenuseid nüüdseks juurde teinud. EDS- (Elektrooniline Dokumendisüsteem) teenust kasutades saab saata ja vastu võtta elektroonilisi dokumente, näiteks arveid ja tellimusi. See süsteem tagab, et dokumendid jõuavad turvaliste kanalite kaudu õigel kujul õigel ajal õigesse kohta.
Varude juhtimise süsteemi ehk Telema VMI puhul on aga klassikaline tellimisprotsess ümber pööratud: ostja asemel teeb kauba juurdeviimise otsuse tarnija. VMI eesmärk on kindlustada tarneauke vältides kaupade saadavus lõpptarbijale, vähendades samal ajal seisva kauba laovaru. Neljas teenus on Telema E-Faktooringu teenus koostöös Hansa Liisinguga, mille kasutamine võimaldab kiirendada raha laekumist ostuarvete faktooringust.
Telema müügimeeste meeskonna juhtimise ja info haldamise teenuse esimene klient oli AS Kalev, millele riburada järgnesid aina uued ettevõtted. Nüüdseks on Telema süsteemiga liitunud ligi 500 Eesti kaubandusettevõtet ning tootjat, suuremad kliendid vahetavad dokumente rohkem kui 300 partneriga. Ettevõtte kliendid on näiteks A-Selver, Baltika, Rimi, Leibur, Laima, ETK ja Jungent.
Kui esimesel aastal oli ettevõtte käive pea olematu, ulatudes 150 000 kroonini, siis mullu saavutati juba 9,4 miljoni krooni suurune käive. 2007. aasta jooksul edastas Telema 2,2 miljonit dokumenti, mis on eelnenud aastast 34 protsenti rohkem. Edastatud dokumentides oli kokku üle 46 miljoni rea. E-dokumentide kasutajate lõikes on endiselt liider jaekaubandus, kelle transaktsioonid moodustavad üle 90 protsendi kogumahust. Järgmised on logistika viie, elektroonika ja ehitus kahe ning horeca ühe protsendiga. Kõige populaarsem saadetav e-dokument oli saateleht-arve, kokku 1,3 miljonit dokumenti. Tellimusi edastati elektrooniliselt üle 400 000.
Sel aastal on Telema jätkanud aktiivset tegutsemist jaekaubanduse turul. Lisaks pööratakse üha rohkem tähelepanu ka ehitus- ja elektroonikaturule, kus arvestuslik turu maht on kümned miljonid dokumendid aastas.
Veersoo sõnul alustas Telema mullu jõudsat arengut naaberriikidesse Lätti ja Leetu, kus logistikavaldkond pole nii hästi arenenud kui Eestis. Ettevõtte eesmärk on saavutada järgmise aasta lõpuks Lätis ja Leedus jaekaubanduskettide ning tarnijate vahelises kaubadokumentide elektroonilises liikluses vähemalt 50protsendiline turuosa.
Kuigi Telema on saanud mitmeid ostupakkumisi, ei taha omanikud sellest veel midagi kuulda. "Ka kohapeal on tööd teha veel palju ja huvitavaid väljakutseid ees. Valdkondi, kus oskame oma teadmiste ja kogemustega abiks olla, on mitmeid," möönab ta. "Väga palju on teha e-lahendustes ja B2B-teenuse areng on meil ju tegelikult suhteliselt algelises seisus."
Konkurentsi Telema ei karda, kuna eri sektorites on rivaale olemas, aga firmat, kes pakub kõike seda, mida nemad, Veersoo sõnul pole. "On sarnaseid teenuseid, kuid pakkumised pole kunagi võrreldavad," ütleb ta. "Ja kuna turg on kasvavas seisus, pööratakse kvantiteedilt enam tähelepanu kvaliteedile ehk tegevuse efektiivsusele - meie pakutavatele võimalustele, mis tähendab, et klientide puudust karta pole. Küll aga pigem tegijate."
Aastal 2001 läks Kalev hulgimüüjate ja vahendajate kasutamiselt üle kauplustele otsejaotusele. Klientide arvu kiire kasvuga muutus piiranguks tellimuste töötlemise maht ning muudatuste vajaduse tingis sisemine äriprotsess. Koostöös Telemaga alustasime pilootprojektiga MMT ja hakkasime tellimusi vastu võtma elektroonselt ning töötlema reaalajas. Iga uue lahendusega kaasnevad riskid - kas süsteem käivitub, kas investeering seadmetesse tasub end, kuidas sisemisi äriprotsesse muuta.
Kõige suuremaks riskiks võib lugeda, et kas töötajad tulevad muudatustega kaasa. Õnneks on Kalevi inimesed alati olnud arengule ja uuendustele avatud. Uus teenus õigustas end igati, kuna müügiesindaja ei pidanud tööpäeva lõpus tellimusi faksi ja e-posti teel enam edastama. Pihuarvuti kasutuselevõtuga hakkas logistikaüksus tellimusi saama reaalajas. Tulemusena vähenesid kulud tellimuste sisestamisele, vähenes vigade arv ja lühenes tarneaeg.
Esimestel aastatel olime Telema teenustega väga rahul, sest saime oma äriprotsessile suure lisandväärtuse. Nüüd vajame oma äriprotsesside pidevat arendamist ning neid on mitmeid, olgu need siis nüüdseks varude juhtimine, kampaaniate haldamine vms elektroonsed lahendused. Telema näol on tegemist oma ala professionaaliga ning loodame, et nad loorberitele puhkama ei jää ja suudavad piisavalt kõrget arendustempot hoida.
Autor: Gerli Pedak