Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Petuskeemid päevavalgele

    Maksu- ja tolliamet annab liisingufirmade liidule teavet autode kohta, millel lasub petuskeemikahtlus. Eesmärk on kätte saada riigile kaotsi minev käibemaks.

    Eesti Liisinguühingute Liidu tegevdirektori Reet Hääle sõnul on levinuim petuskeem kallimate kasutatud autode Eestisse toomine ja nende pealt käibemaksust kõrvalehiilimine.
    “Need on reeglina kallimad sõidukid, pisut kahtlase taustaga, esimest korda Eestisse sisse toodavad sõidukid, mille puhul võib-olla automark, aastaarv ja hind ei lähe ka päris kokku,” kirjeldas Hääl autosid, mille tausta kontrollimine registris on aeganõudev ja mis võivad olla seotud mõne petuskeemiga.
    Hääle kinnitusel on levinud petuskeem selline, et fiktiivne OÜ toob autod Eestisse ja kavandab käibemaksupettust, kus riik jääb käibemaksust ilma, sest seda pole enam kelleltki küsida, kuna väike OÜ on juhtumisi põhja läinud.
    Maksu- ja tolliameti peadirektor Marek Helm selgitas, et reaalajas andmete vahetamine maanteeameti ning maksu- ja tolliameti vahel toimib juba eelmise aasta sügisest. “Novembrist alates saame maanteeametist reaalajas jooksvat infot uute autode kohta, mida soovitakse arvele võtta,” lisas ta.
    Pärast info saamist annavad Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) ja maksuameti analüüsijad hinnangu, kas tegemist võib olla pettusega seotud sõidukiga, ning kui see nii on, edastab maksuamet info maanteeametisse ja registrikannete tegemine konkreetse sõiduki puhul peatatakse kuni 30 päevaks asjaolude väljaselgitamiseks. Infot saadakse nii vihjete, maksemenetluste kui ka maanteeameti andmete põhjal.
    Muinasjutt autost ei vasta tihti tõele. Ohu märgiks auto puhul võib Hääle sõnul pidada seda, kui kõik tundub liiga muinasjutuline. “Reeglina öeldakse, et autoga on sõitnud kirikuõpetaja naine ühe korra poodi, et autot pole üldse kasutatud või et auto on kuskil garaažis seisnud ja seepärast ongi seis nii ilus,” rääkis Hääl ja lisas, et massilist kahtlaste autode riiki toomist enam ei ole.
    “Tüüpiline auto on kõrgema klassi luksusauto, kuid väga madala hinnaga. Või siis just väga kõrge hinnaga, kui soovitakse riigilt käibemaks tagasi saada,” seletas Hääl.
    Helmi sõnul võiks inimestes kahtlust tekitada ka see, kui auto dokumentatsioon on puudulik, kui dokumentidel esineb võltsimise tunnuseid, kui väidetaval omanikul on variisiku tunnused (isik ei oska anda seletusi konkreetse sõiduki kohta).
    “Ostjaid peaks kindlasti ettevaatlikuks tegema auto kahtlaselt madal hind, mis võib olla saavutatud käibemaksu tasumata jätmisega. Samuti see, kui algselt juriidilise isiku poolt müüdava sõiduki puhul soovitakse vormistada tehing füüsilise isiku müügina,” seletas Helm.
    Tema hinnangul võiksid ostjad veenduda ka selles, et sõiduk oleks läbinud Eestis registreerimiseelse ülevaatuse, see maandab soetaja jaoks riske. “Kui maanteeamet teatab registritoimingu tegijale, et selle sõiduki puhul võtab toimingu tegemine kuni 30 päeva aega, siis tähendab see, et sõiduki puhul on ilmnenud üks või mitu eespool kirjeldatud riskitunnust ning taustakontroll ja tegelike asjaolude tuvastamine on käimas,” vihjas Helm.
    Samuti võiks tekitada ostjas kahtlusi see, kui müüja soovib raha ette saada, kuid suunab ostja maanteeametisse kõiki registritoiminguid tegema.
    Heauskseid ostjaid esialgu liistule ei võeta. Seda, mis saab maksupettusega seotud auto ostnud inimesest, Reet Hääl esialgu öelda ei osanud. “Seda on raske veel öelda, sest inimene on seal ju heauskne ostja. Riik tegeleb ikkagi käibemaksupettusega ja konkreetselt ostjat kiusama ei hakka. Riik vaatab neid, kellel käibemaks maksmata,” lisas Hääl.
    Maksuameti juhi sõnul sõltub käibemaksupettuses osalenud auto ostnud inimese saatus sellest, kas tegemist on heauskse omandamisega või teadliku osalemisega petuskeemis. “Heauskseid  soetajaid ei ole põhjust karistada. Eesmärk on saada maksuraha kätte sellelt isikult, kellel tegelikult tekib selle maksmise kohustus. Järgneb ka väärteomenetlus, kui selleks on põhjust,” lisas maksuameti juht.
     
    Tasub teada
    Kuidas kontrollida auto tausta?
    Kontrolli, kes on auto omanik ja/või müüja.Küsi müüjalt auto VIN-kood ja Eestis registreeritud auto puhul ka registreerimis­number.Guugelda. Probleemsete ­autode puhul võib VIN-kood olla kirjas eelnenud oksjonimüügil, samuti võib turul ringlevate probleemautode kohta olla hoiatus margifoorumis.Liiklusregistri lihtpäringus piisab registreerimisnumbrist, et veenduda, kas ülevaatus kehtib.Eesti Liikluskindlustuse Fondi päringuga saab VIN-koodi alusel teada kindlustuskahjudest.Liiklusregistri sõiduki andmete ja ajaloo päringuga näeb registreerimisnumbri ja VIN-koodi abil auto registreerimisandmeid ja omanikuvahetusi.Kindlasti tasub konkreetse auto ajalugu ja tüüpvigu ­uurida selle automargi huviliste foorumist, sealt saab head infot, mida konkreetse auto ostmisel eriti silmas pidada.
    Allikas: ostatargalt.ee
     
    Kommentaar
    Maksupettus on piiriülene probleem
    Jaanus Simson, Inchcape Motors Estonia OÜ tegevjuhtMaksuamet koostöös maanteeameti, tarbijakaitseameti ja liisingufirmade liiduga on teinud head tööd võitlemaks kasutatud autode äris lokkava korralageduse, sh kliendi- ja maksupettustega.  Ma usun, et pettused Eestis on vähenenud. See ei ole vaid lokaalne probleem, vaid on piiriülene. Vaja on teha selles vallas tihedat koostööd ka Läti ja Leeduga.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Inteli aktsia odavnes pärast nõrga prognoosi avaldamist
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Uuring: Eesti ettevõtja muretseb ellujäämise pärast rohkem kui lätlane või leedukas
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.