Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaotame altkäemaksu reklaamitööstuses

    Tänase Äripäeva kaanelugu kirjeldab reklaamitööstuse rahastamismudelit, millest osalejad vaikida eelistavad ja lai avalikkus midagi ei tea. Kuna peale meedia kasutatakse seda süsteemi ka kaubanduses ja muudes valdkondades, tervendaks selle muutmine meediaärist oluliselt laiemat ettevõtlusvaldkonda.

    Äripäev leiab nagu Ekspress Grupi juht Gunnar Kobingi, et reklaamitööstuse tasustamismudel peab muutuma läbipaistvaks. See tähendab seniste põhimõtete muutmist olukorrani, et klient teab meediaagentuuri teenust kasutades täpselt, mille eest maksab.  Praegune idaeuroopalikku äritavasse kuuluv nn kickback’ide süsteem võimaldab meediaettevõtte ja reklaamiandja vahel seisval meediaagentuuril kasutada jõupositsiooni meediaettevõtte suhtes ja hoida reklaamiklienti teadmatuses reklaami tegelikust hinnast.
    Reklaami tellival ettevõttel pole enamasti aimugi, et meediaettevõte maksab agentuurile aasta lõpul tagasi kokkulepitud protsendi selle reklaamiraha pealt, mille agentuur on aidanud meediaettevõttesse tuua. Sisuliselt on tegemist legaalse altkäemaksuga agentuurile, et see tooks kliendi raha just sellele ettevõttele, mitte ei viiks konkurendile. Tegemist on idaeuroopaliku halva äritavaga, mis on Põhjamaades läbipaistmatuse tõttu ammugi hüljatud.
    Meedia kahju. Meediaettevõtete senised katsed loobuda sellise altkäemaksumaksu maksmisest on raugenud hetkel, mil agentuur teatab, et viib kickback’i maksmisest keelduvale ettevõttele pakutud reklaami võistlejale. Reklaamiraha pärast konkureerivatel meedia­ettevõtetel pole jagunud meelekindlust sõlmida kokkulepet varjatud tagasimakstete süsteemist välja astuda. Enamasti moodustab agentuuri boonus 6–7% reklaami netomahust, ent osa kanaleid maksab agentuuridele kuni 25%. Seda sorti “koormise” üle ei rõõmusta ükski meediaettevõte, ent kummalisel kombel tasustab osa neist agentuuride töötajaid ka reiside, õhtusöökide ja kingitustega.
    Kliendi kahju. Suurem kahjukandja on reklaamiklient, kes peaks olema meediaagentuuri tegelik tööandja. Isegi kui klient teadvustab endale, et meediakanali ja agentuuri vahel eksisteerivad omad kokkulepped ja “motivatsioonisüsteemid”, pole tal võimalik nende sisu teada saada või mõjutada. Agentuuride huvides on, et info nende lepete olemasolust ja sisust ei saaks avalikuks, sest mida sogasem on kickback’ide süsteem, seda suuremat kasu on neil võimalik kliendi teadmatuse pealt lõigata. Samas on selge, et meediaagentuur ei pea oma tööd tasuta tegema. Küsimus on süsteemi läbipaistmatuses ja kliendi teadmatuse ärakasutamises. See omakorda on võimaldanud agentuuridel küsida tasu ebakohases proportsioonis teenuse eest, mille sisu ei pruugi pealegi olla kliendile ausalt kommunikeeritud. Oma protsendist huvitatud agentuur vahendab reklaami eelistatult kickback’iga nõustuvale meediaettevõttele, mitte tingimata kliendi seisukohalt parimasse kanalisse.
    Taanlased on varjatud tagasimaksetest lahti saanud kolmepoolse kokkuleppega, mille järgi liiguvad arved otse meediaettevõtte ja reklaamikliendi vahel, ehkki meediaagentuurid reklaame meediasse vahendavad, mõistagi mitte tasuta. See on üks võimalik viis süsteemi uuendada ka Eestis. Lahendus võiks olla ka kickback’i välistamine seaduse vormis.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Inteli aktsia odavnes pärast nõrga prognoosi avaldamist
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Uuring: Eesti ettevõtja muretseb ellujäämise pärast rohkem kui lätlane või leedukas
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.