Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parts pakub kompromissi

    Majandusminister Juhan Parts arutas eile Helsingis Soome kolleegiga võimalikku kompromissi patiseisu lõpetamiseks, kus regionaalse LNG terminali tulevane asukoht on ikka alles lahtine.

    Partsi ettepanek on lüüa investeering kaheks - teha väiksem terminal nii Eestisse kui ka Soome, lükata Eesti ja Soome vahelise gaasitoru Balticconnector ehitamine umbes viie aasta võrra edasi ning tarnida vajaduse tekkides gaasi kahe riigi vahel esialgu väiksemate alustega, kirjutab Kauppalehti.
    "Kui projektiga tõesti tahetakse edasi liikuda, tuleb vaadata mudeleid, millega projekti omanikud võiksid nõus olla. Kompromiss peab olema selline, et ka ettevõtted seda toetaksid," ütles Parts, kes leiab, et hanke pooleks jagamine oleks selline lahendus.
    Regionaalse LNG-terminali hinnaks on rehkendatud 500-600 miljonit eurot, millest lõviosa kataks Euroopa Liit. Gaasitoru maksumus oleks ca 100 miljonit eurot, kirjutab Kauppalehti.
    "Kui investeering tehakse alguses ilma gaasitoruta, võivad kulud (kahe terminali korral) olla isegi väiksemad kui esialgses kavas," ütles Parts. "Toru ehitatakse hiljem."
    Parts tuletas meelde, et lisaks terminali asukohale on küsimus konkurentsivõimelise gaasituru tekkest Läänemere regioonis.
    Soome ja Eesti on terminali asukoha üle juba pikalt vaielnud ning suutmata omavahel kokku leppida, anti asi läinud kevadel Euroopa Komisjoni otsustada. Sügiseks ei olnud komisjonist kuulda aga ei kippu ega kõppu ning nagu kirjutab Kauppalehti ja nagu on öeldud ka Äripäevale, ei olnud komisjonil tegelikult tahtmist vahekohtunikuks olla. Parem, kui riigid ise omavahel kokku lepivad.
    Mida kiiremini terminal valmib, seda kiiremini lõpeb sõltumine ühest tarnijast, Gazpromist. Terminali on vaja ka Läänemere laevaliikluse jaoks - 2015. a jõustuv väävlidirektiiv suurendab nõudlust gaasimootoriga aluste järele. Ning kiirustama sunnib ka see, et ELi abi taotlus tuleb esitada sel aastal.
    Soome seisukoht on, et majanduslikult mõttekam on terminal ehitada Soome, Inkoosse. Eesti ajavat poliitilistel põhjustel sellisele lahendusele vastu.
    Parts nii must-valge seletusega ei nõustu. Konkureerivate pakkumiste taga - Eestist Muuga ja Paldiski - on konkreetsed ettevõtted ja asju tuleb kaaluda eelkõige majanduslikel alustel.
    "Poliitilisel tasemel on võimatu öelda, et üks projekt on parim," ütles Parts. "See ongi otsustamise nii raskeks teinud."
    Eesti eesmärk on suunata konkureerivate projektide arendajad tihedamale koostööle, sest nii on kõige tõenäolisem LNG terminali vaidluses kompromissi leidmine, kommenteeris teemat täna Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
    Mõlemad riigid on praegu selgelt huvitatud LNG-le ligipääsu saamisest ja ministeerium on valmis kaaluma lahendust, et ühe projektiga (nt ühendettevõtte poolt) luuakse LNG hoiustamise ja gaasistamise võimalused nii Eestisse kõiki Baltimaid teenindama kui Soome.  Kahte kohta LNG vastuvõtmise tehnilise võimekuse rajamine maandaks palju paremini nii tehnilise varustuskindluse kui operaatori sõltumatuse riski, võrreldes ühe suure regionaalse terminali rajamisega. 
    Balticconnector jääb vaieldamatult tähtsaks projektiks regionaalse gaasituru liberaliseerimisel.  Kuid merealune toru Balticconnector on mõeldud gaasilisel kujul maagaasi transportimiseks ja veeldatud kujul gaasi (LNG) transport riikide vahel on võimalik ka oluliselt odavamalt laevaga. Investeering Balticconnectori veealuse osa rajamiseks on hinnanguliselt 4-5 korda suurem sobiva laeva maksumusest. 
    Balticconnectori ehitus tuleks paratamatult kinni maksta gaas tarbijatel põhivõrgu tariifi kaudu, samas kui laev võiks kommertstegevusega ennast ise ära majandada. Laeva soetamine regionaalse LNG projekti raames annaks võimaluse tugevaks sünergia kõigi piirkonna LNG terminalidega.  Seega ei eelda kogu regioonile LNG kättesaadavaks muutmine Balticconnectorit, märkis ministeerium oma kommentaaris.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
S&P 500 ja Nasdaq jätkasid allamäge veeremist
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.