Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maanteemull

    Tsiviliseeritud riikide demokraatiates tagab poliitilise stabiilsuse aastasadadega juurdunud tava -- poliitikutel tuleb oma opositsioonis öeldud sõnade eest valitsusse jõudes vastutada.
    Eesti ei ole kahjuks arenenud demokraatiaga riik. Eelmises riigikogus tegeles praegune valitsuskoalitsioon selliste seaduste läbisurumisega, mis pidid tolleaegse valitsuse tegutsemisvõimalusi piirama.
    Saatuse iroonia tõi aga need oma pesa poliitilised reostajad kevadistel valimistel võimule. Kogu võimul oldud poolaasta on nad nüüd tegelenud enda poolt omal ajal heaks kiidetud seaduste peatamise, külmutamise ja edasilükkamisega. Kannatajaks ei ole seejuures ainult invaliidid, pensionärid ja teised riigi sõnapidamisele lootvad elanikkonnagrupid. Seadusemulle puhuti ka näiteks teedemajanduses.
    Silmapaistvaimaks silmakirjatsejaks on praeguses valitsuses kujunenud teede- ja sideminister Toivo Jürgenson. Opositsioonis istudes mängis ta fanaatilist autosõitjate huvide kaitsjat, nõudes kütuseaktsiisi sihtsuunamist teede remontimiseks ja ehitamiseks. Olevat ebaõiglane sundida autokasutajat bensiiniaktsiisiga riigieelarve auke lappima. Selle aasta märtsis kuulutaski president välja teeseaduse, milles fikseeriti 75% kütuseaktsiisi kohustuslik rakendamine teedemajanduses.
    Võimule tulles sai valitsuskoalitsioonile selgeks tõsiasi, et teistele mõeldud ämber oli endale pähe tõmmatud. Tallinna ettevõtetele tulumaksusoodustuse andmiseks ja pensionikindlustuse teise samba loomise kava varjus Eestist raha väljakantimiseks otsustati kärpida riigi kulutusi infrastruktuuri arendamiseks.
    Ei unustatud ka teedeehituse kavasid ebamäärasesse tulevikku lükata. Teeseaduses fikseeritud kütuseaktsiisi kasutamise protsent jäi nüüd iseendile jalgu ja kohe unustati paljuräägitud «autokasutajate huvid». Järgmise aasta eelarves suunatakse üle poole kütuseaktsiisist tulumaksuvabastusega auklikuks puretud eelarve lappimiseks. Jürgensoni ülespuhutud maanteemull on seega lõhkenud ja ühe põhimõttelageda poliitilise afääri võiks lõppenuks lugeda.
    Paraku ulatub maanteeafäär sügavamale. Praegune koalitsioon tõstis opositsioonis olles hirmsat lärmi kütuseaktsiisi tõstmise pärast -- maanteehoiuks olevat kütuseaktsiisi raha piisavalt kogunenud. Maanteede ehitamise projektide edasilükkamise tingimustes võinuks ju autokasutajad siis oodata kütuseaktsiisi tõusu peatamist. Loomulikult ei juhtunud midagi taolist -- tõus jätkub. Muide, Jürgensoni loogika kohaselt olevat ka praeguses aktsiiside tõstmises süüdi eelmine valitsus, mitte tulumaksuvabastusega tekitatav eelarvedefitsiit.
    Valitsuskoalitsioon puhub maanteemulli mingil põhjusel ikka suuremaks. Kütuseaktsiisiga kogutakse järgmisel aastal ca kaks korda enam vahendeid, kui sellest teedele kavatsetakse eraldada, ja mingist finantside puudujäägist ei saaks nagu rääkida.
    Igasuguse loogika vastaselt kanditakse aga kütuseaktsiisi muudesse eelarveaukudesse, nii et ülefinantseeritud teedemajanduse elushoidmiseks taotletakse nüüd välislaenude võtmist. Laenu võib vaja olla küll ükskõik mille -- eelkõige plaanitavate relvaostude -- finantseerimiseks, aga igal juhul mitte kütuseaktsiisiga ülefinantseeritud teedeehituseks. Loomulikult on nii aktsiisikantimise kui ka välislaenu taotlemise idee taga minister Jürgenson.
    Majanduse arengut toetab eelkõige majanduskeskkonna stabiilsus ja infrastruktuuri pidev täiustamine. Nii ettevõtjad kui ka inimesed usuvad, et kui üht seadust toetavad vastuvõtmisel valitsuskoalitsioon ja opositsioon, siis ei mõjuta seda ka valitsuse vahetus. Praegune koalitsioon destabiliseerib oluliselt Eesti majandusarengut, süstides ebakindlust erakondade majanduspoliitiliste vaadete püsivuse suhtes.
    Maanteemulli lõhkemine ei paljasta ainult teatud erakondade ja poliitikute kahepalgelisust -- sel on hoopis tõsisemad ja pikemaajalised majanduspoliitilised tagajärjed.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.