Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Monopolist Vichmann jonnib riigi toetuse pärast asjata

    Transpordiettevõtja Marcel Vichmann nimetab intervjuus Postimehele majandusminister Juhan Partsi sotsialistliku suhtumisega riigikapitalismi pooldajaks. Teadagi ministri otsuse pärast lõpetada reisijateveo leping Edelaraudteega enne tähtaega ning anda reisrongidega sõitmise õigus ja dotatsioon juba järgmisel aastal riiklikule Elektriraudteele/Elronile.

    Äripäev ei toeta endistviisi monopole ja ettevõtluse doteerimist, aga on selge, et osa ühiskonna jaoks oluliste valdkondade puhul on need praegu vältimatud. Samas lasub riigil kohustus sekkuda, kui toetuste sihipärase kasutamise suhtes tekib kahtlusi.
    Väliselt oleks nagu kõik korras. Rongid sõidavad ja reisijaid on aasta-aastalt juurde tulnud. Seega polnud riigil majandusministeeriumi näol justkui põhjust 2014. aasta lõpuni sõlmitud lepingut Edelaraudteega üles öelda. Ometi seda tehti ning peamine põhjus on küllap just ebapiisav läbipaistvus Edelaraudteele jagatud miljonite eurode suuruse reisijateveo toetuse kasutamisel. Riik ei soovinud uusi ronge sellises olukorras lihtsalt Edela­raudteele usaldada. Või üldse erakätesse.
    Mõistetav nördimus. Edelraudtee omaniku Vichmanni isiklik nördimus ja vimm on mõistetav, kui seni kenasti dotatsioonimune munenud riigihani otsustas “töösuhte” lõpetada. Tõenäoliselt asuks võitlusse iga ettevõtja ning pikad kohtulahingud ei jää tulemata ka Edelaraudtee ja riigi vahel. Aga kui Vichmann peeglisse vaataks, siis võiks osa lepingu lõpetamise põhjusi talle sealt vastu vaadata. Alustades majandusaruandlusega, kust ei kajastu täie selgusega, kuidas on toetust kasutatud, ning lõpetades mitte just väga suurest pingutamisest kas või rongide uuendamiseks.
    Pole ka ime, sest Edelaraudteegi pole pidanud kuigivõrd konkurentsi ja turupositsiooni pärast pingutama. Monopoolne seisund koos kindla toetusrahaga reisijateveol liigitab sellise ettevõtluse samuti pigem sotsialistliku kui kapitalistliku ettevõtluse valda. Kas riik on sellisel juhul parem peremees? Ei pruugi olla, aga ta on siiski peremees. Kui ta juba maksab toetust, tahab ta olla kindel, et seda kasutatakse otstarbekaimal viisil. Dotatsioonile äri rajades jääb riigi sekkumine ettevõtja jaoks alati riskiteguriks. Seda ei saa pahaks panna, aga saab suurelt jaolt ennetada korrektselt riigi toetusega majandades.
    Analoogia laevandusega. Siin võib tuua analoogia Väinamerel reisijate veoga, kus riik plaanib samuti enda laevad sõitma panna. Sealgi on peamine põhjus just asjaolu, et dotatsiooni kasutamine ei ole läbipaistev ehk riik ei tea täpselt, mida tema kaudu erafirma(de)sse liikuva maksumaksja rahaga tegelikult tehakse.
    Teisalt ei ole aga hea, kui riik trügib ettevõtjaks ning hakkab endale tagasi kuhjama kõiki tegevusi, mis kord on erakätesse antud. See tähendab, et kusagil mujal võib jääda midagi olulist tegemata. Lisaks võib tekkida probleeme hakkama saamisega.
    Riigile võib tekkinud vastasseisu puhul ette heita sedagi, et leping Edelaraudteega ei olnud näiteks varasema lõpetamise osas piisavalt paindlik või eelnevalt läbimõeldud. Või et seni on suhtutud dotatsiooni kasutamise kontrollimisse liiga leebelt. See on aga tagantjärele tarkus, mida saab edasiste lepingute sõlmides rakendada. Küllap soovibki majandus­ministeerium vahepeal kogu reisijate­vedu Elroni korraldada andes jõuda jälle selgusele, mida see äri endast kujutab, millist toetust vajab, kuidas läheb uutel rongidel jne. Enne, kui uuesti mõne erafirmast operaatori leidmiseks konkursi välja kuulutab.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Apranga esimese kvartali käive kasvas üle 10%
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.