• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Euroraha hävitab turumajandust

    Indrek MäeFoto: Andras Kralla

    Mõttekojas Praxis euroraha kasutamise edulooks tituleeritud Elron moonutab vabaturumajandusele omast vaba konkurentsi, leiab börsitoimetuse ajakirjanik Indrek Mäe.

    Praxise uuring toob esile, et 2007–2013 on Elroni liinide arv kasvanud poolteist korda ja rongireisijate arv 1,24 korda. Statistikaamet möönab, et kümne aastaga on raudteetranspordi kasutajate arv suurenenud 12 protsenti. Nagu ka Praxise uuringust selgub, on raudteeliikluse populariseerimine õnnestunud eelkõige dotatsioonide toel, rekonstrueerides raudteid, ehitades ümber raudteeobjekte ning soetades uusi elektrironge.
    Lõiv vabalt konkurentsilt
    See aga tähendab, et dotatsioonide abil üritatakse sõitjaid üle meelitada bussiliikluselt, mis toimib efektiivselt ilma igasuguse kõrvalise abita. Raudteeliikluse doteerimine on aga maksumaksja raha raiskamine, sest transporditeenus suudaks edukalt ellu jääda ka ilma selleta.
    Tallinna–Tartu liinil pakub LuxExpress odavamat teenust, kui seda suudab maksumaksja rahal toimiv Elron – esimene suudab oma püsiklientidele pakkuda parimal juhul isegi 6eurost täispileti hinda, samas kui raudteel naljalt alla 9 euro ei saa. Madalama hinna juures on LuxExpressi teenus ka oluliselt mugavam. Seejuures on bussid tihedalt üle broneeritud ning pileti saamine võib osutuda omaette kunstiks – nõudlust järelikult jagub. Elron aga teab, et riigi toel jäädakse alati ellu, ning see ei motiveeri neid pingutama.
    Kuna bussiliiklusele on kehtestatud ka seadusandlikke piiranguid liinilubade taotlemisel, tekib paratamatult tunne, et vägisi üritatakse paremat teenust pakkuvate konkurentide turuletulekut takistada. On ju ka praegune majandus- ja taristuminster Kadri Simson küll Rail Balticu saaga kontekstis mitu korda rõhutanud, et tahab maanteelt ära koristada veoautosid, sama üritatakse teha ilmselt bussiliiklusega. Vabas demokraatlikus turumajandust väärtustavas riigis on selline sekkumine aga lubamatu ning tarbija eelistuse peaks määrama turg, mitte riik.
    Kindlasti on vale nimetada suurenenud nõudlust rongiliikluses edulooks, sest see on võimalik üksnes tänu toetustele. Vabas konkurentsis oleks Elron sunnitud oma piletihinda mitmekordistama, mis kohe kindlasti poleks enam raudteereisijale atraktiivne.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Adam Erki Enok: elekter on kallis. Aga kes investeeriks tootmisesse, kui hind võib nulli kukkuda?
Elektri hind on kõrge ja kahjustab nii ettevõtete konkurentsivõimet kui ka eraisikute toimetulekut. Erakond Isamaa on välja hüüdnud plaani hinda kunstlikult alla tuua, kuid see ei lahenda olukorda, kus tootmisvõimsusi on lihtsalt puudu. Vaja oleks hoopis mehhanismi, mis julgustaks uutesse tootmisseadmetesse investeerimist, kirjutab päikesepaneelide tootearenduse spetsialist Adam Erki Enok.
Elektri hind on kõrge ja kahjustab nii ettevõtete konkurentsivõimet kui ka eraisikute toimetulekut. Erakond Isamaa on välja hüüdnud plaani hinda kunstlikult alla tuua, kuid see ei lahenda olukorda, kus tootmisvõimsusi on lihtsalt puudu. Vaja oleks hoopis mehhanismi, mis julgustaks uutesse tootmisseadmetesse investeerimist, kirjutab päikesepaneelide tootearenduse spetsialist Adam Erki Enok.
USA aktsiaturud alustasid uut nädalat langusega
USA suurimad aktsiaindeksid lõpetasid esmaspäeva langusega ning tähtsaid uudiseid, mis oleks investorite meeleolusid tunduvalt muutnud, ei ilmunud. Jätkuvalt muretsetakse kõrge inflatsiooni ja rahapoliitika karmistamise pärast, vahendab Reuters.
USA suurimad aktsiaindeksid lõpetasid esmaspäeva langusega ning tähtsaid uudiseid, mis oleks investorite meeleolusid tunduvalt muutnud, ei ilmunud. Jätkuvalt muretsetakse kõrge inflatsiooni ja rahapoliitika karmistamise pärast, vahendab Reuters.
Baltika juht lahkub ametist
Baltika juhatuse esimees Flavio Perini lahkub poolte kokkuleppel ametist, uueks juhiks saab senine juhatuse liige Brigitta Kippak.
Baltika juhatuse esimees Flavio Perini lahkub poolte kokkuleppel ametist, uueks juhiks saab senine juhatuse liige Brigitta Kippak.
Soome tarbijate usk tulevikku varises kokku
Kui tänavu peaks Soome reisijate häälekat vestlust Tallinna tänavatel väheks jääma, siis pole imestada midagi: tarbijate nii nõrka kindlust majandusolukorra suhtes sealne statistika ei mäletagi.
Kui tänavu peaks Soome reisijate häälekat vestlust Tallinna tänavatel väheks jääma, siis pole imestada midagi: tarbijate nii nõrka kindlust majandusolukorra suhtes sealne statistika ei mäletagi.
Venemaa ja Valgevene kaupade impordi täielik lõpetamine mõjutaks enim logistika-, metalli- ja puidusektorit
Venemaa ja Valgevene kaupade impordi täielik lõpetamine mõjutaks enim Eesti logistika-, metalli- ja puidusektorit, kus teistest riikidest pärit asenduskaubad on enam kui veerandi võrra kallimad, selgub Arenguseire Keskuse lühiraportist.
Venemaa ja Valgevene kaupade impordi täielik lõpetamine mõjutaks enim Eesti logistika-, metalli- ja puidusektorit, kus teistest riikidest pärit asenduskaubad on enam kui veerandi võrra kallimad, selgub Arenguseire Keskuse lühiraportist.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.