Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jaapanlased asendavad d?iibil rattad roomikutega
Jaapani suurim autotootja Toyota katsetab omapärast seadet, mis mõeldud maastikuautode lisavarustuseks, kasutamiseks ülirasketes teeoludes -- lumes, mudas, liivas jne --, seal, kus tavaliste ratastega maastikuauto jänni jääks.
Erinevalt enamikust roomikautodest saab crawler'iga sõidukit juhtida tavalise rooli abil. Crawler kujutab endast kummiroomikute plokki, mis paigutatakse tavalisele maastikuautole. Mingeid olulisi ümberehitusi auto juures tegema ei pea. Paigaldamine pole oluliselt keerulisem kui tavaline rattavahetus -- selleks võetakse autolt rattad alt ja asendatatakse need ratastest, ülekannetest ja kummiroomikust koosneva konstruktsiooniga.
Kuna crawler'id pole mõõtmetelt kuigi suured, võib need ka auto pagasiruumi kaasa võtta ja vajadusel alla panna. Toyota hoiatab siiski, et päris igamehe tööga tegu ei ole, kogenud mehaanikul kulub nelja ratta asendamiseks umbes tund.
Kui tavaline ratas kipub pehmes pinnases läbi vajuma ja auto võib seeläbi põhjale kinni jääda, siis tänu roomikutele muutub olukord märgatavalt. Ühest küljest on tegu suurema kontaktpinnaga, teisalt auto muutumisega kõrgemaks.
Hetkel on Toyotal käimas testi- ja esitlusperiood (eelmisel kuul katsetati crawler'eid ka Soomes).
Suurima läbisõiduga crawler'id on läbinud 30 000 kilomeetri ringis. Siledal teel suutvat selline roomikutel Toyota arendada 80--100 km/h kiirust. Kas crawler ka seeriatootmisse jõuab ja milline tuleb tema hind, pole veel teada.
Siiski on Toyota teatanud, et lisaks LandCruiserile kavatsetakse crawler'eid katsetada maastikuautodest ka 4Runneri ning väikeveokitest T100 ja Tacoma juures.