Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarkvara rentimise teenusest sai sügismood
Maagiline ja kohustuslik akronüüm ASP (infotehnoloogia rakenduste rent) on vallutanud Eesti. See paistab vastu ajalehtedest ja kostab igal IT-ala konverentsil. Viimases Äripäva IT-juhtide ja tippjuhtide temaatilisel konverentsil hõlmas see 2/3 mahust. Olgugi et seda polnud pealkirjas nimetatudki. ASP on selle sügise IT-mood.
Enamik äriotsustajaid õieti ei tea, mida see ASP tähendab. Eestis on vaid mõned IT-spetsialistid asja põhjalikumalt uurinud. Kuid ASP on in sellegipoolest. Mis siis, et vaid vähesed oskavad nimetada tosinat ASP-lahendust kogu maailmas. ASP on sama in kui WAP pool aastat tagasi. Üritan asjas selgust tuua USA näidete varal, kus ise töökorraldust uurimas käisin.
ASP on hallatud tarkvara pakkumine kliendile. Teenusepakkuja ja teenuse ostja vahel on arveldusleping. Kuumaksed sisaldavad kõiki kulusid. Seega on arvutid, serverid, sidekanalid, tarkvara ja selle haldamine muutunud kliendi jaoks üheks teenuseks. Lihtsaks ja eelarvestatavaks.
Segadused ASP osas on ka USAs, kes on sel alal maailmas teistest ees. Ennustustes ASPi võimaliku mahu kohta 2003. aastaks on hinnangud erinevad: DataQuest pakub ASPi mahuks 22,7 mld dollarit; Forrester 11,3 mld dollarit; IDC aga vaid 3,8 mld dollarit (alles aastaks 2004). Seega ligi kaheksakordne vahe tuleviku planeerimisel! Gartner Group aga deklareerib, et 2001. aasta lõpuks on 70 ASP-äridest lõpetatud. Peamiseks põhjuseks kehv teenindus ja läbimõtlemata ärimudel. Summit Strategies väidab, et ASP-firmad on palju vähem efektiivsed tavapärastest IT-firmadest.
USAs on peamised valdkonnad kommunikatsioonitarkvara (e-post, sõnumiedastus ja grupitöö); finantstarkvara; web-kommertstarkvara (veebikataloogid, müügitehingud ja arveldus); õppe- ja eksamitarkvara.
Usun, et esimene peamine valkond Eestis saab olema just kommunikatsioonitarkvara, Microsoft Exchange?i ja Outlooki baasil. Tehnoloogia selleks on valmis ja maailmas on ka õnnestunud näited selles valdkonnas. USAs on momendil sadakond ASP-firmat, kes rendivad Exchange andmeedastuse keskkonda (e-post, grupitöö). Tavalise kontoritarkvara rentimine ASP-teenusena on vähem tõenäoline. USAs on see alles seitsmendal kohal. Tehnilised lahendused on olemas, kuid peamised põhjused väheseks populaarsuseks on psühholoogilised.
Tegelikult on Eestis juba väga palju ASP-lahendusi web-hosting?u valdkonnas. Enamiku firmade koduleheküljed ei asu nende enda serveris. Teenus on renditud tavaliselt veebidisainifirmalt.
Miks ja millal ettevõte võiks kasutada ASP-teenust?
- Litsentseerimise paindlikkus ehk klient maksab alati vaid kasutatava tarkvara eest. Tal on kasutuses alati ainult enda jaoks vajalik arv litsentse. Lisaks ei pea ta muretsema litsentside olemasolu ja piisavuse pärast, nende eest vastutab ASP-teenuse pakkuja. Seega haldab litsentsimajandust ASP-teenuse pakkuja. Litsentsi hind on umbkaudu sama, mis tavakanaleid pidi hankides.
ASP jätab võimaluse ka kliendil endal litsentse hallata, kui selleks on vajadus. Näiteks võib kliendil enne olla suur kogus litsentse juba hangitud.
- Kasutusel alati uus tarkvara. Tarkvara on ASP-teenuse pakkuja poolt pidevalt uuendatud. Tarkvara haldavad sertifitseeritud spetsialistid. Uuendamine ASP-serveris on kiire ja professionaalne. Selle hind on arvestatud rendilepingusse ja tõenäoliselt on odavam, kui kliendi enda poolt tehes.
- Turvalisus. Andmetest on pidevalt tagavarakoopia, mis kliendil tihti ununeb. Teenuse kvaliteet ei sõltu üksiku süsteemiadministraatori äraolekust. Ka kliendifirma töötajate poolt on risk väiksem, kui andmeid hoitaks kindlas kohas. Tavaliselt on ASP data-center?ites suurem tuleohustus ja sissemurdmise kindlus. Analoogiks on raha hoidmine pangas. ASP on kui andmepank.
- Muud eelised. Inerts on väike ja stardikulud madalad. Kunde maksab vaid selle tarkvara eest, mida ta kasutab. Kui töötajaid tuleb firmasse juurde, ostab klient ühekaupa igale töökohale teenuse. Kui kümmekond töötajat vallandatakse, ei jää litsentsid õhku rippuma, vaid renditeenus lõpetatakse.
Eeliste pakett on nii hea, et mõningatel juhtudel on kunde nõus ASP-teenuse puhul maksma kõrgemat hinda kui sisemise teenuse korral.
Samas peab arvestama tehtud vigadega ja teenust hästi planeerima. Muidu ähvardab uusi ASP-teenuse pakkujaid 70protsendise tõenäosusega raha kaotamine. Eestis, kus me stardime kaks aastat hiljem, on ASP-teenust võimalik hästi teha. Paremini kui ameeriklastel.