Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Külmikautod saavad jälle üle piiri
Veod külmikautodega seiskusid kaheks nädalaks sellepärast, et vedajatele ootamatult otsustas veterinaaramet hakata nõudma autode Euroopa Liidu nõuetele vastavust. «Äkki hakati piiril nõudma, et külmikautol oleks eurosertifikaat,» rääkis transpordifirma T.R. Tamme Auto OÜ juhataja Toomas Tamme. «Sinnani oli sertifikaadi olemasolu ainult soovituslik.»
Tamme sõnul seisis toiduainete eksport peaaegu kaks nädalat, sest enamikul Eesti külmikautodel pole ELi sertifikaati. «Täna läksid autod jälle teele, aga ei tea, kas neid ka üle piiri lastakse või tulevad jälle tagasi,» ütles Tamme eile.
T.R. Tamme Autol on üle 30 külmikauto, millest vaid kümmekond omab ELi sertifikaati. «Uutele autodele antakse tootja poolt sertifikaat kaasa, kuid Venemaale ma uusi autosid küll saata ei saa -- sealsed teed lõhuvad need ära või siis varastatakse auto lihtsalt ära,» märkis Tamme.
Ühe auto seisupäev läheb veoteenuse tellijale maksma 200 Saksa marka ehk 1600 krooni, kahenädalane viivitus maksab ühe auto kohta seega umbes 22 000 krooni.
«Me ei saanud oktoobri keskpaigast alates külmutatud kala müüa, sest külmutusautod pidid päevapealt vastama euronõuetele,» nentis Läätsa Kalatööstuse Tallinna müügijuht Kert Romanov. Paljassaare Kalatööstuse Baltimaade müügijuht Jaan Lahtvee ütles, et päevapealt autode ELi nõuetele vastavust nõuda on rumalus. «Tuleb ikka vedajatele aega anda, et asja korda ajada, mitte lihtsalt töö ühel ilusal päeval seisma panna,» sõnas ta.
Teede- ja sideministeerium otsustas üleeile, et ELi nõuete karmi järgmist hakatakse piiril kontrollima alates aprillist. Seni on ELi sertifikaat taas soovituslik. Sertifikaadi saamiseks testitakse külmikauto külmiku külmapidavust ja kuidas ta ühtlast temperatuuri hoiab. Samas puudub Eestis koht, kus külmikautosid saaks testida.
«Sisuliselt ei muuda eurosertifikaat midagi, sest toiduainete veol peab auto nagunii töökorras olema,» ütles Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp. «Enamikul autodel sertifikaati pole, mis ei tähenda, et nendega toiduainete vedamine ohtlik oleks.»