Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaupluse valgustuse põhinõuded
Kaupluse omanik peab enne valgustusprojekti tellimist endale selgeks tegema:
- millist kaupa müüma hakatakse
- milline on firma müügistrateegia
- kes on kaupluse sihtgrupp.
Valguslahendus sõltub kaupluse tüübist. Kas on tegemist
- hulgimüügilaoga, kus mööblit peaaegu polegi
- iseteenindava kauplusega, kus põhirõhk on funktsionaalsusel
- spetsialiseeritud kauplusega, mis on olenevalt kauba väärtusest ka vastavalt kujundatud
boutique- 'iga, mille on kujundanud sisearhitekt.
Eespool nimetatud tegureid arvestades määravad valgustuse projekteerijad kaupluse asukoha nn nelinurkmaatriksil ja valivad sobivad valgustid.
Üldnõue on, et valgustus on mitmetasandiline.
- Üldvalgus annab üldise tunnetusliku fooni.
-Teisel tasandil on valgustus, mis valgustab kindla sektsiooni, eristab kaubagrupid.Kolmas tasand on rõhutatud aktsentvalgus, mis valgustab näiteks mõnd hästi riietatud mannekeeni.
Lisaks poe valgustusele on oluline vaateakende ja vitriinide õige valgustatus.
- Üldnõuetele lisanduvad kindla kauplusega seonduvad spetsiifilised tegurid.
Nii näiteks pole soovitav väärismetalli vitriini projekteerida halogeenvalgustitega, eriti kui vahemaa valgusti ja eksponaadi vahel on väike. Halogeenlamp annab palju soojust, kuld ja hõbe on aga head soojusjuhid ning ehted lähevad tuliseks.