Tõnu Tramm • 8 juuli 1999

Maastur pistab rinda limusiiniga

Eile ja üleeile üldsusele esitletud uue Jeep Grand Cherokee roolis olles kipub vägisi ununema, et tegemist ei ole luksusklassi Mercedese, vaid maastikuautoga.

Äripäevale uut luksusmaasturit tutvustanud ASi Balti Ameerika Auto direktor Maksim Strasch ei suuda muiet tagasi hoida, kui ajakirjanik kitsal teel tagasipööret tehes kõrge kõnniteeserva ees auto pelglikult seisma jätab. «Lase aga julgelt, see ju maastikuauto,» lausub Strasch julgustavalt.

Tõepoolest, hiljuti uuenduskuuri läbinud Jeep Grand Cherokee roolis unustad, mis autoga tegemist ning siledal linnatänaval sõites ei tule selle pealegi, et sama masinaga võib minna metsa kivide ja kändude otsa turnima.

Rikkaliku lisavarustusega ameeriklase salongis on limusiinlikult vaikne, vedrustus sujuv ja pehme ning uus 4,7-liitrine bensiinimootor tagab kiirenduse, mis peaks ka kõige nõudlikuma kliendi muhelema panema.

Miinuspoolelt torkab esmapilgul silma vaid see, et rooli taha istudes leiab parem käsi kõigepealt jaotuskasti kangi. Käigukang on viidud millegipärast hoopis kõrvalistuja käeulatusse. Arvestades aga, et automaatkasti puhul on juhil kangi tarvis vaid liikumahakkamisel ja seismajäämisel, kuulub see näpukas pigem norimise valdkonda.

Sellest, et limusiini ja maasturi ühtesulatamine on ameeriklastel taas igati õnnestunud, annab märku eestlaste suur huvi lihtrahvale hinna tõttu kättesaamatu masina vastu. Uusi maastureid on müüdud tosina jagu ning ostuhuvilisi ei sundinud salongiuksel ringi keerama ka aprillis jõustunud autoaktsiis. Viimane kergitas kõige kallima masina hinna koguni 65 000 krooni võrra kõrgemale. Seevastu oli 1. juuli aktsiisilangus ostjaile suisa kingitus.

Autode tarneaeg on pikk ning eriti nõudlikul ostjal on lootust dzhiibiomanikuks saada alles selle aasta lõpus. Maksim Straschi sõnul jõuab Eestisse keskmiselt kaks autot nädalas, millest enamik on ette ära müüdud.

Vastupidiselt eeldustele pole tänavu Venemaale viidud ühtegi luksuslikku maasturit, sest tollimaks teeb niigi kõrge auto hinna pea kahekordseks. Samuti puudub idanaabritel arvestatav teenindusvõrk.

ASi Balti Ameerika Auto müügijuht Villu Leegen lausub siiski lohutuseks, et nad on partii autosid omal käel ära tellinud ning valdav enamik ostjaid ei ole värvi suhtes nii nõudlik, et vaevuks kuid ootama.

Lisavarustuse tellimisest on Cherokee Limitedi puhul üsna kohatu rääkida. Kahetsooniline infrapuna kliimaseade, kuuekohaline CD-boks, enam kui kümmet funktsiooni sisaldav pardakompuuter, elektrooniline mitmekiiruseline automaatkäigukast, uus nelja ratta veo süsteem, nelja ratta ABS-pidurid jpm on Cherokee Limitedi põhivarustuses. Lühidalt -- peale toonitud klaaside ja hirmkalli katuseluugi pole sellele masinale midagi juurde tellida.

Küll aga on veidi madalama hinnaga (alates 596 300 kroonist) saadaval Grand Cherokee Laredo, millel puuduvad nahkistmed, kliimaseade ja veel nipet-näpet, kuid nende lisamine oleks ka üsna mõttetu. Lihtsam on osta kohe kõrgema varustusastmega Limited.

Uus Cherokee on esimene Jeep, mis on kujundatud ja testitud lennunduses kasutatava kolmemõõtmelise modelleerimisprogrammiga. Kõik selle abil loodud detailid valmisid esmalt digitaalkujul, alles siis asuti päris ehituse juurde.

Võrreldes eelmise Grand Cherokeega on tegemist täiesti uue autoga. Masin on ümaram, juurde on tulnud nii pikkust, laiust kui ruumikust. «Vanalt mudelilt on üle võetud vaid 127 detaili,» kinnitab Villu Leegen, kes ei tea päris täpselt isegi, kus need asuvad. Kindel on see, et nii kere, veermik kui mootor on täiesti uued.

Senise 5,9 ja 5,2 V8 jõuallika asemel on valida kolme variandi (4-liitrise R6, 4,7-liitrise V8 bensiinimootori või 3,1-liitrise turbodiisli) vahel. Ehkki seni on lõviosa müüdud autodest 4,7-liitrise bensiinimootoriga, tuntakse Leegeni sõnul huvi ka ökonoomsema diiselmootori vastu. Üldjuhul ei ole aga luksusmaasturi ostjale mõneliitrine kokkuhoid peamine, sest 162kW V8 ületab turbodiisli võimsuse ligi 60 kilovatiga.

Hetkel kuum