Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ehitajad lubavad moodsat trammiteed
Aprilli alguses löödi kopp maase, et Tallinna kesklinna juba üpris ära vajunud trammitee uueks muuta. Uuel teel kasutatakse mitmeid uudseid lahendusi.
Uus trammitee rajatakse täies mahus betoonalusele, mis annab ühe parima võimaliku lahenduse konstruktsiooni püsivusele ja pikaealisusele. Rööbaste ümber paigaldatakse spetsiaalne isolatsioonimaterjal, mis annab lähedal asuvatele kommunikatsioonidele kaitset rööbastest tulevate uitvoolude eest ning samal ajal aitab minimeerida vibratsiooni ja müra. Selle eesmärk on muu hulgas summutada ka rööpast kanduvate vibratsioonide kandumist aluskonstruktsioonidesse ja sealt edasi kõrval asetsevatesse hoonetesse.
Linnaruumis on eriti oluline, et rajatav lahendus tagab trammi liikumisel võimalikult väikse müra ja vibratsiooni.
Kulumiskindlad rööpad. Rajatavatel suurema kulumisintensiivsusega lõikudel nagu kurvid, tõusud ja kohtades, kus trammiteed tuleb autoliiklusega jagada, on uus rööbas karastatud. Tegu on täpsemalt öeldes pealmises kihis kuumtöödeldud rööbastega. Nii suureneb rööbaste kulumiskindlus kuni kolm korda ja samal ajal vähenevad rööbastee hoolduskulud. Kasutatakse moodsat lahendust put-in-and-forget ehk “paigalda ja unusta” strateegiat.
Rööbaste soetamise kulud on küll mõnevõrra suuremad, kuid nende hooldustööde sagedus väiksem, mis on linnaruumis parim võimalik valik, kuna tagab võimalikult minimaalsete takistustega linnaruumi kasutamise.
Kuid trammitee ei koosne üksnes alustest, mistõttu trammitee rajamisel vahetatakse välja amortiseerunud kontaktvõrgu postid ning kogu õhus asetsev kontaktliin. Uus trammitee saab spetsiaalse õhuliini kaabli, mis peab vastu Eestile iseloomulikele suurtele temperatuurimuutustele ning millega tagatakse konstruktsiooni pikaealisus.
Keerulised tööd keerukal pinnasel. Trammitee ehitussüvendi aluspinnased varieeruvad huumuserohkest liivsavist murenenud paeni, mistõttu on ka rajatava kandevbetooni aluskihid erinevad, nõudes väiksema kandevõimega töölõikudel erinevate geotekstiilide ning -võrkude paigaldamist.
Rekonstrueerimistöödel paigaldatakse rööpad betoonalusele. Selletõttu on trammiliiklusest pinnasele langev koormus, võrreldes varasema lahendusega, kus rööpad olid paigaldatud liipritele, ühtlasem ning oluliselt paremini jaotatud.Linnaruumis ehitamisel on alati kõige suuremad probleemid kõikvõimalike kommunikatsioonidega arvestamine, sest lõpuks tuleb rajatav ühildada tervikuks, alates sadevee eemaldamisest kuni trammifooride juhtimiseni.
Keerukust lisab töö tiheda liiklusega Talllinna kesklinna piirkonnas. Eesmärk püsida tööde valmimise graafikus võib tuua kaasa pikemaid tööpäevi ning töötamist nädalavahetustel. Ehitajale on üks kriitilisemaid teemasid lühikese ajaga kogu tarneahela juhtimine, sest vajalike raadiustega rööpad ja pöörangud valmistatakse konkreetsetele lõikudele juba tehases ja kohapeal monteeritakse need kokku vastavalt plaanilisele asetusele ehk sisuliselt toimub montaaž ratastelt. Selline teguviis nõuab väga täpset planeerimist ja kõikide nüansside arvesse võtmist ehk liikluskorraldust ristmike ületustel, pinnase ja reljeefi eripära, olemasolevate kommunikatsioonide paiknemise ja muu arvestamist.
Kuna muu taristu peab samal ajal toimima, on tööd jagatud kaheks. Pärnu mnt osas Vineeri tn, Vana-Lõuna tn ja Tondi tagasipöörderingi rekonstrueeritakse 2014. aastal. Lasnamäe tn, Majaka tn ja Peterburi teel ehitatakse 2015. aastal.
Vajalik hea koostöö. Protsessi on kaasatud lisaks ehitajatele ja projekteerijatele nii tellija kui ka kommunikatsioonide valdajad ning muidugi nõuab see kannatust ka linnaelanikelt. Lõppeesmärk on seda väärt, sest usume, et korralik tramm ja hea infrastruktuurisüsteem muudavad linnaruumi tänapäevasemaks ja keskkonnasõbralikumaks.
Ehituse eelarve on konsortsiumi pakkumise järgi 26 040 071,72 eurot, millest keskkonnainvesteeringute keskus rahastab projekti ELi ühtekuuluvusfondi säästva transpordi arendamise toetamise meetmest 18,91 miljoni euro ulatuses.
Loo autorid: Tiit Joosti, Merko Ehitus Eesti projektidirektor ning Jan Minski, KMG Inseneriehituse projektijuht
Mis on misTrammiteed ehitab kolme ehitaja konsortsium
3. ja 4. trammiliini taristu rekonstrueerimise projekteerimis- ja ehitustööde tellija on Tallinna Linnatranspordi AS. Tööde tegemiseks korraldati riigihange, mille võitis konsortsium, kuhu kuuluvad AS Merko Ehitus Eesti, KMG Inseneriehituse AS ja Ratatek OY.
Ehituse haldamiseks on TLT sõlminud lepingu OÜga Vealeidja, kes on tellija esindaja, projektijuht ja teeb ka omanikujärelevalvet.
AS Merko Ehitus Eesti on Eesti ehitusettevõte, mis teostab üld-, insener-, elektri-, teede- ning elamuehituse töid.
KMG Inseneriehituse AS on 2007. aastal loodud taristute rajamisele spetsialiseerunud ettevõte. Peamised tegevusvaldkonnad on sadamate ehitus, vee- ja heitveetöötlusjaamade, biogaasijaamade, rööbasteede ja nende taristu ning muude insenertehniliste ehitiste rajamine.
Ratatek OY on 2008. aastal asutatud Soome ettevõte, mille peamine tegevusala on elektritranspordi kontaktvõrkude ning veoalajaamade projekteerimine ja ehitus.
Trammiliini rööpad toodetakse ning kõverate tarbeks painutatakse Austrias ning pöörangud ja ristkohad toodetakse sama kontserni kuuluvates tehastes Lätis ning Rumeenias.
Kontaktvõrguga seonduv toodetakse paljuski Tšehhis. Samuti on rööbaste ning kontaktvõrgu paigaldustööde teostajatena kaasatud ettevõtteid Tšehhist.
Allikad: Tallinna Linnatranspordi AS, AS Merko Ehitus Eesti, KMG Inseneriehituse AS
Tasub teada
Vahetusse läheb 30 km elektriliine ja 11 km rööpaid, uuendatakse ka sõidutee. Trammiliini ehituslepingu järgi rekonstrueeritakse trammiliini number 4 trammiteed ning Pärnu maantee depooteed, viiakse teed betoonalusele, vahetatakse välja kontaktvõrk Tondilt Ülemistele ja Kadriorgu ning rekonstrueeritakse kuus veoalajaama. Lisaks rajatakse trammitee pikendus Peterburi tee 2 kinnistule, kuhu ehitatakse ka trammide tagasipöördering.
Välja vahetatakse ca 30 kilomeetrit kontaktvõrgu õhuliine koos amortiseerunud postidega. Olemasolevat rööbasteed rekonstrueeritakse kokku ca 11 kilomeetri ulatuses, mille hulgas vahetatakse ka välja või rajatakse kokku 54 uut pöörangut, millest 12 on automaatselt juhitavad ja paigaldatakse 7 ristkohta.
Lisaks uue trammitee rajamisele uuendatakse teealused kommunikatsioonid, trassile jäävad sõidu- ja kõnniteed ning haljastus. Lahendatakse trammiteedelt sadevete ärajuhtimine ning peatustesse ehitatakse uued reisijate ooteplatvormid koos ootepaviljonidega.
Allikad: AS Merko Ehitus Eesti, KMG Inseneriehituse AS
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.