Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Krugman võitis aastatepikkuse debati?

    Viimasel viiel aastal on maailmamajanduses kerkinud esile kaks leeri – need, kes pooldavad valitsuste kulutamist majanduskasvu taastamiseks ning need, kelle arvates peaksid valitsused oma kulusid kasvu taastamiseks kärpima.

    Kulutuste pooldajate seas on olnud majandusteadlane Paul Krugman, kes on kritiseerinud eurotsooni karme kärpekavasid ning väitnud, et kulutuste vähendamisega muudab euroala oma probleeme ainult halvemaks.
    Business Insider kirjutab, et kärpekavade pooldajad on saanud mitu olulist tagasilööki nii Jaapani, Kreeka, kui ka kärpekavade väljatöötajate näol.Krugman on väitnud, et töötuse määra langust saab vähendada ainult "stiimuliga". Kärpekava pooldajate arvates tõstab majandusstiimul ainult riikide võlataset ning kui võlgu ei asuta kärpima, ollakse varsti olukorras, kus suur võlakoorem lämmatab majanduskasvu. Ühtlasi on arvatud, et kulutajaid riike ähvardab hüperinflatsioon. Vastupidise teooria järgi tähendaks valitsuse kulukärped seda, et taastatakse "usaldus" ning kõik pöördub taas normaalsusesse.
    Taoline majandusdebatt ei ole puudutanud ainult majandusteadlasi, vaid see on mõjutanud miljoneid inimesi, kes on oma töökohti ühel või teisel moel kaotanud.
    Business Insideri arvates on kärpekavade pooldajad eksinud, kuna näiteks Jaapani võlatase on jätkanud kasvamist ning see on kaugeltki rohkem kui 90% tase SKPsse, mida peetakse "tervislikuks". Näitena tuuakse ka Euroopa riike, mis võtsid omaks (või neile suruti peale) kärpemeetmed. Praeguseks on näiteks Suurbritannia ja Kreeka kogenud mitmeid majanduslanguse (ja Kreeka puhul on suisa depressioon olnud).
    Sellised tõendid soosivad Paul Krugmani ning teisi majandusteadlasi ja poliitikuid, kes on kulutusi pooldanud.
    Lisaks nendele näidete tuli eelmisel nädalal ilmsiks, et kärpekavade väljaarvutajad on teinud rehkendamisvea. Väideti, et võlatase 90% SKPst on tase, millest kõrgemale minnes hakkab riigi majanduskasv kannatama. Kui viga parandati, kadus ka 90% künnis. Kõrgemad võlatasemed mõjutasid küll majanduskasvu, kuid seos polnud enam nii suur kui varem arvati.
    Business Indsideri peatoimetaja Henry Blodgeti arvates võib nende väidete põhjal öelda, et Krugmanil on olnud õigus.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Üha enam inimesi käib tööl autoga, ühistransport ja jalutamine jäävad kaugele maha
Viimase kahekümne aastaga on jalgsi tööl käijate osatähtsus langenud ligi poole võrra, ühistransporti kasutatakse vähem ja autoga sõidetakse rohkem. Statistikaameti analüütik Tea Vassiljeva vaatas andmetele otsa ja uuris, kuidas on eestlaste töölkäimise harjumused viimastel kümnenditel muutunud.
Viimase kahekümne aastaga on jalgsi tööl käijate osatähtsus langenud ligi poole võrra, ühistransporti kasutatakse vähem ja autoga sõidetakse rohkem. Statistikaameti analüütik Tea Vassiljeva vaatas andmetele otsa ja uuris, kuidas on eestlaste töölkäimise harjumused viimastel kümnenditel muutunud.