Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Miljonid ?haihtusid avarustesse
11. septembril pöördus Danske Banki Eesti filiaal (Sampo Pank) - seda esindab vandeadvokaat Leon Glikman - Põhja ringkonnaprokuratuuri palvega uurida, kuhu kadusid rahvusvahelisi vedusid tegevast osaühingust Krzystof Alfonso Speditions 34 raskeveokit Iveco Stralis.
1. oktoobril kandis Põhja politseiprefektuuri varavastaste kuritegude talitus autod tagaotsitavate sõidukite registrisse. Advokaat Glikman vabandab ja ütleb, et kliendi huvidest lähtuvalt ei saa ta kuidagi juhtunust põhjalikumalt rääkida. "Eeluurimine käib. Mulle on antud juhised, et ma ei või kommentaare jagada. Danske Banki soov on mulle ülimuslik," jääb Glikman hauana vaikima.
Põhja ringkonnaprokurör Kati Maitse on jutukam. Süüdistaja sõnul palus pank välja selgitada, kas varem ettevõtte juhatusse kuulunud türklase Hasan Kilinci ja tema kolleegide tegevuses esineb kuriteo koosseis.
"Uurimise algatasime, sest on põhjendatud panga kahtlus, et Kilinci tegevuses võivad olla kuriteo tunnused. 2007.-2008. aastaist pärit autode eest on liisingufirmale osaliselt makstud, kuid nüüd, hoolimata korduvatest läbirääkimistest ja kokkulepetest, ei ole ettevõte autosid liisingufirmale tagastanud. Tagastamata autode väärtuseks hindab pank üle 37 miljoni krooni," räägib Maitse.
Kilinc redutab välismaal, mistõttu ei ole teda seni veel üle kuulatud. Ka poolakas Krzysztof Jerzy Matlewski, kellest sai tänavu 1. aprillil Krzystof Alfonso Speditions OÜ uus ainuomanik ja juhataja, ei ole veel politseis ütlusi andmas käinud.
Põhja politseiprefektuuri varavastaste kuritegude vanemkomissar Toomas Jervson ütleb, et korraga 34 hinnalise veoauto väidetav omastamine ja Euroopa avarustesse sõidutamine on kahtlemata Eesti lähiajaloo üks suuremaid autodega seotud kuritegusid.
"See on Eesti oludes ikka väga suur asi. Meie asi on nüüd need autod üles leida ja pangale tagastada," lisab vanemkomissar.
Transpordi Ametiühingu esimees Peep Peterson on osaühingu Krzystof Alfonso Speditionsi, endise Westlines OÜ, ümber käiva jandiga kursis.
"Westlines on meile tuttav nimi, jah. Minu kõrvu on jõudnud kuuldus, et suurem osa kaotsi läinud veokitest asuvad Poolas. Tean, et pank on neid omal käel taga ajanud ja osa kätte saanud," lisab Peterson.
Äripäev käis Krzystof Alfonso Speditionsi Uus-Tatari/Veerenni tänaval asuvas kontorihoones. Peale sildi Westlines OÜ ja Interlines OÜ, mis ühe esimesel korrusel asuva suletud kontoriukse kõrvale kinnitatud, muud elumärki veofirmast ei leidnud. Samuti ei töötanud ka ükski äriregistri järgi ettevõttele kuuluma pidanud telefoninumber.
Eesti suurematel transpordi- ja logistikafirmadel on vähe infot Hasan Kilinci Eesti äride kohta.
Rahvusvaheliste autovedudega tegeleva Kauritel OÜ juhatuse liige Marko Novik ütles, et ei ole Krzystof Alfonso Speditionsist kuulnudki. Ka Hasan Kilinci ei ole ta kordagi kohanud. STS Transport, mis oli ettevõtte üle-eelmine nimi, on Novikule tuttavam.
"Lugesin sellest türklasest kunagi Äripäevast. Järsku sisenes turule inimene, kes lubas tohutuid käibeid ja mahtusid! Mulle tundus ta juba siis kahtlane kehkenpüks. Kohe tuli meelde see taanlane Jensen (mõtleb Gert Jensenit - toim), kes siin aastaid tagasi limusiiniga ringi sõitis," märkis Novik.
Ta ei imestanud, et Sampo tundmatule ärimehele nii palju autosid liisis. "Tol hetkel oli olukord teine. Sel ajal sai liisingu igaüks. Autojuhina said tööd ka inimesed, kel oli puujalg. Nüüd on turg kokku kuivanud, aga liisingumakseid vaja ikka tasuda. Eks häda ajab härja kaevu. Ju ta otsustas järgida varemgi Eestis kasutatud skeemi: müüs autod Aafrikasse või enda Türgi kaasmaalastele," tähendas Novik. EST-Trans Kaubavedude juhataja Reio Engmani sõnul kuuleb ta Alfonso-nimelisest ettevõttest samuti esmakordselt. Engmanile on ka STS Transport ja Westlines OÜ võõrad nimed.
DSV Transpordi juhataja Jaan Lepa sõnul mäletab ta viie-kuue aasta taguseid suuri reklaame, mida Kilinci firma ka Äripäeva ostis. Lepa Laagris asuva ettevõtte kõrvale kavatses türklane viie aasta eest enda logistikabaasi rajada.
"Sel ajal vaatasime, et väga vägevad plaanid. Uurisime veel, et kas ja kuidas türklasega ühendust saada, aga juba toona jooksid kõik üritused liiva," rääkis Lepp.
12 Eesti autojuhti kuulutasid 11. juulil Hollandis De Meerni linna lähedal välja kuuepäevase streigi, et nõuda tööandjalt saamata töötasu.
Tööandjaks oli türklase Hasan Kilinci sugulane Ahmet Kilinc - Hasan müüs veebruaris osaluse Ahmetile - ehk osaühing NLK Agency. Äriregistri andmetel müüs Kilinc ettevõtte tänavu augustis Sergei Boitsovile.
Streigi järel oli Kilinc valmis osa palgarahast ka üle kandma. Ametiühingu hinnangul võis tööandja võltsida aga pangadokumente, et autojuhtide streik kiiremini lõpetada. Seetõttu pöörduski transpordi ametiühing eesotsas Peep Petersoniga politseisse, paludes uurida Kilinci käitumist ja väidetavat dokumentide võltsimist. Politsei ei algatanud siiski tõendite vähesusele viidates kriminaalasja.
Toona ütles Peterson, et türklase firmal ei ole majanduslikke raskusi, mistõttu palgaraha peaks juhtidele igal juhul täies ulatuses välja maksma. Palgavõlg küündis tol hetkel paari miljoni kroonini.