Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ideelabor kasvatab uue põlvkonna idufirmasid

    Ülehomme võistlevad Tartu Ülikooli Ideelabori finaalis kümme tudengitiimide arendatud toodet, millest võivad saada mõne aja pärast järgmised Eesti esiidufirmad või lihtsalt meie igapäevaelus asendamatuks muutuvad abivahendid. Ideelabori eesmärk on kasvatada seltskonda, kes teeks kümne aasta pärast praegustest Eesti edulugudest väiksema vaevaga uue Transferwise’i, Skype’i või Pipedrive’i.

    Talvel asusid Tartu Ülikooli ettevõtlikud tudengid tööle 26 Ideelabori projekti kallal, nende seas näiteks isesegav pudrupott, saagikoristusrobot ja elektrit tootev T-särk. Ideed käisid välja tudengid ise, ettevõtjad, teadlased ning Ideelabori ideepank. Sarnaselt idufirmade kiirenditega on 11 nädalat kestnud arendustöö järel saanud asja kümnest projektist, mida eestvedavad tiimid kolmapäeval toimuvas Ideekohvikus ettevõtjatest žüriile tutvustama hakkavad. Eesmärk on jõuda toimiva prototüübini ja lõpuks päris oma tooteni, millega turule tulla. Võitjad pälvivad  ks 500eurose stipendiumi oma toote arendamiseks.
    Toorest fileest küpse tooteni. Ideelabori juhi Kalev Kaarna sõnul on mitmed hooaja algul välja käidud tudengite ideed muutunud 11 nädala jooksul hoopis uuteks tootealgeteks, millel pole esialgse ideega pea üldse seost. “Tiimid pitch’ivad kolmapäeval sarnaselt, nagu teevad seda idufirmad, kuid see pole investoritelt raha kaasamise üritus tulevase arenduse jaoks, vaid see on üritus, kus näidatakse, mida nad seni juba päriselt ära teinud on. Ideelabori ideed on alguses nagu käntsakas toorest fileeliha. Selleks, et need süüa kõlbaks, tuleb neid hoolega maitsestada ja küpsetada, siis saab neist steigi või muud põnevat. Meie mõõdame, kui palju on ühe semestri jooksul ideid toodeteni küpsetatud,” ütles Kaarna.
    Eelmisel hooajal valiti Ideelabori võitjaks toode nimega Power Algae, mis on Eesti Maaülikooli, Tartu ülikooli ja TTÜ tudengite ühine projekt. Power Algae arendab vetikate kasvatamiseks vajalikku bioreaktorit ning leiutab mõõteriista, mis oleks abiks vetikate kasvatamisel – selle abil saab veenduda, kas vetikad on juba piisavalt küpsed, et neist õli välja pressida.
    Varem on pälvinud peapreemia ka praeguseks kaheks firmaks lahknenud mudellennumasinate projekt Skysite. Nüüdne Skyscanner pakub mudelhelikopterite teenuseid ning Rohelohe tegeleb mudellennukitega. Kuigi need firmad on Kaarna sõnul suhteliselt algfaasis, on nad jõudnud Ideelaborist alustades reaalsete ettevõteteni ja hinnapakkumisteni klientidele.
    Lähtekoht uue põlvkonna edulugudele. “Väga paljude Eesti start-up’ide saaga on olnud kuus aastat rasket tööd ja vaeva alates esimestest katsetustest kuni päris tooteni, mis on suudetud maha müüa või millele on tekkinud kasutajad. Näiteks Fortumo ajalugu on justkui lühem, aga sama tiim tegutses juba Mobi nime all enne veel, kui Fortumo sai suureks, kuulsaks ja rikkaks,” rääkis Kaarna.
    Tema sõnul on ideelabori mõte kasvatada seda seltskonda, kes teeks kümne aasta pärast uue Transferwise’i, Skype’i või Pipedrive’i. “Ma arvan, et Eesti on praegu täpselt selles punktis, kus toimub generatsioonide vahetus. Uute põlvkondade ettevõtlik mõttemall, valmisolek ja huvi ise midagi ära teha on juba palju suurem kui varasemal, ütles Kaarna. “Neil pole isegi tingimata huvi olla start-up’i boss või kaasasutaja, vaid lihtsalt kas või ägeda tiimi liige. Testid ju näitavad, probleemipõhist ülesannete lahendamist osatakse Eesti koolides praegu juba päris hästi.”
    Ideelabori ideed on Kaarna sõnul väga varajases faasis, ühe semestriga jõuavad tiimid heal juhul kontseptsioonini, esimeste katsete või ekraanipiltideni, küsitleda näiteks 900 inimest, et saada teada tarbijate täpsed vajadused. Sestap toimibki Ideelabor nagu natuke väiksema intensiivsusega kiirendi.
    Kaarna võrdleb Ideelaborit alterntiivse ühe nädalavahetuse kestva tark- või riistvara arendamise maratoniga Garage 48. “Garaažis pole aega õppida, et saada spetsialistiks, seal peab välja valama selle, mida juba oskad. Ideelaboris aga saab pikema protsessi jooksul muutuda selleks, kes oskab ­Garage 48s kahe päevaga juba midagi ära teha ning endale investeeringuid võita,” lisas ta.
    Väärtuslik uurimismaterjal. Projektid, mis ei võida, ei lagune tingimata koost, sest see, mida tudengid oma ideedega edasi teevad, on nende endi otsustada. Kaarna ütleb, et mitu ideed on järjest mitu hooaega Ideelaboris, sinna saab alati liituda ka oma meeskonnaga, mis pole ametlikult välja valitud paarikümne tiimi hulgas. Lisaks saab pärast 11nädalast arendust oma idee ka järgmisele meeskonnale üle anda, kui endal entusiasm otsas.
    “Mitme tiimi tulemuste vastu on palju huvi tuntud, kuigi autorid pole alati oma ideedega pärast Ideelaborit edasi tegelenud. Näitks uuris üks tiim võimalusi, millised võiksid olla hooldekodude elanikke õnnelikuks tegevad teenused. Nad jõudsid teha uurimistöö, et selgitada välja, mida on selleks juba tehtud ja mida võiks veel teha. Samamoodi oli üks nanosatelliitide rakendusi otsiv meeskond, kes kogus suure hunniku andmeid ja tegi esmase analüüsi. Nemad andsid oma töö tulemused edasi järgmisele tiimile, kes mõtles edasi, millised võiksid olla väikeste Estcube’i laadsete nanosatelliitide rakendused hariduses ja ettevõtluses,” loetles Kaarna.
    Ideelabori kevadhooaja võitja selgitatakse välja ülehomme Tartu Ülikooli kohvikus.
     
    Mis on mis
    Tudengite uued tooteideed
    7. mail ettevõtjatele esitletavad tulevikutooted
    SlidewiperSeadeldis ekraanil slaidide vahetamiseks lihtsa käeviipega, ilma igasuguste lisapultide ning -nuppudeta.
    Elektrit tootev T-särkKasulik pimedas liikujatele ja sportijatele ning reklaamitööstusele. Särgi küljes oleva vastu keha pandud klemmi ning välistemperatuuril oleva klemmi temperatuuride vahe abil toodetakse elektrit, mis paneb ­helendama särgil oleva LED-niidiga tehtud logo. Pimedas liikujad on nähtavad ilma ­helkurvestita.
    CropHealerNutitelefoni- ja veebirakendus, mis aitab põllupidajatel identifitseerida taimekahjureid ja -haigusi ning pidada nende kohta logi. See annab võimaluse arendada välja teavitussüsteem, et farmerid saaksid teha sobivaimate vahenditega ennetavaid tõrjeid, kui kahjurid või haigused lähikonnas levima hakkavad.
    Laborihiirte identifitseerimise silmaskannerVahend laborihiirte eristamiseks, asendamaks praeguseid valulikke meetode, nagu hiirtel varvaste maha lõikamine, kõrvadesse sälkude tegemine, ebapraktiline siltide külge kleepimine või kulukas kiibistamine. Inimeste silmi tuvastatakse iiriste järgi, kuid hiirtel need puuduvad, seega tuleb leiutada uus tehnoloogia looma silma tuvastamiseks.
    Promise.meMobiiliäpp, mis on sotsiaal­võrgustiku ja rahalise karistuse põhine motivatsioonisüsteem oma eesmärkide täitmiseks. Sotsiaalvõrgustikus valitud sõber on kohtunik, kes jälgib, et endale antud lubadused saaksid täidetud. Kui enda ja sõbra poolt kinnitatud eesmärki ei suudeta täita, läheb kontolt maha väike rahasumma.
    MolekulaargastronoomiaProjekt, mis kasutab keemia­labori seadmeid toidu valmistamiseks. Meeskonna eesmärk on jõuda molekulaargastronomia abil tehtud toitude levitamiseni restoranides, nt arbuusist tehtud sushi, mis on kalamaitsega. Seni on tiim loonud kuus kokteiliretsepti kokteilide jaoks, mis vahetavad joomise ajal värvi, mida serveeritakse näiteks jõhvikasorbetist tehtud söödava muna sees.
    KittifyKodus kokku pandav moodullahendusega kasside eritasandiline jooksurada ja sisekujundus­element, mida saab ühendada mugavalt näiteks raamaturiiuli külge. Mõeldud tõelistele kassiarmastajatele, põhinedes teadmisele, kui väga vajavad kassid täisväärtuslikuks eluks jooksmiseks erinevadi tasapindu. Hea lähtekoht samal põhimõttel koju ehitatavate laste mänguradade loomiseks.
    TerviseäppInimesi motiveeriv lahendus tervise hoidmiseks, mis kombineerib kõik erinevad treeningud ühte andmebaasi ning võrdleb kasutaja tulemusi teiste kasutajatega, et inimene oskaks oma tervislikku vormi positsioneerida. Lisaks annab soovitusi, kuidas ennast säästvalt ja arendavalt treenida.
    Linnastumise alterna­tiivide arendamineKüsitluste põhjal koostatud tegevuskava, mis aitab muuta valdadel maaelu atraktiivsemaks ning inimesi linnadest maale elama meelitada.
    Eesti ettevõtete ärimudeli muutmineKontseptsioon brändikellast, mis aitab ettevõtjal tajuda, kuidas tema ja tema sihtgrupp tunnetavad tema brändi, kui palju need arusaamised erinevad ning millseid assotsiatsioone see tekitab, milliseid abivahendeid saaks kasutada soovitud assotsiatsioonide tekitamiseks.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Raadiohitid: miljonär Marko Oolo nipid ja ka rikkad nutavad
Selle nädala Äripäeva kuulatuimad saated olid, kus rääkis miljonär Marko Oolo enda portfellist, Microsoft Eesti juht töötajate tasustamisest ning Olavi Lepp juhtimisest.
Selle nädala Äripäeva kuulatuimad saated olid, kus rääkis miljonär Marko Oolo enda portfellist, Microsoft Eesti juht töötajate tasustamisest ning Olavi Lepp juhtimisest.
5 protsendi klubi idee tõi Martin Villigule Eduka Eesti võidu ja 10 000 eurot
Arvamuskonkursi Edukas Eesti käesoleva hooaja võitis ettevõtja Martin Villigu idee algatada ühiskondlik kokkulepe, millega jõukamad inimesed annetaksid oma sissetulekutest 5 protsenti erinevateks algatusteks.
Arvamuskonkursi Edukas Eesti käesoleva hooaja võitis ettevõtja Martin Villigu idee algatada ühiskondlik kokkulepe, millega jõukamad inimesed annetaksid oma sissetulekutest 5 protsenti erinevateks algatusteks.