Indrek Mäe • 8. mai 2017 • 2 min
Jaga lugu:

Euroraha hävitab turumajandust

Indrek Mäe  Foto: Andras Kralla

Mõttekojas Praxis euroraha kasutamise edulooks tituleeritud Elron moonutab vabaturumajandusele omast vaba konkurentsi, leiab börsitoimetuse ajakirjanik Indrek Mäe.

Praxise uuring toob esile, et 2007–2013 on Elroni liinide arv kasvanud poolteist korda ja rongireisijate arv 1,24 korda. Statistikaamet möönab, et kümne aastaga on raudteetranspordi kasutajate arv suurenenud 12 protsenti. Nagu ka Praxise uuringust selgub, on raudteeliikluse populariseerimine õnnestunud eelkõige dotatsioonide toel, rekonstrueerides raudteid, ehitades ümber raudteeobjekte ning soetades uusi elektrironge.

Lõiv vabalt konkurentsilt

See aga tähendab, et dotatsioonide abil üritatakse sõitjaid üle meelitada bussiliikluselt, mis toimib efektiivselt ilma igasuguse kõrvalise abita. Raudteeliikluse doteerimine on aga maksumaksja raha raiskamine, sest transporditeenus suudaks edukalt ellu jääda ka ilma selleta.

Tallinna–Tartu liinil pakub LuxExpress odavamat teenust, kui seda suudab maksumaksja rahal toimiv Elron – esimene suudab oma püsiklientidele pakkuda parimal juhul isegi 6eurost täispileti hinda, samas kui raudteel naljalt alla 9 euro ei saa. Madalama hinna juures on LuxExpressi teenus ka oluliselt mugavam. Seejuures on bussid tihedalt üle broneeritud ning pileti saamine võib osutuda omaette kunstiks – nõudlust järelikult jagub. Elron aga teab, et riigi toel jäädakse alati ellu, ning see ei motiveeri neid pingutama.

Kuna bussiliiklusele on kehtestatud ka seadusandlikke piiranguid liinilubade taotlemisel, tekib paratamatult tunne, et vägisi üritatakse paremat teenust pakkuvate konkurentide turuletulekut takistada. On ju ka praegune majandus- ja taristuminster Kadri Simson küll Rail Balticu saaga kontekstis mitu korda rõhutanud, et tahab maanteelt ära koristada veoautosid, sama üritatakse teha ilmselt bussiliiklusega. Vabas demokraatlikus turumajandust väärtustavas riigis on selline sekkumine aga lubamatu ning tarbija eelistuse peaks määrama turg, mitte riik.

Kindlasti on vale nimetada suurenenud nõudlust rongiliikluses edulooks, sest see on võimalik üksnes tänu toetustele. Vabas konkurentsis oleks Elron sunnitud oma piletihinda mitmekordistama, mis kohe kindlasti poleks enam raudteereisijale atraktiivne.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt