Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Käekäik sõltub autotööstuse arengust
Daugavpilsi ketitehas loodi 1949. aastal ja oli omal ajal NSV Liidu suurim kettajamite tootja. Firma restruktureeriti ja erastati 1995. aastal, mil 49,8% osalus aktsiakapitalis müüdi Baltijas Tranzitu Bankale. Viiendik aktsiatest erastati tehase töötajatele ning ülejäänud aktsiad erastamissertifikaatide eest avalikkusele. Erastamislepingu järgi peab tuumikinvestor kolme aasta jooksul säilitama 1300 töökohta ja investeerima tehasesse aastaks 2000 3,5 miljonit latti.
Daugavpilsi ketitehase tootmisvõimsus on 17 miljonit jooksvat meetrit erinevaid tööstuslikke ja auto- ning jalgrattatööstuses kasutatavaid kette aastas. Praegu on osal ettevõtte toodetel ISO 606-82 standardi sertifikaat, 1998. aasta lõpuks loodetakse enamikule toodetele saada ISO 9000. Hetkel kasutab tehas umbes 40% oma tootmispotentsiaalist. Tootmismahu tahab Daugavpilsi tehas suurendada 1997. a 6,6 miljonilt 1999. a 7,3 miljonile ketimeetrini. Ettevõtte peamised turud on SRÜ riigid, kuhu läheb 72% toodangust, Saksamaa (13%) ja Balti riigid (4%).
Kogu tootmine toimub ühes hiidtootmishoones. Analüütikud peavad seda ebamajanduslikuks, kuna püsikulutused sooja- ja energiatarbimisele on suured. Enamik kasutatavatest masinatest ja muust tehnikast on ettevõtte oma toodang ja enam kui 20 aasta vanune. Ettevõtte suurimad tarnijad on kolm Venemaa ettevõtet: IZSTAL ning Magnitogorski ja Beloretski metallurgiakombinaat, kelle tarnitav toormaterjal on 25--40% odavam lääne tarnijate omast. Soodne toore ja suhteliselt odav tööjõud lubab Daugavpilsi tehasel toota peaaegu poole odavamalt, kui seda teevad tema Lääne-Euroopa konkurendid.
Ettevõtte läinud aasta majandustulemusi võib hinnata heaks. Aasta alguses prognoositud kasum (615 000 latti) ületati esimese üheksa kuuga, ning ehkki analüütikud suhtusid pessimistlikult viimase kvartali müügitulemustesse, jõudis 1997. a auditeerimiseelne kasum 695 600 latini. Aasta netokäive oli 8, 939 mln latti. Koos käesoleva aasta alguses registreeritud uue emissiooniga kaubeldakse Riia börsi põhinimekirjas 7,04 miljoni Daugavpilsi ketitehase ühelatise nominaaliga aktsiaga.
Talinvest Suprema analüütiku Raivis Cakulsi hinnangul on Daugavpilsi tehasel, kelle põhiline eelis on toodangu madal omahind, võimalik omakapitali tootlikkust suurendada põhiliselt tootmismahu laiendamisega. Samas on ketitööstuse läbimüük tihedalt seotud autotööstuse käekäiguga, Daugavpilsi puhul Venemaa autotööstusega, mis ei taga tehasele stabiilset turgu.