• OMX Baltic0,07%295,56
  • OMX Riga−0,09%920,14
  • OMX Tallinn−0,07%2 005,98
  • OMX Vilnius0,54%1 232,55
  • S&P 5000,51%6 448,26
  • DOW 30−0,05%45 271,23
  • Nasdaq 1,02%21 497,73
  • FTSE 1000,18%9 194,16
  • Nikkei 2251,53%42 580,27
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%94,61
  • OMX Baltic0,07%295,56
  • OMX Riga−0,09%920,14
  • OMX Tallinn−0,07%2 005,98
  • OMX Vilnius0,54%1 232,55
  • S&P 5000,51%6 448,26
  • DOW 30−0,05%45 271,23
  • Nasdaq 1,02%21 497,73
  • FTSE 1000,18%9 194,16
  • Nikkei 2251,53%42 580,27
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%94,61
  • 04.09.25, 10:30

Mart Raamat: rohe- ja rahatormi eel valitseb ärev vaikus

Bussiturul oli 2024. aastal nii-öelda puhkeaasta, kuid probleemid prõmmivad nüüd uksele, kirjutab SEBE AS juhatuse liige Mart Raamat Infopanga bussiettevõtete aastaraportile antud kommentaaris.
Mart Raamat esinemas transpordikütuste aastakonverentsil 2024.
  • Mart Raamat esinemas transpordikütuste aastakonverentsil 2024.
  • Foto: Raul Mee
2024. aasta võimaldas bussindusel esimest korda mitme aasta jooksul natukene rahulikumalt hinge tõmmata.
Alates 2020. aastast on toimunud korralik sõit Ameerika mägedel, kus sektorit rappis COVIDi kriis, sellele järgnes Venemaa agressioonist tulenenud kütuste hinnaralli ja nende tagajärgede lappimisega maadles sektor 2023. aastal veel üsna korralikult.
Kuna mullu ei toimunud ka ühtegi suuremat ühistranspordihanget, siis võimaldas „puhkeaasta“ tegeleda operatsioonide korrastamise ja tuleviku planeerimisega.
Sarnaselt muu maailmaga toimib ühistransport Eestis suuresti dotatsioonipõhiselt – maksumaksja rahastab kohaliku ja riigi tasandi bussitransporti enam kui 200 miljoni euroga. Kahjuks pidurdab bussiettevõtete tegutsemisindu iga-aastane mure selle üle, kas riigieelarvest leitakse vajaminevad miljonid maakondliku bussiliikluse dotatsiooni maksmiseks või mitte. Seni on olukord lahendatud valitsuse reservidest täiendava lisaraha eraldamise kaudu ja nii jäi hullem ära ka mullu.
Riik pani kunagise tasuta ühistranspordi gambiidiga enda alla aga tiksuma viitsütikuga pommi, sest tulevastel aastatel kasvab vajadus leida lisaraha tõusvate ühistranspordi dotatsioonide maksmiseks hüppeliselt.
Autoettevõtete Liidu ja Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu sõlmitud üldtöökokkuleppe järgi tagatakse järgmistes hangetes bussijuhtidele Eesti keskmise palga tasemel töötasu.
Loe Infopanga bussiettevõtete aastaraportit siit.

Seotud lood

Saated
  • 02.09.25, 12:45
Analüütik: logistikasektori langus on pidurdunud, aga mitte lõppenud
Logistikasektoris on eelmise aasta näitajates näha, et langus on pidurdunud, aga see ei ole lõppenud, rääkis Äripäeva Infopanga konkurentsianalüütik Sigrid Kõiv. "Mulle tundub, et siin tegelikult see langus veel jätkub."
Arvamused
  • 30.09.24, 15:09
Hansabussi juht: jäime ellu, nüüd tuleb arenguks teha õiged valikud
Riigi raha kasutatakse endiselt ebaefektiivselt
Tasuta ühistranspordi kadumine annab märku riikliku rahastuse ümberkujundamise vajadusest. See muudatus võiks olla sektori jaoks kauaoodatud värskendus, kirjutab aktsiaseltsi Hansabuss juhatuse esimees Indrek Halliste Infopanga bussiettevõtete aastaraportile antud kommentaaris.
Arvamused
  • 25.09.19, 06:00
Priit Heinaste: tasuta ühistranspordi kasvunumbrid eksitavad
Tasuta ühistransport on ehe näide sellest, kuidas riik võib oma otsustega tekitada tõrkeid toimivasse ettevõtluskeskkonda, kirjutab KPMG vandeaudiitor Priit Heinaste Äripäeva Infopanga bussiettevõtete aastaraportile antud kommentaaris.
  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.25, 15:20
Kohaliku tootja Rõngu Pagari äri edeneb kodumaise Coop Panga toel
Eesti üks armastatuim pereettevõte Rõngu Pagar võttis ligi aasta tagasi ette pangavahetuse ning kasutab nüüd igapäevaselt kodumaise Coop Panga teenuseid. Nad on üks enam kui 20 000 Coop Panga ärikliendist, kes viivad elu edasi igas Eestimaa paigas.

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele