Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Daewoo jäi võlgade alla
See on Korea kõikide aegade suurim pankrot ning ühtlasi võib seda pidada 1997. aasta Aasia finantskriisi üheks rängimaks ohvriks. Lõuna-Korea pangad teatasid eelmisel nädalal, et riigis on veel 52 ettevõtet, mis tuleb kas likvideerida, pankrotti lasta või omavahel ühendada.
Võlausaldajad lõpetasid Daewoo gruppi kuuluva Daewoo Motori toetamise pärast seda, kui ametiühing ei soostunud juhtkonna ettepanekuga, mille kohaselt oleks tulnud 19 000 töötajast viiendik lahti lasta ja ülejäänutel palka alandada.
Korea pangad olid viimase aasta jooksul Daewoo Motorile laenanud kokku 36 miljardit krooni, lootuses, et firma suudab oma tegevuse ümber korraldada. Nüüd nimetab pankrotihaldur ametisse uue firma juhtkonna. Eesmärgiks on Daewoo kulusid järsult kärpida, et see leiaks endale ostja.
Ostusoovijaid on kaks, General Motors ja Fiat, kuid mõlemad nõuavad firmas enne suurte ümberkorralduste tegemist ja kulude vähendamist.
Daewoo Motori hädad said alguse 1990. aastatel, kui firma alustas laialdast laenudele rajatud tegevuse laiendamist maailmas. Sel ajal rajati lisaks Lõuna-Koreas olnud viiele autotehasele 11 riigis (Poola, Usbekistan, Hiina jt) 12 uut tehast. Kui Lõuna-Korea valuuta woni kurss 1997. aastal kukkus, siis tekkis Daewoole hiigelsuur võlakoorem.
Daewoo tootmismaht kasvas 2,15 miljoni sõidukini aastas, kuid praegu kasutatakse sellest ainult 60%. Mullu müüdi 946 000 autot ja tänavu veelgi vähem.
Lõuna-Korea 1997. aasta finantskriisist peale on Daewoo juba kolmas autotootja, mis on pankrotti läinud. Samal aastal kuulutati maksujõuetuks Kia Motors, mis müüdi Hyundai Motorsile. Eelmisel aastal sattus ületamatutesse raskustesse Samsung Motors.
Autor: ÄP