Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jesse: pangad otsustavad kindlustusvõtja eest
"Kui tehislikke piiranguid ei oleks seatud, oleks tarbijatel väga tihti võimalik oma finantseeritava vara tagatiseks osta kindlustusteenust kolmandiku kuni poole võrra soodsamalt," täpsustas Jesse. "Paljude Euroopa riikide praktika näitab, et panga pakutu ei pruugi alati kõige soodsam tehing olla. Ja tegelikult - kas see on soodsam või mitte, aga kui konkurentsi ei ole, siis soodsama pakkumise võimalus on igal juhul välistatud."
Eesti Kindlustusseltside Liit tegi eile rahandusministeeriumile ettepaneku muuta kindlustustegevuse seadust, et pankade kindlustusseltsidel poleks eelist olukorras, kus klient peab finantseerimise tagatiseks oleva või finantseeritava vara kindlustama.
Jesse sõnul on Eestis neli põhilist panka, kellest Swedbank ja SEB kasutavad kindlusturul tegutsemisel üht praktikat ning Nordea Eesti ja Sampo Pank teistsugust praktikat. "Me analüüsisime neid praktikaid, mis Eesti turul on, ja tegime ettepaneku ühtlustada käitumist nii, et klient saaks alati, sõltumata teenindussituatsioonist, samaväärse ja võimalikult hea kohtlemise," lausus Jesse.
"Kas rahandusministeerium üldse initsiatiivi alustab või mitte, see on väga palju ministeeriumis endas kinni," rääkis Jesse. "Kuna aga nii tarbijakaitseamet kui ka konkurentsiamet, kes on teemaga eri nurkade alt seotud, näevad, et praegune regulatsioon pole piisav tarbijate kaitse ja konkurentsi tagamiseks, siis ma eeldan, et rahandusministeerium vähemalt võtab seda teemat analüüsida."
Ministeerium vaatab ettepanekud läbi. Rahandusministeerium teatas, et tutvub kindlasti esitatud ettepanekute ja põhjendustega ning analüüsib neid lähemalt, seejärel on nad valmis ka teemat lähemalt kommenteerima.
"Konkurentsiamet on küll saanud kaebusi, et pangad kalduvad teatud kindlustusseltse eelistama, aga me ei ole rikkumisi tuvastanud," nentis konkurentsiameti konkurentsiteenistuse järelevalve osakonna juhataja Juhan Põldroos.
"Kliendile või tarbijale tuleb anda suurem vabadus kindlustuspakkumise valikul," rääkis Põldroos. "Et pangal ei oleks võimalik niivõrd kergesti kliendile ühte enda eelistatud kindlustusseltsi või -maaklerit ette sööta. Kui selline tegevuspraktika muutub massiliseks, siis me näeme küll teatud ohtu, et see võib trendina turule halvasti mõjuda."
Põldroos täpsustas, et nad on saavutanud kokkuleppe suurima panga, Swedbankiga, kellel on ka kindlustusfirmast tütarettevõte. "Nad on liisingut pakkudes kohustatud käituma neutraalselt," lisas ta.
Tarbijal raske tarka otsust teha. Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütles, et tarbijakaitseamet toetab üldjoontes edastatud seadusemuudatusettepanekut, kuna ameti hinnangul aitaks vahendustegevuse täpsem reguleerimine paremini kaitsta tarbijate õigusi. "Praegu ei ole ameti hinnangul piisavalt selge ja läbipaistev, kelle huvides vahendajad tegutsevad, ja tarbijatele ei anta lepingute sõlmimisel piisavat informatsiooni kaalutletud otsuse tegemiseks," põhjendas Turetski.
Kindlustusseltside liidu volikogu liikmed olid üksmeelsed küsimuses, et kliendil peab alati olema võimalik vabalt valida kindlustusandjat ja kindlustusvahendajat, kui kindlustuslepingu sõlmimise kohustus tuleneb liisingu- või laenulepingust.
Samas on kindlustusseltside liidu sees eriarvamusi kohustusliku valiku pakkumise küsimuses. Seitsmeteistkümnest liidu liikmest neli on probleemi lahenduse asjas eriarvamusel, nende hinnangul on praegune õigusruum klientide õiguste kaitseks piisav.
Kuna kehtiv seadus keelab tarbijatele ebamõistlike piirangute seadmise, puudub Swedbanki arvates seaduse muudatuseks vajadus, edastas pank on napi kommentaari seoses kindlustusseltside liidu ettepanekuga.
"Swedbank aktsepteerib kliendi vabadust valida endale meelepärane kindlustusandja ja mingeid piiranguid oma klientidele ei seata," kinnitas pank.
Kliendile teeb see valiku tegemise lihtsamaks ja mugavamaks, sest kliendi eest tehakse võimalike pakkumiste analüüs ära, tõi Sampo Panga turundus- ja kommunikatsioonijuht Anneli Rõuk välja Iiziga koostöö kasulikkuse.
"Kindlustusmaakleril on kohustus esitada kliendile vähemalt kolme kindlustuspakkuja tingimused," selgitas Rõuk. "Lisaks saab klient Iizi lahendust kasutades võimaluse tasuda kindlustusmakseid ühe kuu kaupa."
Rõugu sõnul on kliendil Sampo Panga liisingulepingu tingimuste kohaselt õigus valida liisinguandja ehk panga poolt aktsepteeritavate kindlustusandjate vahel ja teha kindlustusleping ise.
Sampo Pank aktsepteerib kümmet kindlustusandjat.
SEB Pank alustas aprillis koostööd kindlustusgrupiga RSA. Kokkulepe näeb ette, et alates 16. maist saavad SEB laenu- ja liisingukliendid RSA-lt pangatootega kaasneva kindlustuspakkumuse.
SEB on kümme aastat kindlustustooteid kindlustusmaakleri kaudu pakkunud.
"Kindlustusmaakleriga me vahendame seda teenust, kuid tundes vastutust kliendi ees, soovime pakkuda kliendile kontrollitud teenust, konkurentsieelist ja seda, et nad ei peaks mõtlema, kas nende poliisid on panka edastatud või ei ole," põhjendas panga juhatuse esimees Riho Unt aprillis sõlmitud koostöölepingut.