Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riiklikud tehingud nüüd samuti tarnetingimuste hoole all

    Selle aasta alguseni olid Incotermsi tareklauslid mõeldud kasutamiseks rahvusvahelistes tehingutes, kus kaup käib üle riigipiiride. Samas võeti Ameerikas juba 2004. aastal väga intensiivselt tarneklauslid kasutusele siseriiklikult. Tegelikult oli juba Incoterms 2000 tarneklauslites tollinõuetele juurde kirjutatud "kus asjakohane". Seda tehti selleks, et Incotermsi oleks lihtne kasutada ka Euroopa Liidu sisestel tehingutel, kus on tegemist rahvusvahelise tehinguga, kuid tolli ei ole.
    Tarneklauslid siseriiklikel tehingutel lubatud. Incoterms 2010 tarneklauslites on igal pool, kus räägitakse tolliformaalsuste täitmistest ning sellega kaasnevatest kulutustest ja riskidest, lisatud sõnad "kus asjakohane" (where applicable). See tähendab, et juhtudel, kui tolli ja tollinõudeid pole, langevad ära ka poolte vastavad kohustused. See formuleering lubab Incotermsi tarneklausleid ilma igasuguste mööndusteta kasutada ka siseriiklikel tehingutel.
    Äripäeval ei õnnestunud leida veel ühtegi ettevõtet, kes oleks kinnitanud, et on tarneklauslid kasutusele võtnud ka siseriiklikes tehingutes.
    EMI EWT Ida-Lääne Koolituse ASi juht ja pikaajaline tarneklauslite koolitaja ning Incotermsi tarneklauslite eestindaja Tiit Tammemägi väidab siiski, et Eestis on tarneklausleid siseriiklikult kasutatud juba ka enne Incoterms 2010 ilmumist. Tema sõnul on just riigihangete puhul tihti hankedokumentidesse sisse kirjutatud tarneklauslid. Sellega saavad hanke korraldajad väga konkreetse selguse, kus kohas ja mis tingimustel antakse neile kaup üle, ütles Tammemägi.
    Raamatupidaja peab vaatama, et topelt ei maksaks. Reeglina kirjutatakse hankesse DDP, mis tähendab, et müüja peab kandma kõik kulud kuni asukohani ja maksma kõik maksud. Ostja osa algab alles siis, kui kaup on veovahendilt maha laaditud. Tammemäe sõnul tasubki ostjatel siseriiklike tehingute jaoks endale selgeks teha D-grupi klauslid, mis tähendavad, et kaup tuuakse kohale ja kantakse kõik riskid toomise käigus. Neid tarneklausleid tasub teada ka raamatupidajatel, et mitte maksta transpordi eest topelt. Kui tarneklausliga on määratud, et kõik kulud kuni asukohani kannab müüja, siis ei ole vaja ostjal hakata tasuma millegipärast temale saadetud transpordiarveid.
    "Incoterms ei ole keeruline. Incoterms on äärmiselt lihtne. Võlaõigus on keeruline," leidis Tammemägi vastuväite neile, kes arvavad, et tarneklauslite näol on tegemist liiga keerulise regulatsiooniga siseriiklike tehingute jaoks. Tema kinnitusel võib siseriiklikus kasutamises kasutada 11 klauslist ainult 7 esimest, mis on universaalsed.
    Meie kliendid jätkavad suures osas ikka Incoterms 2000 kasutamist. Siseriiklikel vedudel (eriti väikeses Eestis) on erinevate tarneklauslite sisuline tähendus väga väike, kuna puudub vajadus keeruka regulatsiooni järele ja tavaliselt on kõik saadetised DDU (nüüd siis DAP). DSV on juba eelnevalt Incoterms 2000 põhimõtteid sisuliselt kasutanud ka siseriiklikel vedudel ja meie jaoks seega midagi oluliselt ei muutu.
    Vaatamata uue versiooni kehtima hakkamisele elab veel eelmine Incotermsi versioon tükk aega edasi. Sõlmitud on ju hulk tehinguid, mida veel täidetakse. Senine praktika on näidanud, et ka uute lepingute sõlmimisel on eelmise versiooni tarneklausleid inertsist või teadmatusest veel mitu aastat edasi kasutatud. Ega keegi ei saagi kasutamist jõuga keelata. Incoterms ei ole seadus ega rahvusvaheline konventsioon, millega riigid on ühinenud. Kuid Incoterms on konventsioon, millele suur rahvusvaheline organisatsioon (Rahvusvaheline Kaubanduskoda) on andnud kehtivuse. Kui uus Incotermsi redaktsioon on ülemaailmselt välja kuulutatud, on nende mittekasutamine professionaalse küündimatuse küsimus. Seda enam, et tarneklauslite sisus on toimunud olulisi muutusi.
    Kohtuvaidlustes ei teki probleeme, kui osapooled on välja kirjutanud, et kasutasid Incoterms 2000. Aga kui on kirjas lihtsalt "Incoterms", siis lähtutakse kehtivast versioonist.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Raadiohitid: miljonär Marko Oolo nipid ja ka rikkad nutavad
Selle nädala Äripäeva kuulatuimad saated olid, kus rääkis miljonär Marko Oolo enda portfellist, Microsoft Eesti juht töötajate tasustamisest ning Olavi Lepp juhtimisest.
Selle nädala Äripäeva kuulatuimad saated olid, kus rääkis miljonär Marko Oolo enda portfellist, Microsoft Eesti juht töötajate tasustamisest ning Olavi Lepp juhtimisest.
5 protsendi klubi idee tõi Martin Villigule Eduka Eesti võidu ja 10 000 eurot
Arvamuskonkursi Edukas Eesti käesoleva hooaja võitis ettevõtja Martin Villigu idee algatada ühiskondlik kokkulepe, millega jõukamad inimesed annetaksid oma sissetulekutest 5 protsenti erinevateks algatusteks.
Arvamuskonkursi Edukas Eesti käesoleva hooaja võitis ettevõtja Martin Villigu idee algatada ühiskondlik kokkulepe, millega jõukamad inimesed annetaksid oma sissetulekutest 5 protsenti erinevateks algatusteks.