Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kui kallilt Eestit reklaamida?
Viimasel ajal on meedia tähelepanu pälvinud EASi riigihanked maksumusega 150 miljonit krooni. Hangete eesmärk on tutvustada kolme aasta jooksul Eestit kui reisisihtkohta. Suur summa tekitab arutelu, arutagem siis koos.
Miks üldse kasutada raha turismi edendamiseks? Lihtne vastus kõlab, et turism on eksportiv sektor, mille mõju ulatub paljudesse teistesse majandusvaldkondadesse.
Nagu ELi rahastamisperioodil 2004-2006, toetatakse ka aastail 2007-2013 turismiettevõtjate tootearendus- ja turundusprojekte. Ettevõtjatele, avalikule ja kolmandale sektorile suunatud turundustoetuse programmid avanevad juunis. Kui riik esitleb Eesti turismivõimalusi, tuleb ettevõtjatel ja piirkondadel võimendada sõnumit oma pakkumistega. Ühine turundustegevus viib sõnumi maailma. Seda mõistsid ettevõtjad ja linnad, kes asutasid konverentsiturismi edendamiseks Eesti Konverentsibüroo.
Turismisektori investeeringute toetuseks on kavas suunata 423 miljoni krooni. Ettevõtjale pelgalt tegevustoetust ei jagata, põhikriteeriumiks on arenguplaanid. Toetame unikaalseid ja hästi eristuvaid tooteid, mis võivad saada turismimagnetiks. Võib nimetada Laitse ralliparki, Toila terme ning Sangaste Rukki restorani ja külalistemaja - projekte, mis paistsid silma vahva idee ja elujõuliste äriplaanidega.
Turismimajandust ei saa aga rajada üksikutele pärlitele, olulised on ka laiema kõlapinnaga arendused. Piirkondade konkurentsivõime tugevdamise programmi raames saavad omavalitsused ja MTÜd toetust kultuuri- ja loodusväärtuste eksponeerimiseks ning külastuskeskuste, muuseumide, matkaradade ja turismiobjektide tugiinfrastruktuuri arendamiseks. See on otseses mõttes Eestimaa korrastamise toetus, kuivõrd toetusega võetakse uuel kujul taaskasutusele endisi militaar-, tööstus- või põllumajandusalasid.
Kui aastail 2004-2006 oli programmi toetuste maht 218 miljonit, siis aastail 2007-2013 on summa juba 1,5 miljardit krooni. Edukad projektid olid näiteks Mooste mõisa meistrite hoov, Pokumaa ja kilplaste teemapargi väljaarendus, ka Pärnu rannapromenaadi ehitus. Uue perioodi esimese toetusega lõpetati Viljandis pärimusmuusika keskus, mis avaldab mõju kogu Eestile. Nimetatule lisandub ligi 800 miljonit krooni eurotoetust üleriigilise tähtsusega kultuuri- ja turismiobjektidele.
Sama oluliseks kui heade ideede toetamist peab EAS innustada ettevõtjaid leidlikult mõtlema. Koos partneritega oleme välja töötanud turismi tervikliku koolitus- ja arendussüsteemi.
Kvaliteediprogrammis osalejad saavad kogenud ekspertide abiga analüüsida aasta jooksul kogu oma ettevõtte tegevust. Lisaks korraldab EAS koolitusi kitsamates valdkondades, milles Eestil on suur potentsiaal, näiteks loodus- ja mõisaturismis.
Moodsa maailma märksõnad on veeb ja info. Praegu uuendame veebilehte www.visitestonia.com, kuhu tehakse ca 1,5 miljonit külastust kuus. Soovime luua mugavaid võimalusi reisi kavandavale turistile ning pakkuda head töökeskkonda turismispetsialistidele ja -ettevõtjatele. Maakondades teenindavad Eesti külalisi turismiinfo- ja külastuskeskused.
Kahtluseta on Eestil hulk plusse, millele saab ja tuleb turisti tähelepanu tõmmata. Olen kindel, et parimate tulemuste saavutamiseks tuleb Eestit kui reisisihtkohta korraga nii arendada kui ka tutvustada. Ilmas on kõik suhteline. Kui sisu loomiseks läheb otse või kaude üle kahe miljardi, tundub 150 miljonit reklaamimiseks juba hoopis teise summana.