5. august 1996 kell 22:00

Scansped Group lõi megafirma Eesti ekspedeerimisturule

Kliendid on teadmatuses. Balti Transpordi teenuseid kasutava hulgimüügifirma ASi Kiil & Ko müügijuht Erbi Kildjeri sõnul on veel vara kommenteerida suurfirma tekke mõjusid turule. «See on segane värk, kus lepingud vajavad veel täpsustamist.»

ASi Microlink logistikaosakonna juhataja Merle Lindmaa on kindel, et ekspedeerimisturul on jõutud monopolini, kus Scansped hakkab hindu dikteerima. «Allapoole hinnad küll ei tule,» on Lindmaa hinnatõusus kindel ja viitab Balti Transpordi müügijuhilt saadud informatsioonile.

Endised Eesti suured ekspedeerimisfirmad, mis näevad peale Balti Transpordi ja Scansped Eesti ühinemist välja tunduvalt väiksemad, ei leia põhjust paanikaks.

ASi EE Trans tegevdirektor Jaanus Truu loodab, et väiksemad firmad ainult võidavad kahe suure ühinemisest. Tekkivate segaduste ja purunevate ekspedeerimiskettide tõttu kaotab suurfirma palju endisi kliente.

ASi Tallinna Autoveod juhatuse esimees Jüri Suursoo ja ASG Eesti tegevdirektori asetäitja Mati Kärt leiavad, et nende positsioonid ainult tugevnevad. Turule jääb kahe tugeva konkurendi asemele ainult üks. Mati Kärt on ka kindel, et suurfirma loomine ei anna võimalust tekitada veel monopoli.

Endine Balti Transpordi ja praegune ASi Scansped Eesti (endine Autoekspress) asedirektor Meelis Arumeel lubab, et erinevate teenuste osas võib tulevikus esineda nii hinnatõuse kui ka langusi. Ta ei ole kindel, et Scanspedist saab ekspedeerimisturul hinna dikteerija, kuid kindlasti on tegemist niivõrd suure ettevõttega, et teised peavad arvestama sellega, mida Scansped teeb.

Balti Transpordi möödunudaastane käive oli 69 miljonit krooni, Scanspedil 41 miljonit. Sellest lähtuvalt loodavad Arumeel ja Kütt tänavu Balti Transpordi ja Sansped Eesti ühiseks käibeks ligikaudu 120--130 miljonit krooni.

Konkurendid nii helget tulevikku ei ennusta. Alar Lõhmuse teooria järgi oli Balti Transpordi emafirma Huolintakeskus OY Soomes ainus suurem rahvuslikul kapitalil põhinev ekspedeerija. Peale firma rootslastele üleminekut loobuvad soomlased aga sügavalt arenenud rahvustundest firma teenustest. Seetõttu võib ka Eesti Scanspedi grupi käive jääda alla saja miljoni krooni.

«Seda konkurendid muidugi loodavad ja meie ka ei tea pead pakule panna,» kommenteerib Kütt. Samas leiab aga Kütt, et rahvustundest pakatavatel Soome klientidel ei ole paraku alternatiivi. On küll väikseid firmasid, kui need ei suuda pakkuda vajalikul tasemel teenust, arutleb ta.

Svex Eesti juhatuse esimees Jaan Lepp viitab klassikale. Klassikalise ühinemise tagajärjena kaotavad Balti Transport ja Scansped Eesti 25 protsenti oma turust. Firmade erinevate partnerivõrkude tõttu tekkib ühinemisel palju huvide konflikte. Lepp toob näitena Balti Transpordi endise koostööpartneri Nordic Transpordi, kes on aga Scanspedi konkurent Skandinaavias. Seetõttu ütles Nordic Transport lahti koostööst Balti Transpordiga, mistõttu kaotas Eesti firma mitmeid kliente.

Meelis Arumeel tunnistab, et Nordic Transport keeras kõik kraanid kinni juba paar tundi peale Balti Transpordi omanikuvahetust. Praegu võib aga Arumeel juba õnnelikult nentida, et kui kliendid keeldusid algul kategooriliselt vahetama oma kohalikku agenti, siis nüüd on nad hakanud ümber mõtlema. Sealsel ekspedeerijal puudub Eestis koostööpartner.

Scansped Eesti ületoomiseks Balti Transpordile kuuluvasse ma ja tuleb ettevalmistada 400 m2 kontoripinda. Arumeele väitel lähevad ainuüksi ümberehitused maksma 3,7 miljonit krooni. «Kogu selle show maksumus on aga ligikaudu 5--6 miljonit krooni,» nendib ta.

Arumeelel on aga põhjust pingutada. Kui alguses taheti teda jätta juhtima vaid Balti Transporti, mis jääb BTLi kuuluvana Eestis tegelema lennu- ja konteinervedudega, siis praegu on olemas emafirma nõusolek tema asumiseks Scansped Eesti asedirektoriks (tegevdirektoriks saab endine Balti Transpordi tegevdirekor Kari Peltonen). Scansped Eesti finantsdirektori Peeter Küti väitel hakkab mõlemale firmale kuulunud autovedudega tegelema hakkava Scansped Eesti käive moodustama 80protsenti kogu Scanspedi grupi Eesti käibest.

Endise Scansped Eesti tegevdirektor Toomas Teramäe saatusest teatakse vähe. Ekspedeerimisringkondi tundvad inimesed kinnitavad, et Teramäele sai saatuslikuks firma töötajaskond, mis koosnes enamjaolt sugulastest. See aga ei meeldinud Rootsi emafirmale.

Ka Arumeel ei lükka seda väidet ümber, öeldes, et tal on töötajate nimekirjad, millest on näha, et Scanspedis töötavad isad, pojad, abikaasad ja teised lähedased sugulased. «Minu kaadripoliitika on olnud, et ei sugulasi, ei tuttavaid,» on Arumeel kategooriline. «Vanasti olid kolhoosis ka kõik sugulased ja sellepärast seal töötegemist ei toimunudki,» lisab ta.

Küsimusele kummad vabastatakse töölt, kas isad või pojad, Arumeel konkreetset vastust ei anna. Tema sõnul saavad inimesed ise asjast aru ja on seetõttu vabatahtlikult firmast lahkumas. Samuti on talle teada, et Toomas Teramäele pakub Scansped konsultandi kohta.

Ekspedeerimisringkondades ollakse aga arvamusel, et Teramäe võib mitte soovida oma tagandamisega leppida plaanida endiste Scanspedi töötajatega uue firma asutamist.

Peeter Küti arvates puudub Eestis nii suur kapital, et oleks võimalik luua uut suurt ekspedeerimisvõrku.

Arumeele sõnul on väikefirmana üritamisel siiski mõtet, kui leitakse oma nishsh. Tema ütlusel puudub suure tehase mingil osakonna töötajal motivatsioon minna öösel sadamasse kaubale vastu, et muuta transport firmale odavamaks. Suurfirma logistikat korraldaval väikeekspedeerijal on see aga ainus võimalus elada.

Suurusjärgu võrra väiksemasse firmasse kolinud endine ASi ASG Eesti direktori asetäitja ja praegune ASi In Time juhatuse esimees Alar Lõhmus leiab samuti, et väikefirmade turul püsimise võti peitub eelkõige kindlas spetsialiseerumises ja oma ala tundmises. In Time on enda jaoks välja valinud terminaalidevahelise veo. Suurtel ekspedeerimisfirmadel on aga käsk tegeleda kõigega, olenemata, kas nad sellest midagi ka jagavad, räägib Lõhmus. «ASG Eesti emafirmast küsiti, kas ma lennukit olen näinud ja pandigi lennutransport käima,» toob ta näite suurfirma pealiskaudsusest. Parim näide spetsialiseerumisest on Lõhmuse väitel AS Svex Eesti, kes tegeleb ainult Rootsi vedudega. Nende Rootsi vedude maht on suurem, kui Scanspedil ja ASG-l kokku.

Lõhmuse arvates võib julgelt üritada uute ekspedeerimisfirmade loomisega, kuna Euroopas on veel palju vabu partnereid. Samas mõistab ta olukorra keerukust, kui meenutab ASG Eesti algusaegu. «Algus on maru lihtne, kui suured rahad on taga.»

Hetkel kuum